• Beachy

Januari 2006-del 2

Varför har de stängt vårt forum???

Var är ni alla januaribrudar, på semester kanske?

Jag håller på för fullt o planerar och skall om 1½ v åka o hämta min klänning i USA. Det är så spännande.

• Svar på tråden Januari 2006-del 2
  • Lojna

Jag har inga gröna fingrar, så bordsdekorationerna står svärmor för! Blir förmodligen granris med nedstuckna vita och blå rosor i. Sen har vi köpt MASSOR med värmeljusstakar i frostat glas med blåa "diamanter" på. Vi vill ha låga dekorationer så de inte skymmer så mycket.

Var och pratade med florist om blommor och hon föreslog någon vit blomma (jag tyckte det var en ros, men det var det inte), och blåa rosor. För att få in lite "vinter" föreslog hon frostad eukalyptus, ser lite silvrigt ut. Ja, det är typ det jag vet.... Litar mer på proffsen än mig själv i de här frågorna! :)

Och nu har sambon och jag börjat tänka om ang fotograferingen. Är nog bäst att ha den innan vigseln iaf, blir ju häftigare kort då om det är lite ljust! Såklart. Nu ska vi bara hitta en fotograf oxå!

• Beachy

Lojna
    Det blir ju dösnyggt med de frostade värmeljusstakarna. Gillar också idén med eucalypsusen.

Trollvinter
    Tycker du kan ha pärlhyacinter på borden även om du inte har det i buketten. Det ser gulligt och lite vårligt ut. Du kanske kan ha några stycken i buketten i alla fall, även om det inte blir så många du ville ha.

HHJ
    Förr var ju rosa o rött ett absolut nej, men numera kan man ha det och jag tycker det är fräckt ihop. Jag är nog mer inne på rött med mjuk ceris, till skillnad mot trollvinter. Men det är så svårt att sitta här och tänka sig färgerna tillsammans. Gå in i en färgaffär eller likn och pröva olika kombinationer så ser du vilken ni (du!) gillar bäst. Kombinationen blir i alla fall lite lagom uppkäftig på vintern!

Kul med huset. Vart i landet är detta? Vi flyttade i maj och bara det var jobbigt men kan tänka mig hur mycket ni har att göra med allt. Mysigt när allt är klart.

Vart skall ni alla på smekmånad? Ni kanske har nämnt det men i så fall har det inte fastnat hos mig. Det känns ibland som om man inte kan ta in mer information ibland för man har hela skallen full med BRÖLLOP. Allt annat känns lite oviktigt faktiskt!

• HHJ

Vad duktiga ni är på bordsdekorationer! Jag är själv väldigt tråkig, har inga roliga idéer alls. Men min mamma tycker vi ska dekorera kyrkan i fyra fönstersmygar och på altaret och det får hon väl gärna ordna då... De blommorna kan man väl ta med sig och placera ut i festlokalen sen? Kanske kräver lite logistiska ansträngningar, men det hade ju varit smidigt. Jag vet att de i festlokalen dukar med vita linnedukar och servetter, vitt porslin och silverkandelabrar. Det kanske räcker om man knipsar av ett gäng röda och rosa rosor och lägger i små glasvärmeljusstakar i vatten? Placeringskorten gör jag av samma papper som inbjudningskorten, dvs röd botten med rosa (ja vilken nyans det nu blir) silkigt papper med namnen på.

Vi har förresten frågat min blivandes marskalk nu om han vill bli det (och då även berättatt att vi ska gifta oss). Han tyckte det var jätteroligt men nu vet väl snart halva Borås att vi ska gifta oss, ju fler som vet desto större är ju risken. (Inte för att han "skvallrar", men det vet väl alla att man kan försäga sig väldigt lätt). "På köpet" kom ju även hans sambo. Och hon i sin tur jobbar på ett tryckeri, så lämpligt... Så hon lovade att vi efter semestern skulle få komma dit och titta på olika papper, och då blir det säkert mycket klarare med färgnyanserna.

Vi bor i Borås, som ligger sex mil öster om Göteborg. Bygget kommer att bli i Sjömarken, en mil utanför, mot Göteborg. Det är verkligen ett underbart ställe, och jag kan nästan inte förstå vilken tur vi har haft som hittat en så bra tomt!

Vart är ni andra tjejer ifrån? Lojna, du är från Eskilstuna väl? Och Trollvinter, det är Göteborg va´? Beachy då?

Ja det här med bröllopsresa! Vi hade ju tänkt åka till Västindien, men nu när vi har huset att tänka på så kommer det inte bli av. Jag kan mentalt sett inte (ja inte ekonomiskt heller för den delen) lägga så mycket pengar på en resa nu, då vill jag hellre ha en fin bänkskiva till köket el likn. Man prioriterar ju lite annorlunda nu. Så om ni har något bra tips på en storstadslångweekend i januari vore jag jättetacksam! Vi skulle gärna åka till London, gå på en musikal, se en Premier League-match, shoppa lite, äta god mat och sånt. Jag lägger hellre pengar på att göra roliga saker där, än på en dyr resa. Men det känns lite oroligt att åka dit, kan jag tycka. Hur är Paris i januari, någon som vet? Jättetråkigt? Och hur är Barcelona?

Det blev väldigt långt det här, men det är tur att BT finns så man får "prata" av sig lite om bröllopet, det är som du skriver Beachy, man tänker inte på något annat!

• Lojna

Beachy
    Kul att du gillade min bordsdekoration! :)

HHJ
    Jag tycker det låter som en smart idé att flytta blommorna från kyrkan till festlokalen. Det gör ju ändå ingen nytta i kyrkan efter vigseln.
    Svårt det där med storstadslångweekend. Allting blir ju automatiskt lite "tristare och gråare" i januari. Men London tycker jag låter som en bra idé, kan väl dock bli lite svårt att kolla fotboll då. Annars kan ni ju åka upp till norra Sverige på en weekend. Har inte rest i Sverige så mycket, så jag har inga konkreta tips!

Vår bröllopsresa går till Brasilien. En vecka i Rio och sedan 4 dagar i Amazonas. Ringde precis vårdcentralen och det är MASSOR med sprutor som måste tas, hjälp!! Skulle valt Karibien istället! :)

Och ja, jag är från Eskilstuna och ska ha bröllopet där. Men jag bor i norra Stockholm sedan december 2003. (därför är vi JÄTTEglada för att få möjlighet till bostadsrätt nu!)

Och just ja, jag tycker det låter häftigt med rosa och rött. Det var väl mer förr man sa att det var ute, men nu kan man blanda hur man vill (lägg till orange så är du otroligt moderiktig, typ!). Jag skulle nog valt en mer ROSA rosa, inte en "mesig". Men det beror ju på vad du har för stil på bröllopet. Den starka blir ju som sagt tuffare.

Lycka till med fortsatt planering allihopa!

• Trollvinter

Halloj igen!
    Brasilien verkar mysigt för en bröllopsresa! Vi hade siktat in oss på Västindien från början, men nu när vi köpt hus så blir det Spanien i stället (...känner igen situationen HHJ ).

HHJ: Paris tror jag är mysigt för en långweekend oavsett när man åker - det är en så romantisk stad!! Jag har visseligen bara varit där på våren (mars) men då var det helt fantastiskt! Sitta på mysiga restauranger, dricka vin och jag lovar att det finns fantastisk shopping

• Beachy

Ännu en trist dag (vädermässigt alltså). Då är det bara att vara på BT och kolla läget... usch vilken otur!

Vi i västerort utanför Stockholm, men gifter oss på Aruba (om ni nu inte visste det tidigare!!!). Vi är på Aruba i 2½ v med familj, barn och vänner, så efter det skall vi åka på bröllopsresa bara vi två. Vi åker då först till Miami en natt och sedan bär det av på en kryssning i karibien och så avslutar vi med några nätter i Miami innan vi åker hem igen.

Gud vad läckert det låter med Brasilien. Förstår att det är mycket sprutor när man skall åka till Amazonas. Stackare, men det blir värt det.

HHJ, ni kanske skall åka till Italien? Även om det är vinter så är det väl lite skönare i tex Rom. Varje gång jag har varit i Paris har det varit regn o kallt (även på våren) så det är inte mitt favvisställe. I London finns det mycket att göra och se, men min röst går i alla fall till Italien. Överlägsen mat och VIN och mycket att se och göra. Kanske en fotbollsmatch där istället? Det blir nog bra vart ni än åker, ni är ju nygifta!

Spanien är ju också mysigt, tex Barcelona. Var i Spanien skall ni Trollvinter?

Bra idé att ta blommorna med sig. Ni spar ju en hel del pengar också.

• ice13

Kul att tråden är igång igen! Skönt att se att andra oxå tänker på bröllop hela tiden fast det är ett halvår kvar.. Är och hälsar på mina föräldrar, pappa har väldigt svårt att förstå mitt planerande..! ;)

• Lojna

ice13
    Jo då, här planeras det för fullt! Min frissa skrattade när jag ville bok tid den 7e januari, hennes almanacka räckte inte så långt... Jaja, det är bättre att vara ute i god tid! :)

Har precis fått veta att våra föräldrar kommer stå för allt (vi skulle dela det på tre innan). Vi är så glada för det!

Har även hittat en amatörfotograf från Västerås som kommer göra reportagefoto hela dagen, kommer bli superkul!

• ice13

Hallå!

Vad kul Lonja med föräldrarna och fotograf!

Gud vad långt ni alla har hunnit! Jag läst ikapp lite nu.. För oss går allt trögt just nu. Inte lätt att planera när man bor 150 mil ifrån vigselplatsen! Har suttit i telefon nu hela semestern... Pratade med fotografen nyss och fick veta att det inte gick att ta utomhusbilder :(. Det var nåt med blixten som inte fungerade, för mörkt i Norrland i januari!

Men rätt mycket har vi ordnat denna vecka, så nu har vi iaf bokat kyrka, catering, fotograf. Klänningen ska jag beställa i veckan, väntar på svar från bridesave ang frakten. En liten bit på vägen!

Ha det bra!

• Trollvinter

Nu har jag provat min klänning igen!! Jätteroligt!! Det är min svärmor som syr (det kanske jag redan berättat) och nu har hon sytt upp överdelen i provtyg. Sist så var det en himla massa nålande och nu hade hon sytt till det som vi ändrade sist. Det blir jättebra

Annars så har jag tagit mig en semesterdag i dag och pysslar mest ute i trädgården. Men, lite paus och BT hinner man ju alltid med...

Svar på tråden Januari 2006-del 2