• Fru The

Hjärtan på tråd

Hej!

jag har några krukor med "hjärtan på tråd" och de trivs jättebra i vår lya och hade börjat ge mer rankor.

Nu är det så att min sambo har missat att vattna ena krukan på ett tag och den har torkat. Försökte ha den i vattenbad idag, men alla de långa, vackra rankorna har släppt från jorden. Finns det något som jag kan göra eller är det bara att slänga?

Jag tyckte den var jättefin med sina långa rankor som hände ner för hyllan. Är det något som jag kan tänka på till nästa gång förutom att vattna den?

Snälla hjälp mina små blommor någon!

• Svar på tråden Hjärtan på tråd
  • HanOchJag

är rankorna helt öda så finns det nog inte så myckat att göra åt. Jag har glömt att vattna mina ganksa många gånge roch där har bara varit torra rankor kvar. Men jag har vattnat och efter ett tag så har det växt ut nya. Prova att sätta rankorna i ett glas med vatten och se om dom kanska får nya rötter. Kan ta upp till 3 veckor innan du ser nåt. Sen planterar du dom bara i ny jord när rötterna kommit ut en bit.

Hoppas nåt av sätten funkar för dig.

• svana

Du kan sätta ner rakorna direkt i jorden. Är det en vit "plutt" kvar längst ner? I så fall går det jättebra, annars kan du sätta de i ett glas med vatten. Tänk på att inte vattna de för mycket bara. Då ruttnar de fort.

Lycka till

• f.d. Svart brud

Klipp rankorna i bra längder och sätt dem i vatten eller plantera dem i blöt jord, de tål ovanligt mycket, så det är mycket möjligt att de repar sig!

• 20th century fox

jag glömde vattna min på tre månader :D och skulle slänga den. Min knasiga man fattade inte att den var död så han vattnade den...då började den växa igen. Rankorna var helt döda men det växte ut nya. Tålig växt det där!!!!

• ladymarmelade

Jag har en annan fråga om hjärtan på tråd. Mina växer helt galet mycket också! Och idag när jag kollade på demhade det kommit som små knoppar, eller vad jag ska kalla det. Inte de vanliga bladknopparna, utan det ser nästan ut som om de ska brista ut och bli en liten blomma. Blommar verkligen hjärtan på tråd??

• Amazonas

Trä en liten plastpåse över så blir det lite "växthuseffekt" och vattnet avdunstar inte så fort. Det brukar funka på de flesta röna växter.

• f.d. Svart brud

ladymarmelade

Jo, de blommar allt. De får en massa små blommor som ser lite "oanständiga" ut...

• ladymarmelade

Ok, tack! Det hade jag ingen aning om. Knopparna ser ju som sagt var lite halvkonstiga ut... Blir blommorna fina eller kan man liksom knipsa bort dem?
    Vad menar du med oanständiga??? :D

• Fru The

åh tack för hjälpen alla.. har stoppat ner själkarna på rankorna i jorden igen och hoppas att de överlever! håller tummarna!

• Jea

Blomman ser ut som en liten lykta, den heter också lyktranka på svenska

Svar på tråden Hjärtan på tråd