• deryn

Citronjuice...menade jag

Hm, kan man ta bort ett inlägg? Jag tryckte på fel tangent och råkade posta inlägget innan det var klart.

I alla fall. Tänkte att gästerna skulle få möjlighet att välja bland lite olika drinkar. Många drinkar innehåller citronjuice, men jag hittar inte detta i affären. Jag hittar lätt apelsinjuice, både som färdigblandat och som koncentrat men citronjuice? Visst, jag kan stå och pressa färsk, men det känns väldigt tidskrävande och troligen blir det lite dyrt också. Finns det någon som har koll?

• Svar på tråden Citronjuice...menade jag
  • Eurolady

Det borde finnas citronjuice i affären, men när det gäller drinkar är det oftast färdigpressad de menar. Det blir alltid godast när man har färdigpressad juice. Men jag tycker att det borde finnas i välsorterade butiker, kan dock inte svära på det nu, eftersom jag bor i Frankrike för tillfället och inte kan gå in i en svensk butik.

Men som jag sa i mitt inlägg i din tråd som du ville ta bort. Vill du ha tips på drinkar, säg till, så ska ska jag ge dig några recept.

• okt2006

Är det inte sån där som finns i grön flaska eller i liten plastcitron? Alltså inte sötad utan bara pressad citron eller lime. Den brukar inte stå i juicehyllan bland vanliga juicer.

• Eurolady

Jag är lite osäker på om citronjuicen som finns i en liten citronflaska funkar till drinkar. Men det vet man ju inte förrän man testat. Så gör en och testa själv först och gör då en med färskpressad citronjuice också så du känner skillnaden (om det är någon)

• Jenny brud

Den citronjuicen ( REA Lemon tror jag, finns också som lime) funkar jättebra i drinkar istället för färskpressad juice. Det är ju samma sak förutom färskhet och det fruktkött man får med om man pressar själv. Då ska man nästan alltid ha sockerlag i drinken också för att den inte ska bli för sur (om man inte har läsk eller annat sött i då)...

Sen finns det ju Roses Lemon (precis som det finns Roses Lime) som är väldigt söt. Det är egentligen ingen ersättning för färskpressad citron utan en lite annan grej. Ska det vara roses står det oftas i receptet. Vet folk som använder roses i stället för pressad juice (eller rea) och sockerlag. Det är ju också en variant...

• stina-07

Jag har letat helt vanlig citonjuice i flera år. Brukar dricka det när jag är i Grekland men har letat förgäves här hemma i Sverige.
    Det finns ett grekiskt märke som är ganska vanligt i Coops matvaru kedja. Dom har Citron juice men jag har aldrig lyckats få någon att ta hem det. Du kan ju porva. Ska kolla nästa gång jag är på affären vad märket heter.
    Lycka till!

• Johanna = en lat kock

I de flesta drinkar är det pressad citron eller lime som avses

och då funkar tex REALemon eller REALime jättebra!

annars brukar det stå typ Roses lemon (eller lime)

det är inte drickvarianten av citronjuice (som är sötad) som man ska ha i drinkar eftersom det är den lite skarpa syran man vill ha för att bryta mot spritsmaken och sötman (många drinkar är för söta utan citron eller lime i)

Svar på tråden Citronjuice...menade jag