• Pixelina

Oktober 2006

Några fler som ska gifta sig i oktober 2006?

Vi är redan gifta, men ska ställa till med en pampig kyrklig välsignelse och en stor fest för 50- 100 pers. Detta ska ske den 13.oktober 2006. Många har undrar varför vi ska fira just den 13.oktober - det är ju en fredag.. och alla vet vi vad det sägs om en fredag den 13.

Vi gick på vår första dejt den 13.oktober 2000. Dejten var helt underbar och nu vill vi sluta ringen med att ha vår underbara RIKTIGA "bröllopsdag" på den dagen som betyder oss mest. 13 är ett tal som fört med sig mycket tur i vårt förhållande. Och fredag är den dagen i veckan som vi bägge två älskar mest. Kan det bli mer perfekt?

Vore roligt att höra hur långt ni andra oktober-brudar har kommit i er planering osv.

• Svar på tråden Oktober 2006
  • okt2006

Det stämmer, vi har nog diskuterat blommor tidigare. Lovar att länka om jag hittar några fina buketter som påminner om den du beskriver. Denna är ju lite åt det hållet:
    www.bernzonsblommor.se/view_image.asp&p2=Rund&p3=Smaskiga%20färger,%20rött,%20rosa%20och%20orange%20med%20skimmia,röd%20cornell%20%20och%20cerise%20buljontråd

Förstår att du inte vill blanda in en annan grön i ditt färgtema. Det kan bli skumt mot det limegröna. Hur tänker du plocka upp färgerna i ditt tema i dukningen?

• Ängla

Okt06, ja rosorna var superfina men det var alldelles för mycket "tjaffs" för min del, gillade inte det rosa glittriga och sen var det för mycket avancerat grönt..

De här färgerna tänker jag ungefär fast rosor, bild 7 (bright colurful)
    www.sanfranciscoweddingflowers.com/autumn-wedding-flower/bay-area-colorful-flowers.html

Det är ungefär en sån här bukett med rosor jag tänker mig...
    pg.photos.yahoo.com/ph/fenomena04/detail&.dnm=82f7.jpg&.src=ph

Den här är också fin men lite för traditonella färger
    pg.photos.yahoo.com/ph/fenomena04/detail&.dnm=d61d.jpg&.src=ph

Håller på & försöker lära mig webbdesign, vi kan prata om dukning i morgon. Bollar gärna idéer med dig & andra!

kram

• okt2006

Den första bilden är verkligen ljuvlig, väldigt vackra färger och liksom "mjuka". Jag förstår vad du menar med formen på rosorna, de ska vara stora och ganska mycket utslagna, liksom lite överdådiga och sensuella.

Webbdesign - skoj! Vart pluggar du? Jag BORDE verkligen ta mig i kragen och gå till bibblan, men jag tror jag unnar mig en halvtimme till på BT...

• Ängla

Hihi ja det är mycket roligare på BT.

Själv borde jag dammsuga hemma för vi får gäster & har lovat att damsuga innan den kommer (min blivande är annars bättre på att dammsuga

Läser 3 distanskurser den här terminen, samtidigt som jag är mammaledig. Får la se om jag lyckas ta de 15 poängen... hade gärna läst nån kurs här i jönköping men det fanns inget som passade mig, behövde läsa webb för karriären. Innan har jg pluggat på Stockholms universitet.Läser du nåt okt2006?

JA JUST så kan man beskriva mina blommor, så som jag ser dom! Bra att du fattar galoppen Nu hinner jag inte snacka om dukningen nu heller...

Vi ska förresten kolla på vårt sjunde ställe nu på måndag, HÅLL tummarna för att det blir bra, hitills har det alltid varit något som inte varit hundra... Här dit vi ska är nog priset lite saftigt! Sen tänke jag försöka lura med sambon att kolla på slottskapellet här i stan i helgen, perfekt för vigslar har jag hört & deszuom lägligt nog nära stället vi ska kolla på på måndag!

Har ni andra bestämt er för vad det blir för lokal & vigselplats? Känns som man inte behöver lika lång framförhållning som sommaren... skönt att man har lite mer tid att fundera.

• aircondition

Vi gifter oss 28/10 2006. Vi ha börjat lite smått med gästlistor, titta på lokaler. Vi ska ha borgelig vigsel med de närmaste som gäster. Det blir "middag" efter det. Sedan hem och fixa till sig. För på kvällen blir det stor fest för våra vänner. Det som jag skulle vilja göra direkt är att titta på klänningar...!

• Ängla

Aircondition, välkommen till vårt gäng!

Vad härligt att kolla på klänningar! Lycka till med det. Jag fick en son i våras & har lovat mig själv att gå ner 13 (!) kg innan jag börjar pröva klänningar... Så det är hög tid att sätta fart nu!

Intressant att höra om er lite annorlunda lösning. Blir festen på ett ställe eller hemma hos er?

• okt2006

Det jobbiga med att ha god framförhållning är att vissa saker kan man helt enkelt inte göra för tidigt (som att t ex prova klänningar om man vill gå ner i vikt)..

Ja, jag pluggar Information och PR i Sundsvall. Det är helt ok men det finns ju som sagt annat som lockar

Äsch då, jag som var nyfiken på dina idéer till dukning. Det får bli en annan gång! Vi har kollat på fyra kyrkor varav en kändes väldigt bra. Om några veckor ska vi åka ner (till Uppsala där vi ska gifta oss) och titta på tre eller fyra stycken till. Sen är det ju det där med festlokaler också... Jag hoppas verkligen att man inte måste boka ett helt år i förväg!

• Ängla

okt2006
    Nu borde jag egentligen göra annat men jag kan inte låta bli att drömma mig bort..

Jo, trycksakerna är vädligt viktig för mig, och att de går in i temat. Är trycksakerna på ett visst sätt måste dukningen vara det också. Jag har en kompis som är AD som lovat göra inbjudningarna och jag hoppas hon även gör de andra trycksakerna som hör dagen till. Ett bra tag har jag funderat på om det inte vore fint att be henne göra ett monogram. jag ser det framför mig, inte i traditionellt svart, utan i lime,rosa och orange på cremefärgat papper/kartong (monogrammet kommer vara ganska litet på framsidan), i själva inbjudan ska texten vara svart på silkesliknande papper, eventuellt kan jag tänka mig att att momogrammet återkommer inuti inbjudan, som större dimmad i bakgrunden med den vanliga texten på. Oj vad svårt det var att förklara... Då dyker det färglada monogrammet upp på vigselprogramm/festprogramm, meny och placeringskort. Dukar och servetter vill jag nog ska vara vita eller krämfärgade. Ja porslin & glas har man ju inte så mycket inverkan på men jag hoppas såklart det är fint. Sen vill jag ha låga bordsdekortationer och mycket ljus. Det kommer bli varmt puhhhh. Jag tänker mig riktigt låga vaser, mer som fat med kant kanske, i glas, både fyrkanta, runda & ovala funkar. I vasen ska det finnas vatten, flytande ljus (vita och i de tre färgerna) samt några blommor (rosor eller nåt) i de tre färgerna rosa, lime, orange. Alla fat behöver inte ha alla färger, kanske är ett fat lime/vitt ett annat rosa/vitt etc.

Jaha var kommer då löven in i bilden, jag menar det är ju ändå ett höstbröllop? Kanske kan man göra placeringen i löv i de tre färgerna, men samtidigt ser jag en ett tradionellt placeringskort med monogrammet framför mig. (med traditionellt menar jag ett vanligt tjockar papper klippt som en fyrkant eller nåt och vikt på mitten stående upp med namnet på ena sidan). Jag har för mig att det fanns några "girlanger" på din fina sida (galore nånting) i ca de färger jag är ute efter. Kanske har man några såna & lägger på borden eller "hänger på väggen", det får inte bli för mycket bara. Sen fanns det ju de där pyttelöven med. Nu kom jag på en grej, kanske kan man göra "servettringar" av tygband (alltså knyta runt) och sen fästa ett litet löv mitt på på nåt sätt? Hm, jag vet att jag vill ha med hösttema på nåt sätt, så kom gärna med förslag hur. Kanske kan man plocka höstlöv och lägga i vaserna, men det blir ju inte exakt de färger jag tänkt mig i såna fall..

Åsikter någon?
    (hoppas ni inte hunnit somna..)

• Ängla

okt2006, jag satt & skrev så länge så jag inte såg ditt inlägg innan mitt. Vilken tur då att jag inte kunde hålla mig från att skriva lite! Egentligen vill man se bilder på höstdukningar, men jag tycker inte det finns så mycket som jag hittat än så länge. En del av idéerna, och även färgerna, har jag snappat upp ur amerikanska bröllopstidiningar men tyvärr kan jag ju inte länka dom...

Jaha du läser PR & Info? har jag sagt att jag läst Medie- och kommunikation på JMK (JournalistHögs.) i sthml? Hehe då har vi nåt mer gemensamt än bara bröllop.

Ni vill ha en lokal & fixa det mesta själva va? Med catering, vin & dylikt va? Ni hittar säkert nåt jättefint, Uppsala är ju så mysigt!

Vi åt lunch på golfklubben 5 min gång från där vi bor & kom på att det vore läckert att ha festen där. Den ligger hur fint som helst inbäddad i lövträd, så det lär ju va färgglatt & grannt i oktober. Det får plats minst 80 att äta men jag funderar på var bandet ska va bara.. Det finns ett ställe men då blir det trångt på dansgolvet... I vilket fall tror jag det kan bli väldigt gemytligt för ýtorna är små men ändå luftiga på nåt sätt. Chefen fick våra uppgifter & ska skicka en offert, så det blir kul!!!

okt2006, vad gillade ni med den kyrkan som kändes bäst förresten? Jo det där som din fästman sagt om att det räcker med att ett par till gillar er kyrka.. Jo men som tur är kan det ju va upp till 4 brudpar varje lördag.. hade ni helt bestämt datum? Vi avvaktar & bestämmer efter det ställe som verkar bäst... Förresten när jag pratade med hon som hade hand om slottskappelet här i stan så sa hon att hon inte ville göra bokningar för oktober förns typ i januari nästa år.. Jag blev lite orolig nån skulle hinna före oss men hon bedyrade att ingen annan skulle få boka bröllop innan januri. Så dår får man väl ha is i magen. Sen sa hon att dopgudtjänster går före bröllop & att de måste planeras in i januari för oktober... Vi tänkte oss ju ett eftermiddags bröllop runt 3-4, jag har aldrig varit med om ett dop så sent i alla fall så jag hoppas vi är ok...

Svar på tråden Oktober 2006