Oktober 2006 - tråd 5
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
Börjar faktiskt få panik nu. Är först ut i oktober av oss. Känns som om det mesta är ordnat men allt småpyssel hänger i luften. Ballonger, confetti, vigselprogram. Får väl börja ta tg i det nu.
Nu närmar det sig
14 Oktober gifter vi oss och vad jag vet så kommer alla som blivit bjudna. Jag har planerat in detta datumet ett år i förväg så det vore konstigt om folk inte kunde
Ska börja med häftet i kyrkan. Vilka psalmer ska ni ha? Det är ju så många som handlar om sommar och "sus i säven" som inte riktigt hör ett höstbröllop till tycker jag. "Den blomstertid nu kommer" är ju helt utesluten
Och om någon ska sjunga i kyrkan, vilka sånger då? Har bara bestämt Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman", men vill ha två sånger. Åter igen är tex Ted Gärestads "För kärlekens skull" borta Text: "Utanför fönstret slår våren ut".
Tacksam för hjälp, särskilt på psalmer.
Hör med kantorn och prästen så spelar de olika psalmer för er. Det finns flera vigselpsalmer typ nr 82 och 84. "Den blomstertid..." samt "I denna ljuva sommartid" finns med vigseltext.
Vi har själv valt psalm 791 " du vet väl om att du är värdefull" och psalm 411 " Gud har omsorg om vårt släkte". Ska leta efter lite texter till dig. Dröj kvar...
www.svenskakyrkan.se/trollhattan/psalmer/visgelpsalm.htm
Pröva denna länken. Finns flera vigselpsalmer som svenska kyrkan rekommenderar. Ska gå och lyssna också.
Elemmire: vill också tipsa dig om "Den blomstertid.." och "I denna ljuva sommartid" med vigseltexter. Vi kommer ha "Den blomstertid" med vigseltext, den är jättevacker! Du kan hitta texterna på vigselringen.com under Musik. Där kanske det finns förslag på solosånger också? Vi kommer ha tre stycken
* Du är den ende - Lill Lindfors
* Flicka med guld - Joakim Thåström
* Du är aldrig ensam - Mauro Scocco
Usch, det är typ 5½ vecka kvar för oss 7 okt-brudar.. PANIK!!
Nu ska jag ta och ringa cateringfirman, sen ska jag gå till en florist. Har redan varit hos en, men vill gärna ha en second opinion på priser och sånt. Tre dagar kvar till sista OSA och fortfarande drygt 20 pers som inte svarat... Har en känsla av att alla inte kommer höra av sig. Suck..
Elemmire
Psalmtips: Välj någon av vigselpsalmerna, de har nummer runt 80 och uppåt plus runt 411 tror jag det är. spana här www.svenskakyrkan.se/umea/usf-12/usf-15/15_ex_vigselpsalm.htm
Här på BT snurrar en text runt, det är en bröllopspsalm på melodin "Den blomstertid". Den heter "På bröllopsdagen ber vi" Rota lite så hittar du den!
okt2006: Vill också ha tre solosånger men tycker det är svårt att få in det i vigselprogramet. Hur kommer ni att "sprida" dom? Ni kommer kanske bara att ha en psalm?
vi ska nog ha 411 och 181 (morning has broken) men den vickan pratade om är ju också fin!
"På bröllopsdagen ber vi"
Text: Christina Lövestam
Musik: Svensk Folkvisa (1693)
1.
På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.
2.
Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,
3.
Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,
4.
Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,
(Texten sjungs till samma melodi som psalm 199, "Den blomstertid nu kommer".)
onsdag i oktober: jag har också insett att det kommer bli lite tajt att hinna med tre solosånger, men vi hoppas att det kommer gå. Vi får väl se när vi haft vigselsamtalet. För min del skulle jag gärna bara ha en psalm, men tror inte det är möjligt att göra så. Det känns bäst att varva musik och prat, men risken finns att det inte räcker till med pratet...