• Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...
  • mialisa

Telan: vi gjorde precis som ni igår, satte oss och gick igenom planeringen. Det kändes bra, då såg vi också att vi faktiskt ligger ganska bra till.

Prästen och kantorn har vi inte ens fått veta vilka de är ännu, skulle vilja kolla att sångerna är ok och så. (En vän ska sjunga).

Lapinette: vacker klänning! Det finns så många fina, hoppas jag inte ångrar mig!!

• Lapinette

Ska ni ha någon som sjunger på bröllopet (förutom psalmerna) och vilka sånger ska ni i sådana fall ha?

Vi ska ha en avlägsen bekant som sjunger i kyrkan. Hon vet om det men jag har inte pratat med henne än (vill prata med prästen först). Vi har ingen speciell sång som är "vår" så jag tänkte faktiskt höra med henne om förslag men vi kommer ju att begränsa oss till att den ska vara på engelska.

• msbine

Vi kommer att ha två psalmer, båda två omskrivna för att passa på bröllop.
    Sen ska min kusin sjunga 3 låtar, dessa blir "You raise me up" med Secret Garden (denna syboliserar oss tillsammans), "Can you feel the love tonight" med Elton John (denna symboliserar mig) och sist ska vi ha "I'd do anything for love (but I won't do that)" med meatloaf (denna symboliserar min m2b). Dock ska alla tre sångerna skrivas om lite för att passa min kusin och i kyrkan, så jag har ett ganska tufft jobb framför mig....

• mialisa

Vår vän ska sjunga You raise me up (Groban), Tycker om när du tar på mig (Gessle) och Du (Afzelius) om vi får för kantorn! Tror ni det ska vara ok? Det är väl inga konstiga låtar? Tänkte gå in till introt på You raise me up, att hon börjar sjunga först när vi är framme. Ut till Canon in D ev.

• lillabunny

Vi ska inte ha någon som sjunger. Ska ha ett väldigt litet bröllop och tyckte att det räckte som det var.

Blir säkert kanon med era solister och låtval msbine och mialisa. Underbara låtar tycker jag! :)

• Telan

Jättefna låtar ni har valt tjejer! Vi vill också gärna ha nån som sjunger i kyrkan och jag har ett par personer som alternativ att fråga. Om inte de vill så kan man kanske anlita nått "proffs", men det beror på lite vad det kan tänkas kosta. Låtförslag är för närvarande Utan dina andetag (Kent är såå VI) och Somebody, en gammal Depeche Mode'are (DM är också väldigt VI), men så veliga som vi är så hinner vi säkert ändra oss. Sen får man ju se hur det passar den/de som ska framföra dem också.

Jag har precis pratat med vår kontaktperson på herrgården och bokat in första planeringsmötet. Det blir den 14:e februari, på alla hjärtans dag, passande va. Då går man igenom det mesta, allt från dukningsdetaljer, blommor, meny, dricka, tårta, tidsschema med mera. Åh, va spännande, jag kan knappt vänta tills dess.

• Lapinette

msbine och mialisa - det måste vara skönt att ha låtarna klara och självklara. Jag är också en gammal DM-fan men jag tycker Somebody är lite sorglig (där letar man ju fortfarande efter någon...kan man göra om texten något?). Annars har jag några gamla godingar som jag kan tänka mig så som
    - Have I told you lately that I love you
    - When I need you
    - Truly, madly, deeply

Så har ni även bestämt in- och utmarcher allihop? Här har jag åter igen ingen aning....som sagt själva vigseln är den som är minst planerad av allt.

Telan - skoj att ni ska dit på alla hjärtans. Vi måste ut till Mariefred minst en gång till innan bröllopet för att möta präst och gå runt och titta vart vi ska ha vår tipspromenad, kolla in festlokalen en sista gång etc. Men det tar vi nog längre fram i vår.

• msbine

Telan: Du inspirerade mig att ringa min festarrangör och få lite mer koll på saker, det hade jag glömt ;) Så nu är tider bokat för att gå igenom dukning och hur maten ska serveras, synkning med toastmadame coh kök osv. Ska dock inte göra det förrän i slutet på april.

Lapinette: Alla tre låtarna tycker jag är jättefina. Jag tycker att det är viktigt att man har låtar som man känner något för.

In- och utgångs marsher har vi inte ens börjat kolla på... Eller ingångs ska det vara mendhelsons (rätt stavat....??????), men ut har jag ingen som helst pejl på....

• Lapinette

Tror att vi också ska ha Mendhelsson som inmarch. Känns lite pampigt men tar gärna något lättare som utmarch. Hade gärna haft trumpet volentaire då min mor tidigare hade sällskap med en trumpetare på Operan men det känns lite konstigt att be honom spela på vårt bröllop nu när det varit slut mellan dem i 15 år även om jag vet att han skulle bli jätteglad så måste jag ju respektera mammas nya fästman.

• Telan

Lapinette: Jag ser inte Somebody som speciellt sorglig, den kan lika gärna handla om vad det är man vill ha och att det är just det man har hittat. Så ser jag det iallafall.
    För övrigt när det gäller musik så har jag och min blivande kommit på att även om vi till stor del har olika musiksmak så är det vissa saker vi gillar båda två. Den genemsamma nämnaren är då - vemod. Och för oss är vemod inte negativt snarare vackert.

In- och utgångsmusik har vi som sagt bara börjat fundera på, ingenting klart. Har ni nått bra tips på nån sida på nätet där man kan lyssna på olika förslag? Jag hittade en som hade massor, men den fick jag inte att fungera.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...