• Schnag­elina
    Äldre 9 Dec 10:45
    21721 visningar
    11 svar
    11
    21721

    Levaxin???

    Jag har precis fått färdigutrett att jag har fel på sköldkörteln. Skönt att få reda på varför vikten galopperar uppåt, varför jag är så trött och tappar hår.

    Men..... nu till min fråga: Är det någon här som äter (har ätit) Levaxin och vet hur lång tid det tar att "ställa in" rätt dos? Och hur lång tid det tar innan man ser att det ger någon effekt (både på vikt och tröttheten)?

    Inte direkt någon bröllopsfråga men lite i alla fall eftersom jag gärna vill att det ska hinna verka lite innan jag ska klämma i mig i brudklänningen .

  • Svar på tråden Levaxin???
  • Zozo
    Äldre 9 Dec 10:49
    #0

    Mamma tar Levaxin. Ska fraga henne hur lang tid det tog.

  • Tessan­29
    Äldre 9 Dec 10:50
    #0

    Hej Schnagelina!

    Jag fick min diagnos (struma) för ca tre månader sedan, och jag har ätit levaxin sedan dess.
    De håller på att ställa in min dos nu, men det verkar som att jag ska ta 100 mikrogram per dag, och jag mår redan bättre. I och för sig är jag fortfarande megatrött, men kroppen är inte lika svullen längre som den var tidigare, och för några veckor sedan sa min sambo att han verkligen såg skillnad, så det var ju kul!

    Tappa inte sugen, utan ät ditt levaxin varje dag. Enligt min läkare kan det ta ända upp till ett år innan man är helt återställd, men det beror också på hur länge du gått med din sjukdom innan den upptäcktes.

    Vi ska gifta oss i juli, och jag räknar med att vara tillbaka till min gamla vikt tills dess!

    Kram och lycka till!!

  • Schnag­elina
    Äldre 9 Dec 13:59
    #0

    Zozo: Kolla gärna det.

    Tessan29: Ska jag vara krass så är det ju vikten jag vill åt men jag gifter mig om en månad så jag får väl hålla in magen ;)
    Å andra sidan vore det ju underbart att kunna känna sig pigg igen.

    Stort tack för supporten!

  • Äldre 9 Dec 14:21
    #0

    Jag har ätit Levaxin i ca 13 år. Började med 0,1mg, sen 0,15 och landade på 0,2mg. Det tog väl nåt drygt halvår. Gick på kontroller då och då. Går nu ca var 8:e månad.
    Jag fattade inte att jag var SJUK. Hade fött två barn på två år, var mycket trångbodd och äldsta barnet sov inte ordenligt på två år och kunde väcka oss 6-22 ggr per natt. Jag var så trött att jag kunnat somna raklång på golvet. Sjukdomen upptäcktes på hälsokontroll när jag börjat jobba. Dom frågade om jag inte MÄRKT NÅT! Alla hade ju sagt hur jobbigt det var att få barn och dessutom dessa sömnproblem Inte trodde jag att det var något direkt onormalt. Tyckte heller inte att jag kände nån dramatisk förbättring (som doktorn ville få mig att säga). Jag bara mådde allmänt bättre.

  • Schnag­elina
    Äldre 9 Dec 15:39
    #0

    Swing:
    Om jag har fattat det rätt så verkar det vara en sån sjukdom som man upptäcker när man letar efter någonting annat. Det ligger nog tyvärr lite i människans natur att man tar det för ok att man går omkring och är trött. Och vilken tjej tycker inte att hon tappar mycket hår????
    Min sjukdom hittade de oxå på hälsokontrollen så det var ren flax att jag får hjälp nu.

  • bellas
    Äldre 9 Dec 16:57
    #0

    Jag fick veta för en månad sedan att jag har fel på sköldkörteln och fått levaxin... vad som irriterar mig mest är att jag tog ett test för 2 1/2 år sedan och då hade jag nästan 9 i värde (lär mig aldrig vad det heter men, min variant är den där man går upp i vikt...) Men, den läkaren valde att inte behandla - tack ska du ha! Här har jag gått och varit astrött, en vikt som växlar som fjällvädret och konstant svullen.. i onödan!

    Dessutom sa min nya läkare att det är jättesvårt att bli gravid(vilket är ett stort önskemål på den här fronten) om sköldkörteln inte är i fas, samt att det ökar risken för missfall...

    Jag har märkt av lite hjärtklappning men, i övrigt är jag lite piggare!

    //B

  • Mopedv­in
    Äldre 9 Dec 22:56
    #0

    Hej!
    Jag började äta Levaxin i januari och det är först nu jag börjar känna igen mig själv. Det har gått mycket upp och ner,

  • Zozo
    Äldre 12 Dec 10:22
    #0

    Hej! Nu har jag hört med mamma.; Tyvärr är inte svaret sa stralande.. Hon kommer att fa ta Levaxin resten av livet och hon säger att skillnaden inte var sa fantastisk och att det tog tid innan man över huvudtaget märkte nagon förbättring. Flera manader alltsa. Pa vikten gjorde det ingen skillnad för henne.
    Hoppas att det gar bra för dig!

  • Äldre 12 Dec 13:02
    #0

    bellas: hjärtklappning brukar vara symtom på för hög dos, men du kan ju bli påverkad för att du håller på att ställa in dosen. (Jag har provat att ta extra för att se vad som hände).

    Min vikt påverkades inte av hypothyreosen och att jag fick Levaxin. Jag vägde nu och då som jag alltid gjort. Håret har jag heller aldrig haft problem med. Tjockt och starkt.

  • Tessan­29
    Äldre 12 Dec 15:12
    #0

    Schnagelina, jag kan berätta att jag redan börjat gå ner i vikt, och börjar kunna ha mina kläder igen, så det finns hopp!
    Tidigare var min mage som en luftballong, men det har verkligen gått ner, men då har jag börjat träna också. Det är bara att kämpa på!!

  • Schnag­elina
    Äldre 12 Dec 16:40
    #0

    Jepp, börjar inse att enda vägen tillbaka till en normal kropp är de hederliga gamla sätten; äta sunt och röra på sig. Skillnaden med Levaxinet är väl att det faktiskt händer något nu när man rör på sig. Innan stod jag ju bara still i vikten.

    Hoppas hoppas hoppas....... Jäklar i min lilla låda vad jag ska träna närmaste månaden :>

    /Den obotliga optimisten

Svar på tråden Levaxin???