• msbine

MAJ 2006 tråd 3...

Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
    Kram på er!

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 3...
  • msbine

Inte kul att inte ha någon toastmaster bestämt. Å förstår det där med att ta nån som inte är helt hundra. Jag och min m2b kunde inte komma överens om vem som skulle vara toastmadame (jag har en kompis som hade varit perfekt! och han tyckte att hans far skulle vara det...), så det fick bli en kompromiss, hans syster.. Är inte helt hundra på att hon kommer att göra ett hundra jobb, mycket pga att hon inte alls är involverad i bröllopsplanerandet (de e jag som sköter planeringen och jag har ingen kontakt med henne alls nästan), och verkar inte direkt vilja vara involverad heller. Verkar lite som om hon tror att det bara är att hålla i tal-listan och säga välkomna till festen... Inte så skoj...

• Telan

När vi nu är inne på toastmasteriet: Vad har ni för förväntningar på era toastmesters/madammer. Hur mycket ska de göra, vilka uppgifter har de?
    En del verkar ju dela upp uppgifterna mellan flera olika personer, ofta iallafall två personer. Hur gör ni?

Jag har en annan möjlig person, en kompis som jag vet varit toastmaster tidigare, men min M2b tycker inte att vi ska fråga honom.
    M2b fick tips om att ta in nån helt utomstående alternativt fråga nån av dem som jobbar på herrgården. Men jag känner mig lite tveksam till det, att det skulle bli för opersonligt. Men jag vet inte. Suck!

• msbine

Jag vill att toastmstern ska göra följande:
    *Styra upp festen
    *Hålla i tallistan
    *Hålla i allsången
    *Ta emot gästerna vid kyrka/festlokal
    *Hålla i maten, när den ska in och när det ska dukas ut
    *Hålla i lekar
    *Dela ut ris vid kyrkan
    *Framför allt, se till så att folk har roligt :)

• Lapinette

Telan - tycker absolut att ni ska försöka hitta en toastmaster bland era gäster. Att ta någon utifrån skulle kännas jättekonstigt och opersonligt(min åsikt).

Vår toastmaster kommer att ta över helt och hållet när vi anländer till restaurangen. Det blir han plus min blivandes bror som kommer att hälsa alla välkomna och sköta brudskålen. Sen får han se till att gästerna kommer upp till festvåningen och informera om bordsplacering etc. Kan även tänka mig att vår toastmaster kommer hålla det tal som min far egentligen ska hålla. Min bror - toastmastern - är 10 år äldre än mig och har alltid känts mer som en far. Min far är japan och lite vilsen så jag tror inte han kommer samt inte vet att han ska hålla tal. Sen är jag övertygad om att vår toastmaster redan har hittat på bus (har hört det ryktesvägen) och annat som kommer att ske under middagen. Samt att han självfallet håller i ordningen på tal, mat etc.

Gällande kyrkan så kommer vi där inte lägga ansvaret på toastmastern utan det blir våra mödrar som kommer att hälsa alla välkomna och dela ut vigselprogram.

• msbine

Lapinette: Låter som ni verkligen har fått fatt i en drömtoastmaster Lite avundsjuk blir man :)

• Lapinette

msbine - min bror är en "drömkille"! Dock älskar han att reta sin lillasyster så det lär nog bli en hel del hyss.

• msbine

Så får man väl berätta lite tråkiga nyheter med.. Har precis fått veta att vi ska skära ner på personal och jag är sist in, vilekt oftast beyder först ut... E bara at vänta på fackliga förhandlingar i nästa vecka. Så vi får nog se hur det blir med vårat bröllop om det blir något alls....

• Telan

msbine: Nej, va tråkigt att höra!! Hoppas verkligen att det inte blir så och att det inte heller avgör om det blir nått bröllop eller inte. Tröstkram!

Angående toastmastern så funderar vi ett tag till. Vi har ett par "kanske" att begrunda. Alltid något. Jag har iallafall bestämt mig för att det vi inte ska ta in nån helt okänd, det skulle kännas som det minst bra alternativet.
    Var förresten in på Bröllopsguidens hemsida och om man läser där vad som förväntas av en toastmaster så skulle nog jag också tacka nej. Det var lite överdrivet mycket uppgifter och ansvar tycker jag.
    Grattis till dig Lapinette som har en sån bror!

• msbine

Tack telan ;)
    Har pratat igenom det hela med sambon och bröllopet blir av ändå, skönt. Hade varit lite tråkigt att behöva ställa in bröllopet när man har lagt ner så mycket tid på det.

• Telan

msbine: Skönt att höra att bröllopet blir av iallafall. Tänk va hemskt om man fick lov att ställa in och avbryta all planering nu när man kommit så långt.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 3...