• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 14:13
    43546 visningar
    11 svar
    11
    43546

    Hur vet man vilken församling man tillhör?

    Jag är inte med i svenska kyrkan men min sambo är det. Är det någon som vet hur jag får redan på vilken församling han tillhör?

  • Svar på tråden Hur vet man vilken församling man tillhör?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 14:20
    #0

    Oftast tillhör man den församling man bor i, dvs där man är skriven - hör med skattemyndigheten de har koll på allt...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 14:26
    #0

    Kolla deklarationen, där brukar det stå. Jag tillhör en församling som har flera kyrkor, men "tillhör" kyrkan som ligger närmast min bostadsadress. Jag vet inte vad det egentligen innebär, kanske att mina skattepengar går till just den kyrkan, men vi fick gifta oss i vilken kyrkan vi ville inom församlingen utan extra kostnad.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 14:47
    #0

    Jag trodde det var den församlingen man en gång döptes in i, men jag kan ha fel.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 14:49
    #0

    Det står på dina deklarationspapper. En församling kan ha flera distrikt men prova att ringa den kyrka som är närmast hans folkbokföringsadress. Svenska kyrkans församlingar är nämligen geografiska och man är medlem där man bor.

    Ring pastorsexpeditionen eller kyrkan, de vet vart du ska ringa om det råkar vara "fel" kyrka/ församlng du ringer till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Aug 15:11
    #0

    Nej, man tillhör inte den församling som man döpts in i, utan i den församling där man bor. Detta innebär tyvärr att man ofta måste betala för att vigas i sin dopkyrka om man flyttat utanför församlingen.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 08:12
    #0

    Jag flyttade till Sverige 1996, är folkbokförd här, men har inte gjort något speciellt att gå med i den svenska kyrkan. Är jag det automatiskt och om inte, är det en komplicerad grej att gå med?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 08:31
    #0

    Kirta: Om du flyttade till Sverige så är du inte medlem i Svenska kyrkan. Ring närmsta pastorsexpedition för närmre upplysningar.

    Idag blir man medlem i Svenska kyrkan vid dopet eller om föräldrarna eller man själv på annat vis gör en aktiv anmälan. Innan kyrkan skildes från staten så blev man automatiskt medlem när man föddes om minst en av föräldrarna var medlem.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 08:34
    #0

    Det stämmer som det står tidigare. Man til hör den församling där man är "mantalsskriven"

    Men om ni ska gifta er i en annna församling så koll amed hemförsamlinge om de ingår i Svenska kyrkans clearingsystem. Om det gör det så betalar de era vigsel kostnader till den församling där ni ska gifta er.

    ANna

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 18:43
    #0

    Kirta, det är inte ett dugg komplicerat. DU anmäler till den församling du bor i att du vill bli medlem och får fylla i ett papper. Om du är döpt och konfirmerad säger du i vilken kyrka och ställe. Eventuellt får du ett samtal med en präst om varför du vill gå med. Det är ingen troskontroll utan för att få kontakt och information. Om du inte är döpt alls kan du begära att få bli det alt. att få vara "medlem i väntan på dop". Det senare kan man vara i hela livet, det finns ingen tidsgräns.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Aug 19:45
    #0

    Jag är döpt och konfirmerad i Finland, och nu undrar jag faktiskt om jag fortfarande inte är medlem i finska kyrkan. Det skulle ju vara logiskt, eftersom jag inte har gjort någonting att gå ur finska kyrkan heller (jag har ju bara flyttat till Sverige och är folkbokförd här)
    Anledning att jag undrar detta är att på pastorsexpeditionen i den församling jag är döpt och konfirmerad i ville inför vårt bröllop ha ett intyg att vi är medlemmar i svenska kyrkan. Jag måste nog ringa och kolla så att det inte har blivit något missförstånd, jag kanske fortfarande tillhör min gamla församling.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 24 Aug 18:26
    #0

    i svenska kyrkan så är det så att man som svenka medborgare kvarstår som medlem i svenska kyrkan även om man inte tillhör en församling här, dvs har flyttat utomlands och är folkbokförd där. Kanske är det lika i finland och finska kyrkan?

Svar på tråden Hur vet man vilken församling man tillhör?