• Afrodi­te_Aug­-07
    Äldre 18 Jul 22:49
    3626 visningar
    11 svar
    11
    3626

    Psalm: du vet väl om att du är värdefull

    Ni som valt den, har ni hört den innan och prövat att sjunga den?
    Vi var på dopsamtal idag och bokade även vigseln med prästen. Vi talade då om sånger till dopet, jag ville ha just den psalmen du vet väl om att du är värdefull och föreslog till prästen att den har ju så fin text. hon log och sa med ett snett leende och sa. Men Ann, vem hade du tänkt skall sjunga den?
    Den är tydligen väldigt svår att sjunga. Vill man att gästerna skall sjunga så är den att avråda från. Bättre o ta psalmer som är lättare att sjunga.
    Så ni som bara läst och gillat texten, men inte hört eller själva sjungit den, testa gärna först eller överväg en annan psalm är mitt råd. vacker text tycker jag, men vad gör det om ändå ingen sjunger.

  • Svar på tråden Psalm: du vet väl om att du är värdefull
  • Smurfa­n_JM
    Äldre 18 Jul 22:52
    #0

    Men... det är ju inte alls svår!
    Jag som inte alls är musikalisk klarar av den galant tillochmed a capella, och har man dessutom musiken till (vilket jag antar att ni tänkte ha) är det ju hur enkelt som helst.

  • Äldre 18 Jul 22:54
    #0

    Konstig attityd tycker jag! Visst finns det mer lättsjungna psamler än dem.. men SÅ omöjlig är den väl inte?!?!? Näee jag tycker att du ska stå på dig? Blir lite upprörd... nästan så jag erbjuder mig att komma på dopet bara för att förstärka församlingens sånginsats! Det beror mycket på hur kantorn spelar också, vill man underlätta så går det...

    Och som doppsalm tycker jag att den är ypperlig!

  • Afrodi­te_Aug­-07
    Äldre 18 Jul 22:58
    #0

    Jag är inte det minsta upprörd. Jag fick ta den om jag ville, men hon hade bättre förslag som jag tycker är jättevackra.
    Tvärtom är jag tacksam att hon avrådde från den då den inte är så lätt.
    En del kanske tycker den är lätt, men jag förstår helt vad hon menar. Så se till att lyssna på den själva och bilda er en uppfattning om nu tror den kan bli för svår eller om den passar er. Vi valde bort den till vår sons dop till förmån för en annan jättevacker som hon sjöng lite för oss.

  • Äldre 18 Jul 23:00
    #0

    fniss.. anledningen till att jag blir upprörd är att jag verkligen har den psalmen som en av mina favoriter...ska tagga ner.. och jag vet att det finns många andra fina psalmer och sånger som är användbara.. har sjungit i kyrkokör i nästan hela mitt liv...

  • Afrodi­te_Aug­-07
    Äldre 18 Jul 23:03
    #0

    viktualia
    om den är favorit så skall ni ju självklart ha den, men då vet du säkerligen hur den går. Men tror säkert det finns brudar här som precis liksom jag inte hade koll på hur den gick, utan bara gillade texten.
    Jag fick idag klart för mig att för mig och mina gäster så kommer det passa bättre med en lättare melodi. Hoppas andra kan ta lärdom av mitt misstag och lyssna ordentligt på den och prova att sjunga själv innan dom väljer den. Tråkigt om någon väljer den och det blir helt fel.
    Men absolut är den jättevacker, om ni gillar den så skall ni ha den. Hoppas det blir jättevackert och fint.
    Lycka till

  • Äldre 18 Jul 23:09
    #0

    Du har helt klart en poäng där! Att ni som inte är så kyrkvana eller "insjungna" på hela den nuvarande aktuella kyrkomusiken (vem är f ö det??!) kan behöva fundera igenom psalmval lite extra. Särskilt om man har många gäster som inte heller är vana vid psalmsång. Ett viktigt påpekande!

    /V
    som f ö är kyrklig i en kyrka där man bara ha vuxendop...men även vid vuxendop passar "Du vet väl om att du är värdefull" jättebra!

  • Time&L­ove
    Äldre 18 Jul 23:11
    #0

    Vi hade den på vårt bröllop, ingen av oss kan sjunga men det gick jättebra. Kolla på cdon.com, den finns insjungen av bl.a. Carola. Vi hade lyssnat på den så mycket att min man och jag kunde texten utantill och sjöng den vända mot varandra efter vår vigselcermoni(helt spontant). Våra gäster lade särskilt märke till den psalmen, texten och att vi kunde den och blev väldigt rörda.

  • Mangog­irl
    Äldre 19 Jul 16:01
    #0

    Vi hade den på vår dotters dop i våras. Den är inte alls svår. Tycker den är fin eftersom den är mer som en sång än en psalm. Kantorn spelade på pianot istället för orgeln, men det gjorde han med all musik.

  • august­i_2006
    Äldre 19 Jul 16:01
    #0

    Ja det var märkligt. Personligen tycker jag att det är en av de mest lättsjugna sångerna (men vi är ju alla olika). Väldigt fin är den i alla fall!

  • marro
    Äldre 19 Jul 16:03
    #0

    Vi ska ha den som psalm på vårt bröllop,och vår präst sa att det var ett fantastiskt bra val. O jag tycker inte heller den är svår o sjunga...förresten...vem sjunger någon psalm bra

  • Sibyll­a
    Äldre 19 Jul 19:47
    #0

    Vi hade den då våra båda barn döptes och den är så vacker! Tyvärr tyckte också våran präst att den var svår eftersom den går så högt. Men då vi ändå höll fast vid den blev det jättebra och alla sjöng så fint. Lycka tilL!

Svar på tråden Psalm: du vet väl om att du är värdefull