• staren

Bordsdekorationer på hösten?

Hej hej alla där ute!
    Skulle bli väldigt glad för några roliga och annorlunda tips på bordsdekorationer till ett höstbröllop. Kanske någon har bilder?
    staren

• Svar på tråden Bordsdekorationer på hösten?
  • elora

Hej Staren!
    Jag har bara ett provdukningsfoto på min sida, men tanken var att använda mig av t ex rönnbär o kastanjer som grönskande tillbehör utöver ljus och ljusglas (stakar?) som går i höstfärger dvs rött & orange. Antingen dekorerar jag på någon form av bricka eller på underlägg i passande färger. Nu är det ju väldigt populärt med såna i bambu m fl.
    Tyvärr hade jag en jättefin stenbit (kommer ej på namnet nu...)som är jättedyr att köpa. Får kolla EXAKT hur mkt ;)

Man kan ju trä rönnbär på tråd och dekorera runt ljus eller låta slingra utmed bordet. Man kan ju inte ha så extremt överdekorerat, jag tänkte mig att i mitten av varje bordsarm ska det vara dekorationer som kommer lite högre upp.

Nackdelen med rönnbär är just att de måste plockas i anslutning till festen skulle jag tro. Har lagt in samma fråga förut och fått tips om att bären färgar av sig vilket inte vore kul på linnedukar kanske.

Dock hittade jag en buske hos grannen som troligen är någon form av enbuske med vackra röda bär på, och barren verkade inte bli torra fast jag lät dem ju ligga ut på bordet så det kanske hade varit annat om den legat inomhus och torkat. Jag får sno en till o prova ;)

groups.msn.com/FamiljenStenman-Ek
    ->Dekorationer

• Hilde

Var på barndop i helgen. Där hade de lagt klippta rönnbärskvistar i mitten av borden. Inget mer, men det var väldigt effektfullt mot vita dukar och vitt porslin.

• elora

hilde: Kan tänka mig att det blir kanonfint! Ska börja testduka lite nu då det finns rönnbär, annars är det ju ett år kvar ;) Men då hinner man ju prova o testa en del ;)

• Nike

Elora - en liten varning. Barrkvisten är idegran och är mycket giftig.

• Mamita

varför inte ett äppeltema med vackra röda äpplen ?

Tjingeling
    Mamita

• elora

NIKE: OJ! Supertack -visste verkligen inte detta men NU är jag upplyst!!

MAMITA: Vilken himla rolig idé! Den ska jag verkligen fundera lite mer på! ;)
    Idag köpte jag lite tråd o pärlor att ha för att göra "smycken" att lägga ovanpå om jag ska ha skålar med sand i, och sedan även ljus m.m

• Carro26

Vi gifte oss i helgen och hade oblekta lakan från IKEA som duk och till dem hade jag sytt långa löpare i beige/brunaktigt linne som sträckte sig efter hela bordet. Som dekoration hade vi köpt flera vaser på IKEA (15 kr/st) som vi fyllde med stenar och en vit porslinsros, vitt trassel och murgöra. Det blev riktigt bra. Vi hade även ställt ut IKEA värmeljusstakar (2 kr/st) i grupper om 3. Helheten blev väldigt bra. Vi hade tänkt ha rönnbär men det finns ganska mycket ohyra i dem och de är svåra att få precis som man vill ha det då man inte kan styra över naturens färger. Vi tyckte att det var alldeles för rangliga kvistar och rönnbären hade börjat lossna så vi valde i sista minuten att köra på murgröna istället. Lycka till!

• elora

Carro26:
    Tack för tips!!! har just suttit o letat på Ikea efter den typ av fat/vas som jag tänkte fylla med sand etc men inte hittat exakt vad jag hade i tanken.

Tro vilka vaser ni hade? Har du namn på dem vore jag jättetacksam!
    ;)

Svar på tråden Bordsdekorationer på hösten?