• grodan boll
    Äldre 12 Oct 10:36
    110967 visningar
    14 svar
    14
    110967

    gravid trots negativt test...?

    Hejsan alla experter därute!
    Jag behöver er hjälp. Jag och min man har i 2 månader försökt bli med barn. Mensen kom som den skulle första månaden, men den här månaden är den 9 dagar sen. Jag har gjort 2 test och båda visar negativt. Kan jag vara gravid ändå? Hur vanligt är det att testen "visar fel"? Jag testade mig dag 4 och 8.

  • Svar på tråden gravid trots negativt test...?
  • TeaSpo­on
    Äldre 12 Oct 10:40
    #0

    kanalen.org har jag läst om tjejer som visar negativt flera veckor innan det positiva resultatet kommer, ta kontakt med MVC och prata med dem...

  • ita
    Äldre 13 Oct 00:01
    #0

    Till mig sa de att det kunde ta upp till 3 veckor innan man kunde fa ett "riktigt" svar. Lycka till, jag haller tummarna for er!!

  • grodan boll
    Äldre 13 Oct 11:31
    #0

    Tack för era råd!
    Idag är jag 11 dagar sen och inget har hänt än... Imorgon är det måndag och då ska jag ringa mvc och be att dom tar en titt på mig.
    Jag återkommer med resultatet!

    Hälsningar Maria

  • Peanut
    Äldre 13 Oct 11:36
    #0

    Jag har fått ett negativt svar när jag var gravid (dessvärre var ju det negativa positivt den gången, så det positiva var ju negativt... hm)

    Dock inte två i rad.

    //Peanut

  • vicki
    Äldre 13 Oct 12:57
    #0

    Sitter i samma sits tror jag. Mensen är nu drygt 2 veckor fösenad. Hade symptom som illamående, magont, halsbränna m.m men det var enligt distriktssköterskan magkatarr. Det förklarade en del men dock inte varför mensen är så sen. Mensvärk har jag dock haft från och till den sista månaden men det är också allt......skumt!

  • lilla A
    Äldre 14 Oct 08:27
    #0

    Trots att graviditetstestet visar negativt så kan man vara gravid. Det beror i så fall på att det hormon (hcg) som ger utslag på testet inte ha ökat tillräckligt mycket i mängd för att ge utslag.

    vicki!
    Att ha mensvärk kan vara ett graviditetstecken. När livmodern växer känns det som mensvärk, trots att det är något helt annat. Det behöver ju inte vara så att du är gravid, men det kan vara så. Köp ett graviditetstest och testa igen!

  • Äldre 14 Oct 08:52
    #0

    Sorry att jag kanske sabbar lite förhoppningar nu men så här kan det också vara..

    Man kan vilja bli gravid så intensivt att man rent psykiskt får "alla" typiska symtom på graviditet. Man mår illa och kanske rent av kräks, man får metallsmak, magen ömmar osv.. Fast det är absolut ingenting och alla tester man gör visar negativt.
    Det är ens psyke som lurar en bara för att man så hett önskar sig en bebis.
    Jag säger inte att alla som testar neg. efter försenad mens lurar sig själv, men många gånger tror jag faktiskt att det är så.
    Och lagom när hjärnan (kanske inte hjärtat) fattar att det inte är nån bebis i magen då kommer mensen som ett brev på posten och alla symtom klingar av... Och så var det dags att börja om igen..

    Jag tycker rent personligen efter att själv ha varit där (och 3 graviditeter) att man ska ta det kallt. Man kanske inte blir gravid så lätt som man tror och att börja gråta hopplösa tårar efter en månads försök är att ge upp för lätt.
    Det kan ta upp till nästan två år att bli gravid utan att det är något fel.

    Jag vill absolut inte försöka "sätta nån på plats" med mitt inlägg utan snarare påvisa den psykiksa delen med att köpa ett grav.test kontra ens egna drömmar om barn. För så är det för den som INTE alls vill ha några barn, de fattar inte att de är gravida förän värkarna börjar. Då har deras psyke ställt in sig på deras motvilja och har inte släppt fram symtomen ordentligt.

    Så även om det är svårt, ta ett mycket djupt andetag, ring gärna gyn om du känner för det och ta det lugnt. Det är inte katastrof om du får din mens den här gången också.

  • lilla A
    Äldre 14 Oct 10:30
    #0

    Nyfiken gul har helt rätt. Man behöver inte vara gravid fast det känns så. Och man kan vara gravid fast det inte känns så.

    På föräldranätet (www.foraldrar.com) brukar tjejerna kalla det att vara skengravid, när man känner sig gravid fast man inte är det.

  • TeaSpo­on
    Äldre 14 Oct 11:28
    #0

    Nyfiken gul och Lilla A: Jag har stor erfarenhet av att bli lurad av kroppen. Under 4 års tid försökte jag och min förra man att skaffa barn, men det blev aldrig något. Däremot lurade jag mig själv flera gånger genom att gå en vecka eller mer över tiden, när jag sedan testade och det visade ett stort fett minus så kom mensen nästan direkt. Det längsta den tog på sig var drygt 3 timmar efter test. Så detta är ett stort bevis på att man verkligen kan lura sig själv...

  • Jennie med ie
    Äldre 14 Oct 12:03
    #0

    Ja kroppen är en lurig sak... verkligen. Nåt som komplicerar det hela ytterligare är att många graviditetssymtom är samma som man kan ha som menssymtom och även ägglossningssymtom. Ta detta med ömma bröst t ex, en del får det vid ägglossningen, en del får det precis före mens och det är också en vanligt tidigt graviditetstecken. Hur skall man veta vilket ( ja att det är ägglossningen kanske man ofta kan utesluta men i övrigt)? Beroende på vad man hoppas på kan man tolka dessa symtom olika, naturligtvis tar man det gärna som ett graviditetssymtom om man hemskt gärna vill bli gravid t ex.

    Ang tester så är de flesta hemmatester säkra till 99% när det gått 14 dagar sedan ägglossningen, dvs runt den dag mensen borde komma. Men hos en del kvinnor tar det längre tid för graviditetshormonet hch att finnas i så stor mängd att det ger utslag på testet. Det finns kvinnor som fåt vänta flera veckor på att få positivt på testet. Det kan ju också vara så att man hade ägglossning senare än beräknat och att mensen alltså inte är så sen som man tror att den är. Hormonerna i våra kroppar kan ställa till det på det viset.....

  • Jennie med ie
    Äldre 14 Oct 12:04
    #0

    Ja kroppen är en lurig sak... verkligen. Nåt som komplicerar det hela ytterligare är att många graviditetssymtom är samma som man kan ha som menssymtom och även ägglossningssymtom. Ta detta med ömma bröst t ex, en del får det vid ägglossningen, en del får det precis före mens och det är också en vanligt tidigt graviditetstecken. Hur skall man veta vilket ( ja att det är ägglossningen kanske man ofta kan utesluta men i övrigt)? Beroende på vad man hoppas på kan man tolka dessa symtom olika, naturligtvis tar man det gärna som ett graviditetssymtom om man hemskt gärna vill bli gravid t ex.

    Ang tester så är de flesta hemmatester säkra till 99% när det gått 14 dagar sedan ägglossningen, dvs runt den dag mensen borde komma. Men hos en del kvinnor tar det längre tid för graviditetshormonet hch att finnas i så stor mängd att det ger utslag på testet. Det finns kvinnor som fåt vänta flera veckor på att få positivt på testet. Det kan ju också vara så att man hade ägglossning senare än beräknat och att mensen alltså inte är så sen som man tror att den är. Hormonerna i våra kroppar kan ställa till det på det viset.....

  • Anonym
    Äldre 19 Oct 18:39
    #0

    Grodan boll,

    Hur har det gått???

    Nyfiken gul,

    Du har helt rätt i det du skriver, var på väg till Apoteket häromveckan när jag gått en vecka över tiden för att köpa gravtest och precis när jag är några hundra meter från apoteket så känner jag att den kommer....*lång suck*

  • Anonym
    Äldre 21 Oct 14:35
    #0

    Är gravid med mitt fjärde barn. Har fått klart positivt besked på hemmatesterna de tidigare gångerna, vid två tillfällen så tidigt som veckan FÖRE förväntad mens (inget tålamod). Nu testades jag hos barnmorskan och fick negativt besked i v.11 trots att jag åkte på ultraljud och såg nya bessen senare samma dag!

  • grodan boll
    Äldre 24 Oct 19:48
    #0

    Hejsan alla!

    Ja, 12 dagar försent behagade min mens dyka upp. Detta har aldrig hänt förut, så visst hade jag förhoppningar. Men det är inte hela världen, såklart jag hade velat vara gravid, men jag känner att det går fler tåg. Trots allt har vi inte försökt särskilt länge. Tack för era svar och råd!
    Maria

Svar på tråden gravid trots negativt test...?