• Delica­toboll
    Äldre 22 Mar 20:04
    3677 visningar
    16 svar
    16
    3677

    Pain in the ass

    Jag märkte för 2 dagar sen att jag hade en finne precis nedanför rumpan.
    Igår så gjorde den ondare men jag tänkte inte speciellt mkt på det, brukar ju bli så med finnar att de blir större och ondare innan man klämmer dem eller de torkar.

    Men nyss märkte jag till min stora förvåning att den är jättestor och väldigt mörk imitten. Det gör svin ont att sitta ned. Funderar på om det kan vara som så att: man ska ju inte pilla på finnar och då jag sitter ner så blir det ju som att jag stör och håller på med den.

    Men varför är den mörkare??? , nästan svart liknande i mitten.

    Snälla svara, jag är jätterädd för allt som har med sjukdomar, infektioner mm att göra

  • Svar på tråden Pain in the ass
  • Amazon­as
    Äldre 22 Mar 20:12
    #0

    Delicatoboll...
    Jag tror du kan ha en parianalabscess. Måste man troligen öppna och tömma och sedan behandla med antibiotika.

    Vad du än gör: Mecka inte själv! Gå till din husläkare!

  • Liones­s *förlo­vad*
    Äldre 22 Mar 20:15
    #0

    VAD är parianalabscess??? Google var inte till hjälp, så nu är jag väldigt nyfiken...

  • Amazon­as
    Äldre 22 Mar 20:19
    #0

    Tänk världens största finne... Som sitter precis där den inte får sitta... (Om det nu är det!!)

    Det är inte så illa som det låter! Jag har sett många patienter med det och det är inget svårt ingrepp (man bara sticker ett litet hål och trycker lite)! Visst, jag kan förstå att det kanske är lite skämmigt, men det är inte speciellt ovanligt! Alla får då och då småsår och det är lätt hänt att det bildas infektionshärdar.

  • Amazon­as
    Äldre 22 Mar 20:19
    #0
  • Amazon­as
    Äldre 22 Mar 20:22
    #0

    Lämna din emailadress om du vill att jag ska maila... Annars kan jag berätta mer över forumet om du inte tycker att det gör något...

  • Amazon­as
    Äldre 22 Mar 20:28
    #0

    Naturligtvis heter det pErianal osv... inte med a!!

  • Liones­s *förlo­vad*
    Äldre 22 Mar 20:30
    #0

    Tack för länken, det var en intressant sida!

  • BlueTo­paz
    Äldre 22 Mar 20:33
    #0

    Både min sambo och min mamma har haft det och gör man inget åt det blir det verkligen en BÖLD som gör asont.
    Det är bara att tömma den och få penicillin som sagt, inget farligt och båda fick höra att det var vanligt.

  • Delica­toboll
    Äldre 23 Mar 08:07
    #0

    Så det är alltså en nål de använder??
    Det kanske låter lite mysko men jag är verligen LIVRÄDD för allt som har med sköterskor, läkare, sjukhus, vårdcentraler att göra. Amazonas när du skrev att man troligen måste öppna och tömma, såg jag framför mig att läkaren drog fram en kniv och sen sydde ihop. Jag har verkligen fullt upp och ingen möjlighet att komma till läkare förrän på måndag, kanske kan hinna imorgon. Blir det bara värre om man väntar?
    Det gör iaf inte ondare idag än igår.
    Amazonas jobbar du på något sjukhus eller något?, känns ju bättre att höra det från en som kan det.

    Varför får man penicillin efteråt?
    Jag har varit hemma i 3 dagar för jag har haft feber (endast feber). Tänkte att det är väl någon konstig förkylning som har satt sig så, men nu funderar jag ju över om den här lilla rackaren kan ha något med febern att göra. Den ser ju väldigt farlig ut iallafall.

    Det är väl lite så också att om jag inte skule vara så rädd så kanske jag skulle kunna gå till en läkare redan idag, men jag vågar inte. Det känns som att det kommer göra så grymt ont också för det verkar vara jättemycket hud över. Det gör ont bara jag nuddar i den, men det funkar att sitta fast det gör j*vligt ont.

  • Delica­toboll
    Äldre 23 Mar 08:08
    #0

    Just det en fråga till: Varför är den svart??

    Jag funderar jättemycket över om det kan vara blod i eller vad är det för något???

  • Pilula­ria
    Äldre 23 Mar 08:40
    #0

    Jag har haft en med... Kolla upp det för DIN skull!!!

    Förstår din ångest men jag lovar, läkarbesöket ÄR värt det!

    KRAMAR om...

  • Pilula­ria
    Äldre 23 Mar 08:42
    #0

    Säkert så är det blod som ligger kvar, men det kan oxå vara en fistel och då kan det vara annat som ligger i den(var, avföring...)!

  • V-ås gurkan
    Äldre 23 Mar 08:54
    #0

    Det kan vara som en pormask som satt igen poren och sen har det blivit inflamerat och infekterat. Att det blir svart beror eventuellt på hudavlagringar och smuts.

    Kläm den INTE själv! Då kan det bli ännu värre! Distriktssköterskan kan hjälpa dig! På vårdcentralen har de sterila instrument att punktera med, handskar och handsprit samt sterila kompresser att plåstra om med. kan göra lite ont, men inte värre än att klämma en elak finne. Inget att vara rädd för, och det har hänt många av oss!

  • Amazon­as
    Äldre 23 Mar 10:44
    #0

    Delicatoboll...
    Hmm... Så du har feber också! Jag tycker ju att du ska åka NU! Varför dra ut på det!? Febern kommer säkert därifrån, och det är inget bra tecken!!

    Ingreppet går till så här: Förmodligen bedövas du med kylspray eftersom det är det bästa på abscesser. Sedan gör man ett litet (!!) snitt med skalpell och tömmer ut varet. Allt spolas sedan rent med jodlösning eller liknande. Under 7-10 dagar efteråt får du knapra antibiotikatabletter och spola dig med duschslangen i häcken efter varje toabesök. Sedan var det bra igen!

    Det svarta kan vara allt från blod eller gammalt var till bajbaj!

    Men som sagt... Gå till doktorn! Det är lite klurigt att veta vad du har över nätet! Och än en gång: Mecka inte för mycket själv! Det kan inte bli annat än värre!

  • Delica­toboll
    Äldre 25 Mar 09:57
    #0

    Jag fick den i tisdags (feber mån-ons). I torsdags så var den betydligt mindre och gjorde inte alls ont samt mkt ljusare. I går (fredag) så var det som en skorpa på den, som jag naturligtvis råkade riva bort. Det var inte med mening, kom emot en hård kant i bara pyjamasbyxor. Då tänkte jag att eftersom den ändå är öppen nu så är det väl lika bra att klämma lite. Det bara blödde och blödde!!!!!

    Idag, så syns den knappt och allt det svarta är borta (var väldigt mörkt blod som var överst).

    Det gör inte ont nu heller, så det är väl bara att hoppas på att det inte blir ngt annat av det nu. Jag tvättade noga händera innan och efter när jag sysslade med den

  • *Blush­ingBri­de*
    Äldre 6 Apr 14:58
    #0

    Amazonas
    Jobbar du som läkare? Har en liten fråga isf...

Svar på tråden Pain in the ass