• Nordanvind

Pappa vill inte hålla tal - något tips?

Gifter mig inom en månad och min far har precis deklarerat att han vägrar hålla tal på bröllopsmiddagen. Vi kommer att ha ett medelstort militärbröllop, där det enligt tradition förväntas att brudens far säger något, om än så lite. Brudgummens far lever ej längre och vi har inga syskon eller mödrar som kan träda in min pappas ställe och säga några ord. Någon som har ett bra tips på hur vi kan lösa situationen så att den blir bra för alla? Jag vill ju inte att min pappa ska må dåligt på min bröllopsdag.

• Svar på tråden Pappa vill inte hålla tal - något tips?
  • Kerin

Men om stackarn inte vill och känner sig obekväm så ska han väl inte tvingas? Då blir det väl ändå inte bra?

Hur menar du annars att det skulle lösas?

• GretaG

min far kommer nog heller inte att hålla tal...men jag vill gärna att han gör det men lika mkt så slipper han eftersom han inte vill...
    Ni kanske kunde be någon läsa nåt in far skrivit?

•  Miss Cee

Alternativ:

1. Din mamma kan hålla tal istället. Eller ett syskon eller en moster. Har varit på bröllop där andra släktingar tagit på sig rollen att "tala för familjen". det fungerar utmärkt.

2. Din pappa kan skriva ner något, och sedan överlåta åt toastmastern att läsa upp det. Då får han hålla tal, men slipper bli uttittad.

3. Han ställer sig bara upp och utbringar en skål. Det behöver inte vara mer än så.

4. Ni undanber er tal helt och hållet.

5. Ni struntar i villket, och fokuserar på de tal ni ändå får från vänner etc. och låter toastmastern hälsa välkommen och utbringa första skålen för brudparet.

• Lady Di

Min pappa ville inte heller hålla tal på mitt bröllop pga att han ej kände sig bekväm i en sådan sits, och eftersom jag känner honom väl så hade jag nästan anat att han skulle säga nej. Nu har jag sådan tur att min mamma tycker sådant är jättekul så hon höll talet i stället. Har ni ingen annan släkting ex mor- eller farförälder, mostrar, fastrar eller en farbror som kan tänka sig hålla ett tal? Om inte så anser i varje fall jag att det inte gör så mycket, måste alla etikettsregler hållas till punkt och pricka? Du själv kan ju kanske hålla ett tal. Var på en god väns bröllop där han själv, som brudgum, höll tal då båda hans föräldrar var döda. Det var det vackraste och mest känslosamma tal jag någonsin hört! Allt går att lösa bara man vill!
    Lycka till....

• PaNic

Mamma håller tal istället för att pappa tycker att det är jobbigt! Kalaslösning!

• Nordanvind

Hjärtligt tack för alla tips! Vilken tur att jag ställde frågan och fick så många bra svar!

• WimZy

Min pappa ville inte heller hålla tal, så min farbror och faster sa att de skulle göra det istället. Nu överraskande han i alla fall med ett litet tal. Tvinga honom inte om han inte vill, så kanske det löser sig ändå! ;)

• Blivande Fru!Nu Fru!!

Min pappa ville inte heller, han är inte bra på att formulera sig och känner sig obekväm, så jag sade att han får bestämma vad han känne för själv, jag vill att han ska trivas.
    Så mamma höll talet i stället, det var ändå hon som skulle ha skrivit det till honom ändå

• sotkatten

håller med lady Di - leta upp någon annan som kan tänka sig att hålla talet!

• lokatt

Nordanvind:
    min pappa ville inte heller hålla tal, men jag "tjatade" lite - dvs berättade att för mig var det viktigt, MEN att det viktiga inte var att hålla något supertal utan att säga något alls.
    min pappas tal lät ungefär så här: "jag ska inte hålla tal, jag vill bara säga grattis & lycka till".
    och det räckte rätt långt för mig! kanske kan din pappa tänka sig något sådant? dvs om det är viktigt för dig?

• Agouza

Det räcker väl att han ställer sig upp och önskar er lycka till och utbringar kvällens första skål?

Svar på tråden Pappa vill inte hålla tal - något tips?