• wiicke­d
    Äldre 25 Feb 15:28
    7984 visningar
    19 svar
    19
    7984

    B-uppsats, hjälp?

    Hejhopp,

    Ska nu skriva min allra första uppsats på högskolenivå, nämligen B-uppsats.

    Vill gärna ha svar, från erfarna, på mina frågor, berätta så mycket ni vill berätta! :)

    B-uppsatsen blir historiainriktad (lärarprogrammet)

    Vad är det jag skall tänka på inför skrivandet av en B-uppsats?

    Hur många obligatoriska sidor skall det vara? är intervjuer o dylikt ett måste, eller räcker det med att använda vanliga böcker?

    har ni några ideer till sådan uppsats? Gärna så enkelt som möjligt...ska nämligen jobba själv..

  • Svar på tråden B-uppsats, hjälp?
  • isk
    Äldre 25 Feb 15:45
    #0

    instruktioner kommer du nog få av din lärare. alla kurser brukar lägga upp det olika, både sidantal och vad man ska välja. när jag skrev B-uppsats fick jag välja ämne från en lista som läraren gjort men här i västerås får man välja själv (på den kursen i alla fall)

    jag hade minimum 15 sidor. ett tips för att underlätta undersökningen är att om du ska undersöka t ex brotten i sverige under 1800-talet, är att välja två år att jämföra med. väljer man ett år kan man lätt fastna i arbetet.

    det beror mycket på vad för sorts ämne du ska skriva om, lite svårt att ge tips nu.

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 15:49
    #0

    isk, tack!

    historia..

  • isk
    Äldre 25 Feb 15:55
    #0

    har du tänkt lite på vad du kan tänkas skriva om? får du välja själv?

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 15:57
    #0

    läraren har givit några förslag...

    men vi får också välja själva...dock måste de vara riktigt bra...

  • Gudde
    Äldre 25 Feb 17:13
    #0

    wiicked Välj ett ämne som det är lätt att hitta material och tänk på att inte göra att elldeles för brett arbete. Rikta in dig på en sak. Om du väljer att skriva om till exempel Franska revolutionen, välj antingen orsaker eller resultatet. Annars finns det risk för att arbetet blir alldeles för vitt och då är det svårt att få en röd tråd.Dessutom är det risk att du kommer att snubbla på dina egna funderingar och det lyser igenom i arbetet.

  • Gudde
    Äldre 25 Feb 17:16
    #0

    wiicked Glömde ju att skriva, om du har svårt att komma på uppsatsämnen gå in på till exempel www.ltu.se och sen på bibliotek. På bibliotekets hemsida finns det publikationer och där ligger det måååånga uppsatser. Kolla på dem så kan du få uppslag på ämnen.

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 19:08
    #0

    HMM UPPSATSEN skall ha en utbildningshistorisk inriktning

    som t ex granskning av läroböcker,

    Historia som kärnämne på gymnasiet. Hur har diskussionen gått? Varför har det blivit kärnämne nu och inte i förra vändan?

    En jämförelse mellan historieundervisningen på några olika universitet och högskolor.

    En granskning av historieämnet på Södertörn under de tio år högskolan (snart) har existerat. Till exempel: Vilka ambitioner har funnits? Hur har kurserna förändrats? Hur har nedskärningarna slagit? Vilken forskningsinriktning finns bland lärarna?

    Läroplaner och kursplaner. Hur ser kopplingen ut på några olika skolor?

    Några förslag från läraren...har ni några kommentarer...? hur man kan jobba ytterligare med förslagen så att det ändå blir lite annorlunda? ELler komma på andra förslag..?

    Tacksam för att ideer!

  • Äldre 25 Feb 19:24
    #0

    Avgränsa dig! Formulera ett ganska bestämt syfte och se till att hålla dig till det - uppsatser riskerar alltid att vilja vara alldeles för ambitiösa. Men då riskerar man bara att istället aldrig bli färdig och komma fram till något.

  • Drakda­l
    Äldre 25 Feb 19:48
    #0

    Får jag bara fråga var du pluggar? Min M2B ville skriva om utbildningshistoria men fick inte det utan de var tvugna att skriva om något de kunde leta källmaterial om typ i gamla arkiv. Om du skriver din mailadress så kan jag maila några av mina uppsatser så du får ett upplägg

  • Moulin
    Äldre 25 Feb 19:49
    #0

    När vi skrev vår B-uppsats använde vi oss dels av teorier, dels av enkäter som vi gjort och drog sedan slutsatser för att göra en lång historia kort... Men då går jag en ekonomisk linje också, och vi inriktade oss på medarbetarsamtal på skolor som var enkelt att hämta information om och sedan jämföra med teorierna. Blir kanske svårare att göra samma grej med historia... Men jag håller med övriga - avgränsa dig till ett ämne och fördjupa dig hellre på det än att dutta i många ämnen. Och även om det är historia, som kanske är svårare att analysera än nutida ämnen, tror jag att du ska lägga krut på en analys. Hur själva utformningen ska se ut antar jag - som andra innan mig - att du får fråga din handledare om.

    Kommer säkert gå jättebra! Lycka till!

  • Gudde
    Äldre 25 Feb 20:41
    #0

    wiicked Kan du inte skriva en uppsats där du ser på hur man har riktat de historiska lektionerna. Till ex. under 60-talet satsade man en hel del på Vietnamnkriget och i dag kan det handla om tex. förföljelser mm. Eller så kan du kanske kolla på om historialektionerna skiljer sig åt/har skiljt sig åt på kommunala skolor och friskolor.

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 22:07
    #0

    drakdal gärna :) helena82_@hotmail.com

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 22:09
    #0

    Gudde det var en god idé ...frågan är bara var man kan hämta material....

    jag är HELT lost när det gäller att hitta källor, är så dålig på d, är van vid att lärarna ger oss kursböcker som skall behandlas till resp ämne...

  • wiicke­d
    Äldre 25 Feb 22:11
    #0

    anne på grönkulla :

    hehe jag vill inte vara för ambitiös heller...vill bara klara mig! göra det så enkelt som möjligt för mig :)

    Moulin tack för ditt tips! det är just det ja ska försöka göra..avgränsa mig...måste bara hitta fler ideer till uppsatsskrivning

  • Gudde
    Äldre 26 Feb 08:05
    #0

    wiicked Vilken av id+eerna var det du tyckte om? Den att jämförs vanliga skolan med friskolan eller jämföra historian under tex. 60-t och nu? Om jag får veta kan jag kanske hjälpa dig att fundera på var du kan få tag på material.

  • Drakda­l
    Äldre 26 Feb 11:45
    #0

    wicked du har mail

  • wiicke­d
    Äldre 26 Feb 13:53
    #0

    Gudde den me att jämföra historian från 60-talet tills nu :)

    Den lät intressant faktiskt! jag kom ihåg att jag en gång reagerade på varför högskolan oftast riktar sig på att lära ut historia i sverige och europa men så lite lite om asiens historia eller afrikas historia etc... har du tänkt på det?

    Fast ärligt så trodde ja inte att man hade historia på 60-talet...se så lite jag vet :/

    Vill du mejla mig? helena82_@hotmail.com då kan vi prata mer där :)

    Drakdal var supergo och skickade med sig två uppsatser som jag kan titta på för att förstå hur det bör vara upplagt.

    Ni e verklligen snälla .. :) tacksam över det!

  • Gudde
    Äldre 26 Feb 14:43
    #0

    wiicked Jag har mailat dig.

  • Cameli­ne
    Äldre 18 Apr 10:00
    #0

    Skriver min D uppsats nu..en bra bok med tips är boken Skrivhandledning av Sven Hartman..där står det mesta du behöver veta..

    Det kanske absolut viktigaste när man skriver en uppsats är att den måste vara vetenskaplig dvs du använder sig av en eller flera forskningsmetoder och redogör samt motiverar varför du valt dessa utifrån din forskningsfråga..

    Lycka Till!

Svar på tråden B-uppsats, hjälp?