• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Aug 09:26
    101433 visningar
    11 svar
    11
    101433

    HJÄLP!! Tips på bra idéer till roliga tal!!!!

    Jag skall på bröllop nästa lördag, d.v.s. den 24 augusti. Det är min pojkväns bästa vän som gifter sig, så min pojkvän skall vara best man och kommer därför att hålla tal för sig. Jag hade först inet tänkt säga något själv, men har nu ändrat mig och känner att jag väldigt gärna skulle säga några ord eftersom jag tror att brudparet verkligen skulle uppskatta det samt att jag vill säga något till dem.

    Jag har dock total idé-torka på vad talet skall handla om eller vad det skall vara för tema. Jag skulle vilja att det är roligt och lite annorlunda (inte bara "Ni är världens vackraste brudpar", osv). Jag vill inte heller att det skall vara för sentimentalt för min relation till dem är inte sådan

    Är det någon som har några bra tips på roliga tal som Ni har hört?

    /LISEN

  • Svar på tråden HJÄLP!! Tips på bra idéer till roliga tal!!!!
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Aug 10:35
    #0

    Om du känner en i paret bättre än en annan kan det vara en kul idé att hålla tal med tema "bruksanvisning".
    Jag gjorde det tillsammans med min syster på min brors bröllop. Vi ansåg ju att vi kände honom bättre än hans brud, så vi gav henne lite råd om hur hon skulle sköta honom och förvara honom för att han skulle fungera bra.

    Vi pratade väldigt "flygvärdinneaktigt" och sa till ex: XX producerades i Italien efter fusion mellan två danska producenter.(mamma och pappa blev gravida med honom under Italienresa).

    XX levereras i extra lång lyxförpackning med vaddering på sidorna för extra komfort. (han är lång och har börjat lägga på sig lite).

    XX trivs bäst med att transporteras i luftkonditionerade tyska utrymmen. (Gillar tyska bilar)

    Osv, osv. Kolla i en vanlig bruksanvisning och ta inspiration därifrån. Linda in det du säger i "fina ord" och låt affärsmässigt.

    Jag kan bara säga att gästerna och brudparet skrattade så att de höll på att kikna. Speciellt när vi hade vissa papper från lågstadiet där han ritat och skrivit vad han tyckte om och inte. Helt galna saker som barn skriver.

    Om du nu inte kan använda detta, försök göra ett tema på något som ni har upplevt tillsammans eller något som de tycker om. Låt fantasin flöda!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Aug 11:33
    #0

    Jo tack, det där med syskon som håller tal. Min syster grävde fram ett gammalt band där jag som 3 eller 4-åring skrek "kiss!" och "bajs, bajs, bajs!". Gästerna höll på dö av skratt, jag med.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Aug 15:09
    #0

    Jag har en bok för husmödrar från 40-talet där sista kapitlet handlar om "Vad herrn i huset kan hjälpa till med". Det går ut på att man ska få honom att _vilja_ hjälpa till, inte känna att han måste (som att manipulera små barn). "Låt det bli en självklar sak att han själv gör i ordning sin säng på morgnarna", osv, man får sig ett gott skratt eftersom det är så främmande för vår tid. Hör av dig så skriver jag ner det i ett mejl: ksb97@hotmail.com

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Aug 15:22
    #0

    Vi fick ett tal där alla ord var valda efter att de hade samma första bokstav som våra namn. Första avdelningen var att de berättade om när jag träffade B och andra avdelningen var en information till honom om mig.
    Haltar det lite så kan man ju använda sig av bindestreck

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Aug 17:11
    #0

    Ett av de roligaste talen jag nånsin hört talas om var ett gäng stockholmare som åkte på bröllop långt ute på landet, och verkligen drev med sig själva som "dryga stockholmare". Mitt under middagen (i samråd med toastmaster naturligtvis) ringer en mobiltelefon (alla suckar), och personen _svarar_ och talar _högt_ i telefon (alla suckar lite till).

    "Ja du vet, jag är ute på bonn-vichan på bröllop, xx-stad (förvräng namnet på stället) eller nåt" och fortsätter, "jo, det är den-och-den personen som gifter sig, du vet den personen som gjorde det-och-det" och så vidare. Så talet hålls liksom till en början i mobiltelefonen.

    Det krävs lite mod att göra så, men hysteriskt roligt.

    Vet inte om det passar för just din situation, men det är en väldigt rolig idé.

    En annan idé är att plocka fram lite statistik, och leverera i talet, tex att gifta män i genomsnitt är 0,5 cm längre än ogifta... (vet inte om det är sant, men jag har läst det nånstans i alla fall). Kolla upp hur många par i Sverige som har just deras namn (www.scb.se) och lite sånt. Låt riktigt byråkratisk när du läser upp det. Brukar vara uppskattat.

    Lycka till.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Aug 18:13
    #0

    Skrumslan så himla roligt! Alltså det där med mobiltelefonen bara MÅSTE jag använda någon gång!!!! Jag dör!!! Kan ingen bjuda mig på fest, NU, så att jag får testa det!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 20 Aug 18:27
    #0

    Våran toastmaster lät alla gästerna skriva en rad om oss, dom som kände mig bäst skrev om mig och dom som känner min man bäst skrev om honom det vart jätte roligt och så fick vi gissa hej vilt för att komma på vem som hade sagt vad

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 Aug 08:00
    #0

    var på ett brällop där de hade satt ihop en frågesport till brudparet
    bp hade fått ja och nej skyltar och skulle sen svara på tex tycker ni att brudens hobby tar upp för mycket tid? eller hette brudgummens första hund kalle etc...

    många skratt och glada tillrop blev det

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 10:45
    #0

    På vårt bröllop höll min kompis ett jätteroligt tal som började med att hon sa: "För ett par veckor sen ringde Tiny till mig och jag förstod snart att hon ville något särskilt... och mycket riktigt hon bad mig hålla ett tal. Jag tvekade eftersom jag inte visste vad jag skulle säga. Tiny sa att det inte var några problem för hon kunde skriva talet innan. Hon ville att jag skulle berätta om när vi lärde känna varandra osv...."
    Och så förvrängde hon en massa roliga situationer vi gjort tillsammans. Vår vänskap började när vi var rivaler om samma kille i tonåren....
    Det var ett riktigt roligt tal även om jag var lite nervös för vad hon skulle säga.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 12:59
    #0

    Det roligaste tal jag har hört var talet som min lillasyster höll till mig.
    Hon hade en låtsas diafilmkamera och hon visade låtsasbilder från mitt liv. Killen som satt mitt emot fick i uppdrag att trycka fram nästa bild. Hon tog givetvis upp roliga historier både från barndomen och från det vuxna livet. TAlet blev hysteriskt roligt. Och som om det inte var tillräckligt avslutades talet med några låtar som syrran och hennes man sjöng till gitarrspel och som de har skrivit om texterna till så att dem handlade om oss två.

    Ett annat tal som jag minns från ett annat bröllop var en kompis till brudgummen som inledde sitt tal med att han egentligen inte skulle hålla tal, men om han skulle hålla tal så skulle han nämna episoden när..... och så upprepade han det flera gånger. Det talet var också ett sånt som man minns flera år efter.
    Annars tycker jag att mobiltelefontalet verkar vara himla roligt. Måste testa det nån gång också

Svar på tråden HJÄLP!! Tips på bra idéer till roliga tal!!!!