När blommar ranunkel?
Tycker ranunkel är världens vackraste blomme, vet någon om man kan hitta den i augusti?
Tycker ranunkel är världens vackraste blomme, vet någon om man kan hitta den i augusti?
Du kan få tag på Ranuncel året om men kanske framför allt på våren
Toppenbra, kan man planetra den själv och få den att blomma i augusti. SKa man så i maj då eller??
Själv är jag kass på blommor men mamma har trädgård så man kan så i den.
Kolla på www.blomsterframjandet.se för mer info om alla möjliga blommor.
Nja, jag vill hellre påstå att ranunkel är en blomma som har sin högsäsong höst till vår. När jag gifte mig i augusti gick den inte att få tag på (jag ville också ha ranunkler). Och OM den skulle gå att få tag på på sommaren, så skulle den vara rätt dyr och av sämre kvalitet. Jag skulle satsa på någonting annat istället faktiskt.
Om man ska odla ranunkler själv, kan man köpa den som rotknölar och dessa bör man gräva upp till vintern (förvara frostfritt) och plantera ner igen när tjälen gått ur backen. Det är vårblommor och inga sommarblommor.
Okej, tack för era tips. Finns det någon likande blomma som påminner om Ranunkel och som blommar i augusti....så synd - ranunkel är min favoritblomma!
Vissa typer av kvistrosor är lika ranunkeln tycker jag. Finns i massa olika färger och varianter
www.svartbrud.se/images/Blom/Blom_Anja12.jpg
Pioner är visserligen stora, men lika ljuvliga.
Sen är jag barnsligt förtjust i chokladblomma...Går att beställa som snitt
www.rosenlust.se/katalogv05/2005/bilder14_16/chokladblomma2.gif
Jag hakar på tråden lite!
F.d. Svart brud, går det att få tag på pioner i slutet av augusti?
Jag skulle jättegärna vilja ha rosa pioner i min bukett...
Pione är ju otroligt vackert, och maffiga.
Tack för era tips, det inspirerar verkligen en tjej som har totalt ogröna fingrar!
Steves bride: augusti är väl inte direkt piontid. De är mer högsommarblommor. I trädgården blommar de ungefär från midsommar och en månad eller så framåt. De olika sorterna avlöser varandra.
Jag hade pioner i min bukett, men fick köpa, för de hade inte börjat blomma än här hemma. Vi gifte oss 19 juni.
Jag tror att det kan vara lite knepigt att få tag i pioner i slutet av augusti. Tyvärr.
Tack för informationen, Tant Pernilla! Ja, det var ju lite tråkigt men jag får tänka om. Det blir kanske rosa rosor istället! När jag var liten hade vi underbara rosa kvistrosor i trädgården, Queen Elizabeth tror jag de hette. Undrar om det går att få tag i några liknande?
Steves bride
Slutet av augusti är väl ett gränsfall. Som snitt har pion högsäsong mellan april och augusti, så jag tror inte att det är en omöjlighet.
Men ska man plocka trädgårdspioner beror det på var någonstans i landet man bor och hur pass sen sort man har... Där är chansen nog inte lika stor.
Steves bride: Ja, inget är väl omöjligt, så det kanske går att få tag i pioner. Jag blandade pioner och rosor i samma ton i min bukett. Den var oerhört simpel, men jag tyckte den blev fin.
Jag har sett otroligt vackra rosbuketter på sistone. Hade jag inte fått tag i pioner så hade jag kört på bara rosor och gjort en rund, fin bukett med lite olika nyanser på rosorna. Och massor av dem!
Tack för era svar! Ja, jag vill också ha en enkel bukett, gärna lite gammaldags romantisk i stilen. Ska börja samla ihop lite bilder för inspiration nu...