• Mirakel

Blommor i augusti?

Hej alla blomkunniga!

Tyvärr läste jag ju att mina favoritblommor Ranunkel är svåra att få tag på i augusti :(, så vad skall jag ha istället?
    Vet någon vilka blommor som är säsongsblommor då?

Vad jag vet är att jag vill inte ha rosor, kallor eller gerbera. Och färgen skall vara varm, gärna orange el likn...

Tack tack!

• Svar på tråden Blommor i augusti?
  • svessan

Nej. Jag hade också tänkt ha större delen ranunkel i min bukett, gifter mig med i augusti. Är det en florist som sagt detta?

• f.d. Svart brud

Jag försökte själv få tag på ranunkler i augusti till mitt bröllop och det var uteslutet. Gick inte att få tag på då. Och OM man mot förmodan skulle få tag på dem skulle de vara snuskigt dyra och av dålig kvalitet. Tyvärr... Ranunkler är liksom tulpaner, ginst och anemoner tidiga vårblommor som har sin snittsäsong från senhösten till våren.

En av mina favoritblommor är gloriosa (klänglilja). Den finns på snitt och hör till de lite mer exklusiva blommorna.
    www.touchofnature.com/springcatalog/images/gloriosa_rothschildiana.jpg
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=151&Bid=55

Sedan finns det jättefina orkidéer också, t ex fjärilsorkidéer herba.msu.ru/shipunov/e-album/original/oncidium-k111.jpg
    och www.cichlidrecipe.com/other_orchids/Oncidium_SharryBaby_SweetFragrance_AMAOS_Free_1.jpg med mera...
    och cymbidiumorkidéer i vackra varma färger. T ex
    www.orchideenverein-zurich.ch/Graphiken/Cymbidium.jpg
    library.thinkquest.org/25368/photo/cymbidium_hybrid.jpg
    Och Vanda-orkidé finns i alltfrån orange, till vit och lila...
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4174&Bid=143

Giraffliljan är också vacker...
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=3900&Bid=102

Sedan finns det blommor som man lätt själv kan odla från frö eller knölar, som blir underbart vackra att ha i brudbuketter.

Solrosor är jättelätta att odla och finns i alla möjliga olika varianter, storlekar och nyanser från nästan vitt till varmt brunt. www.regebro.nu/dbw/solros/preview
    www.resfeber.se/travel_magazine/tema/img/solros.jpg
    Samma sak med ringblommor. De finns i olika nyanser och former och dessutom blommar de ju mer man plockar av dem.
    www.ivattochtorrt.se/images/rund1a.jpg
    www.aftonbladet.se/halsa/0007/22/ring.jpg

Vialer och luktärt finns i alla möjliga färger och blommar också mer ju mer man plockar av den. Finns både som enkel och dubbel blomma och dessutom i varmare färger än dessa...
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4034&Bid=1

Zinnia är en liten blomma som är otroligt tacksam och lättblommande, men som av någon anledning fått stå utanför rampljus. Finns i alla möjliga färger och i flera storlekar. Ser lite ut som en blandning av dahlia och tagetes. tonnie.punt.nl/upload/zinnia-bluepoint.jpg
    homepage.mac.com/ldr/seasons/2001/08/11/zinnia.jpg
    www.reneesgarden.com/images/seedphotos/zinnia-persian.jpg

Ja... Sen har vi ju förstås den ståtliga dahlian som man planterar som knölar och som är perenn (flerårig) och den finns också i alla möjliga former och färger...
    www.mathildestien.dk/billeder/dahlia/2-9-03035.jpg
    www.michaelwhitephoto.com/FlowerConservatory/Images/dahlia_2667.jpg

• f.d. Svart brud

Hmmm av någon anledning blev de två sista zinnia-länkarna fel... Den andra länken råkade vara på dahlia och den tredje funkar inte... :(

• f.d. Svart brud

Dahlian kan dessutom köpas som snitt och har säsong mellan juni och oktober...

• svessan

Tack för tipsen, dem var mycket bra. Fick mig dock en andra törn när jag läste om anemonerna. Mina favvoblommor.
    Men pioner då?

• Mirakel

Godmorgon alla.

Tack f.d. Svart brud för alla tips.
    Skall kolla in länkarna med en gång!

• f.d. Svart brud

svessan
    Lessen att göra dig lessen... :(

Men pioner är sommarblommor och finns från våren och över hela sommaren som snitt (ca april till augusti) och sen är den ju dessutom en vanlig trädgårdsblomma med högsäsong i mellansverige mellan juni och juli. Så pioner borde inte vara något problem att ha i din bukett.

• svessan

..du gjorde mig glad med länkarna till alla fina blommor. Klängliljan var t ex en vacker nyhet för mig.

• Mirakel

f.d. Svart brud: Zinnan var ju otroligt söt. Kanske en bukett med orangea och vita. Tål att tänkas på :).

Vet du om det är lätt att få tag på dem i blomsteraffärer?

• Bohuslän06

f.d Svart Brud: Har du några exempel/förslag på blåa blommor i augusti, du hade så många exempel ovan på orange/gula, så jag måste bara fråga.....

• f.d. Svart brud

Mirakel
    Jag har inte sett dem i blomaffärer, men de är annars typiska torgblommor...
    Och de är lätta att driva upp från frön.

Svar på tråden Blommor i augusti?