• Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...
  • Lapinette

FiaMia - min mamma har printat bilderna på klänningen för att börja fundera på hur den ska sys. Hon är utbildad sömmerska och har jobbat på ateljéer innan hon skolade om sig till ekonom men har alltid hobbysytt samt sytt kläder till tävlingsdansare. Hon sätter bara saxen i tyget ... inga mönster där inte.

Tog också med mig en bild på min bukett till floristen men som sagt får inget slutligt pris förrän det närmar sig. Dock vet jag på ett ungefär vad det kommer att gå på. Hur ska ni ha era dekorationer på borden? Vi har stora runda bord så vi ska ha en liten bukett i mitten (av samma slag som brudbuketten) och sen rosa rosblad (buketten går i rosa och lime) utströdda på bordet. Har sedan köpt limegröna ljusstakar för värmeljus. Tänkte ha 3 på varje bord. Vi har fått veta att det idealiska är att sitta 8-10 runt varje bord så just nu är vi aldeles för många. Vet inte hur vi ska lösa detta eller så löser det sig själv (av att någon som vi tror ska tacka ja inte kommer).

Vi har skrivit i vår inbjudan att vi främst önskar oss upplevelser men för de som inte kan tänka sig att ge presentkort/pengar så kommer vi att lämna en önskelista till NK ca 2 månader innan bröllopet. På så sätt har vi lite mer tid att tänka över vad vi önskar.

• Lapinette

lillabunny - är det något jag/vi absolut inte har klart så är det vigseln. Väntar bara på att få höra ifrån vår präst så man kan diskutera lite och få höra vad hon/han tycker. Jag kommer helt och hållet bestämma psalmerna då min blivande ändå inte förstår vad vi kommer att sjunga och jag funderar på Den blomstertid nu kommer samt denna ljuva sommartid.

• lillabunny

Dukningsplanerna verkar bli jättebra Lapinette. Snyggt med lime och rosa.

Smart att kunna avakta med önskelistan, det tar ett tag att fundera ut tänkbara önskningar kan ja tänka mig.

• Lapinette

Vi tänkte nog bara önska oss en servis på Villeroy (praktiskt då de finns både i Frankrike och Sverige) men vi har inte helt hundra bestämt oss för vilken vi vill ha. Skönt att inte behöva jäkta fram det beslutet.

• lillabunny

Ja, det är inte så lätt med psalmerna... Vi valde mellan traditionella sommarpsalmer och några vigselpsalmer, men eftersom vi bara kommer att vara vi + 10 gäster + prästen och kantorn = 14 st så gick vi på prästens linje och valde de som flest kunde sjunga med till. Alltså strök vi vigselpsalmerna till förmån för de klassiska sommarpsalmerna.
    Hade inte förväntat mig att få träffa prästen så snart, men när jag efter ett antal försök fick tag i honom i förra veckan så föreslog han att vi skulle träffas redan som igår. Skönt samtidigt att ha den biten avklarad.

• Telan

Vi har inte bestämt vigselmusik, bara börjat lyssna på lite alternativ. Har lite funderingar på att välja någonting annorlunda som utgångsmusik, men vi får se. Min blivande är, som jag kanske sagt tidigare, lite traditionsbunden (vilket man nog inte skulle tro om man inte kände honom så väl) och vill inte ta ut svängarna alltför mycket. "En vänlig grönska..." tycker jag är fin så den blir nog en av psalmerna.

Dekorationerna till dukningen håller jag på att fundera på lite titt som tätt. För vår del ingår blommorna till borden i priset på herrgården. Utöver dem och några ljusstakar skulle jag nog vilja ha mer ljus, det blir så vackert sken av dem. Funderar på vita blockljus, dekorerade med samma dekorväv som jag använder till trycksakerna och pärlor på metalltråd virat runt dem.

• lillabunny

Förstår det... Bra att servisen finns i båda ländena. Underlättar ju önskelistan för er och presentinköpen för gästerna.

• lillabunny

Ja Telan, visst är En vänlig grönska..." vacker!

Ska ta kontakt med slottet för ett lite möte där med. Vet inte alls hur mycket de gör med dukning och så... Det låter jättefint med blockljusen Telan. Tycker också att det är mysigt med mycket levande ljus.

• mia_maj2006

Jag har ju haft mina sånger klara jättelänge men m2b får inte ändan ur vagnen. Nu har jag givit honom till sista januari att bestämma sig annars så bestämmer jag
    Jag ska ha "Du är allt" med Shirley Clamp och "En helt ny värld" från Alladin. Eftersom vi gifter oss borgerligt så ska vi inte ha några psalmer.

• lillabunny

Det låter som bra låtval mia_maj2006. Förstår inte varför killarna ska va så sega på att bestämma sig... De får ju oftast alternativen upplagda med, det är vi som sitter och letar på nätet som galningar...

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...