• Pixelina

Oktober 2006

Några fler som ska gifta sig i oktober 2006?

Vi är redan gifta, men ska ställa till med en pampig kyrklig välsignelse och en stor fest för 50- 100 pers. Detta ska ske den 13.oktober 2006. Många har undrar varför vi ska fira just den 13.oktober - det är ju en fredag.. och alla vet vi vad det sägs om en fredag den 13.

Vi gick på vår första dejt den 13.oktober 2000. Dejten var helt underbar och nu vill vi sluta ringen med att ha vår underbara RIKTIGA "bröllopsdag" på den dagen som betyder oss mest. 13 är ett tal som fört med sig mycket tur i vårt förhållande. Och fredag är den dagen i veckan som vi bägge två älskar mest. Kan det bli mer perfekt?

Vore roligt att höra hur långt ni andra oktober-brudar har kommit i er planering osv.

• Svar på tråden Oktober 2006
  • MajFru2006

Att gifta sig på fredag den 13:e tycker jag är kul. Man ska inte vara för skrockfull när det gäller sånt.

Jag har inte ändrat mitt nic än, (har en aktiv tråd som jag inte vill förvirra) men jag och min m2b har bestämt oss att flytta fram vårt bröllop, från våren till hösten.
    Vi ska gifta oss, om allt går som planerat... ta i trä, lördagen den 14:e oktober i Västerås.
    Skälet vi ändrade datum var att vi liknande er tyckte det skulle vara trevligt att knyta hymnens band den dagen vi blev ihop.

• Ängla

Hej tjejer!

Kul med denna tråd! Vi kommer gifta oss i oktober nästa år, antingen 7,14 eller 21. 7 tror jag är finast med löv i vackra färger & så, medan 21 är min sambos lyckotal & min & sonens födelsedagar, så det kunde ju bli kul!

Har en massa planer i huvudet men inte så mycket praktiskt fixat:
    Budget gjord
    Vet i huvet hur inbjudan ska se ut & vet vem som skall göra dom (kompis)
    Preliminär gästlista gjord
    Börjat fundera på låtar till kyrkan & vet vilka vi vill ska sjunga
    Funderat på tärna, näbb & Toastmaster men ej tillfrågat någon.
    Tittat på två festvåningar men ska besöka 3-4 till innnan vi fattar beslut.
    Tittat på 2 kyrkor nära en av ställena vi funderar på.
    Preliminmärt färgtema bestämt (men sambon har inte sagt sitt)
    har en bra bild i huvudet av hur klänningen ska se ut, troligt blir det nån som syr.
    Mest på skojs skull pratat med en florist om bukett.
    Vet vilken fotograf vi ska ha & tillfrågat henne( en nära vän som är proffs).
    Titatt ut två fina fotoplatser som dock inte funkar vid dåligt väder..

Hur långt har ni kommit?

• Fröken_06

Hej Ängla, fd. MajFru2006 här.

Vad långt ni har hunnit och vad mycket ni har gjort!

Vi bestämde en preliminär gästlista dagen efter min m2b friade, sen har vi inte gjort något mer. Jag är här och samlar idéer men inget är annars bestämt förutom datumet.
    Min älskling är en otrolig tidsoptemist, så han är inte alls orolig och tycker nog att vi kan börja planera nästa sommar. Jag inser att man kanske borde börja lite tidigare, men har hört att det inte brukar gå att boka kyrkan hur långt som helst i förväg. Jag känner mig absolut inte stressad och inbillar mig att det är färre som gifter sig på hösten och det därför är inte samma press på kyrkorna...

Just nu ser jag mer fram emot vår "ett år före bröllopsdagen", då vi ska åka iväg nånstans och mysa

• Ängla

Hej fröken06!

Vilket datum är det som gäller för er? Ni ändrade alltså från Maj till Oktober?

Jag hänger på en tråd som heter Bridezillas avd swe06 eller nåt, ALLA är värsta bröllopsmonstren & har hunnit hur långt som helst, det är urkul att bolla idéer, det satt nog lite fart på míg. Visst de flesta gifter sig nog nästa sommar men en del har redan fixat färdigt inbjudningskorten & gjort bordsplaceringen.. Riktigt sån Biridezilla vill jag nog inte bli men jag tycker det är kul att tänka & fundera.

Det som känns vi verkligen måste boka nu under hösten är själva stället för att jag skulle må bra av att få det fixat, säkert räcker det om man är ute några månader innan när det är på hösten, jag håller med dig, men just med stället vill jag att det ska va perfekt, det som vi verkligen vill ha!! (vilket vet vi inte riktigt ännu men det ska liksom stämma).

Har också hört att man inte får boka kyrka innan ett år, men det gör inte så mycket känns som att i oktober bör man få den kyrka man vill, kanske inte bara den exakta tiden man tänkt från början, om man är sent ute..

Förresten budgeten blev till mest för att min blivande älskar att hålla på med siffror, excel & budgetar trist med sånt men kul att det fick lite fart på honom!

Har ni bestämt vart ni ska åka & mysa?

Hoppas vi hörs igen här!

• Fröken_06

Hej Ängla,

ska kolla på tråden

Vi bestämde oss för maj precis efter min sambo friade i juni Då kände jag mig lite småstressad och hittade hit i mitt planerande. Vi skrev preliminär inbjudningslista direkt och sen las allt lite på is. (jag tror mig sambo inte inser att man måste göra så mycket i förväg, utan att allt kan fixas veckan före ) Men jag känner mig inte så stressad att börja planera eftersom oktober är det nya datumet.

Vi ska gifta oss, om allt går väl, ta i trä, den 14:e oktober. Det var jag som ville ändra från m2b's favoritårstid när jag såg att "vår dag" var en lördag. Jag tycker också att på våren har man ju hela sommaren att se fram emot och hösten kan behöva ett glädjemoment den också.

Den 14:e oktober har vi varit tillsammans fem år, det låter både länge och alldeles för kort tid för att planera bröllop.
    Hur länge har ni varit ihop?
    Jag är dock övertygad om att han är den rätte för mig och jag gifter mig gärna och är lyckligt gift i några år innan vi blir fler.

Nån romantisk weekend är planerad till bröllopshelgen iår. Jag kollar runt på herrgårdar mm, men det är svårt eftersom man inte riktigt kan se kvaliten på rummen och jag vill gärna hitta något toppenromantiskt med jacuzzi på rummet.

Planerandet går vidare...

• Ängla

Fröken_06 vad mysigt att det blev ett höstbröllop för er istället! Precis som ni tycker vi att på vår & sommar händer det mycket men på hösten är det bra med ännu mera skoj! Av princip vägra dessutom min sambo bröllop på sommaren, tycker det inverkar på folks semestrar för mycket, flera helger går åt till bröllopet, svensexa & möhippa etc. Fast April, Maj hade ju ändå funkat bra för oss, är ju ockås jättemysigt.

Men nu kände vi att hösten passade bättre ekonomiskt & planeringsmässigt, jag vill dessutom hinna gå ner minst 10 kg innan jag börjar kolla klänning, vi fick en liten son i våras!

Vi har vart tillsammans 3.5 år & har alltså vart tillsammans nästan 5 år när vi gifter oss, vi är båda 30 i år, har en underbar son & vet att vi inte kan få det bättre än så här underbart som vi har det, så det är bara att slå till för vår del!

Du jag minns en tjej jag kände för några år sen (har ingen direkt kontakt nu) de förlovade sig på ett jätteromantiskt slott tror att det var Södertuna Slott i Gnesta eller så var det Sundbyholms Slott i Eskilstuna, de hade i alla fall väldigt romantiskt med just jacussi på rummet & personalen hade spridit ut rosblad & fixat med lite annat. Du kan ju sura eller ringa dom ifall läget passar!

• Ängla

Jaha nu är jag visst riktigt trött.. Vad många stavfel det blev!!!! Jacuzzi hette det ju sist jag kollade & jag menade att du kunde surfa & inte sura..
    Jag bjuder på stavfelen!

• okt2006?

Halloj tjejer!
    Vad kul med en oktober 2006-tråd!!
    Vi ska gifta oss 7 eller 14 oktober 2006, har inte bestämt ännu.

Nästa helg ska vi åka på kyrk-safari i Uppsala med omnejd, det är där vi ska gifta oss och bo. Just nu bor vi i Sundsvall medan jag pluggar, vilket är lite besvärligt. Men vi är nere i Uppsala relativt ofta så det ska nog inte vara några problem. Har även fjärrlånat en bok som heter "Vägvisare till kyrkorna i Uppsala län", har dock inte hunnit få den ännu. Jag vet att det finns liknande skrifter för andra län, kanske kan vara ett tips?

Jag tror inte alls på skrock, skulle absolut kunna gifta mig på fredag 13:e.

Vi har skrivit en prel. gästlista (70-80 pers), gjort en prel. budget (50.000-60.000), valt tärna och bestman men inte tillfrågat dem, valt toastpar men inte tillfrågat dem, har en vag idé om hur klänningen, buketten och frisyr ska se ut, likaså idéer för trycksaker. Har kollat på ringar, men inte bestämt något.

Funderar på resa till New York.

1 oktober (i år) ska vi på dop och i samband med det kommer vi att träffa våra föräldrar och ska berätta för dem samt be om ett "litet" bidrag (10.000 kr från respektive föräldrapar). Det ska bli jättekul att äntligen få berätta det!!

• Fröken_06

Välkommen till tråden okt2006?

Vi är alla ute i god tid, men jag tror du och Ängla får mest att diskutera, ni har ju båda hunnit en bit på vägen.
    Får försöka hänga med er i planerandet.

Ängla,
    jag är också nyss fyllda 30, en bra ålder att gifta sig i.
    Har kollat upp Sundbyholms slott, där är det verkligen kanonfint. Är den bästa kandidaten än så länge.

Svar på tråden Oktober 2006