• Beachy

Januari 2006-del 2

Varför har de stängt vårt forum???

Var är ni alla januaribrudar, på semester kanske?

Jag håller på för fullt o planerar och skall om 1½ v åka o hämta min klänning i USA. Det är så spännande.

• Svar på tråden Januari 2006-del 2
  • Trollvinter

Vad snyggt det låter med blå snörning och blå kil! Såg en klänning en gång med röd snörning och röd kant nertill som var jättesnygg! Min klänning kommer att ha guldband i halsringning, nertill och runt ärmarna nertill (långärmad med trumpetärm) för att det ska bryta av lite mot allt vitt!

Jag har testat publisher och det verkar inte riktigt vilja som jag, men jag har nog bara inte lärt mig det ännu. JAg har hittat en funktion där man kan ändra marginalerna och storleken på "bilden" som man håller på med. Men, vid utskriften så vill den inte skriva ut den på rätt plats på pappret och det verkar inte funka att lägga in en blank sida först (jag vill att den ska skriva ut längst ner eller till höger, så att texten kommer på framsidan när man viker pappret)... alternativt så skriver den ut samma sak två gånger! Så, jag och publisher är inte riktigt bästa vänner just nu

• HHJ

Jag fattade inte heller Publisher. Word funkar faktiskt jättebra, tycker jag. Vill du ha print på både fram och baksida; skriv ut fram och baksida först i två spalter och sen lägg i pappret igen och skriv ut ilagan.

Ja era klänningar låter jättefina! Har ni hittat någon jacka/kappa ännu? Har ni tänkt på något speciellt? Trollvinter, jag tänkte kolla om det finns något ställe som hyr ut i Göteborg, vet du ngt bra ställe?

• Trollvinter

HHJ: har tyvärr inte någon bra koll på ställen som hyr ut i Göteborg. Men, har för mig att det finns något på Vasaplatsen (Tonys?). Har inte själv varit där dock. Jag ska sy up en blå cape att ha över.

• Lojna

HHJ
    lycka till med husbyggandet! Varför händer alltid allt roligt på en och samma gång!? Vi bor i hyresrätt, men den ska göras om till bostadsrätt i september. Då är det äntligen dags för totalrenovering (bla stambyte)! Inte direkt som att bygga hus kanske... ;)

Trollvinter
    Aha ja, så mycket för det tipset då! :) Hoppas ni blir lite bättre kompisar snart! Kan ju alltid prova att slå lite på datorn...
    Vad kul att klänningen inte blev totaldissad! Ska bli så spännnade att se slutresultatet! Din klänning låter oxå jättefin, tycker om när man bryter av med lite färg!

Har ni något vintrigt att ha över klänningen? Jag ska ha en liten jacka med pälsdetaljer, men inte i kyrkan.

Och hur gör ni med fotografering. Vigseln är 15.00, så det lär ju vara rätt mörkt när man är klar. Vill så gärna ha några utomhuskort iaf, med transporten och sådär...

• Trollvinter

Roligt att bygga hus!! Vi har precis flyttat till hus och också haft en del pyssel med det mitt i bröllopsplaneringen. Men, det är angenäma problem! Var bygger ni någonstans?!

Fotografering tänkte vi ha innan vigseln för att kunna vara ute om vädret tillåter... Det känns som om att det vore skönt att inte stressa med det efteråt också

• HHJ

Ja det ska bli så roligt, men det är samtidigt jättenervöst! Vi kan ingenting direkt, så jag är jätterädd för att vi ska hamna i trubbel och missa viktiga saker. Min blivande hänger på byggahus.se och han kommer med jobbig info han hittat titt som tätt, typ huset underkänt på 59 punkter.. Vi ska bygga i Sjömarken, som ligger en mil väster om Borås, mot Göteborg.

En lägenhetsrenovering är inte så lite det heller! Och vilken tur ni har som bor i huset med förstahandskontrakt. Det är såå roligt att gå omkring i affärer och välja kakel och färger och, ja allt. Det är verkligen kul att ha något att se fram emot. Det som är positivt när det händer mycket roligt på en gång är att det finns mycket kul att tänka på. Om jag inte kan sova finns det två val att välja mellan, ska jag tänka på bröllopet eller huset? Angenäma problem...

Vi tänkte fotografera ganska tidigt på dagen, vill också gärna ha utebilder. Och som sagt, snö hoppas vi på allihop.

• Beachy

Vad kul att i alla fall några har hittat hit. Ni har varit väldigt flitiga i skrivandet...

Själv har jag jobbat hela söndagen och i dag och börjat 4.30 båda dagarna. Efter att ha sovit lite middag är jag fit for fight igen.

HHJ
    Har inte tittat på din klänning ännu, men skall gå in alldeles strax. Spännande!

Vad kul (o jobbigt) att bygga hus. Kommer ni vara klara till bröllopet eller är det mitt i? Bra att ni båda har varsitt ställe att hänga på på internet, du har ju BT!!!

Färgerna blått o guld/blått o silver är jättefina på vintern. Din klänning låter superfin med blått till vitt.

Förslag till HHJ på färger: blått o silver, vinrött o guld, mörklila o silver.
    Våra färger är rosa, ivory och guld.

Min klänning beställde jag i USA i februari när jag var där. Det är en Watters & Watters i chiffong.

Nu börjar jag känna att det inte är så väldigt mkt tid kvar. Precis som HHj säger så går hela augusti bort (sommarmånad) och december. Vi skall åka till Borneo i oktober och då är det... INTE MYCKET TID KVAR!!!! Vi är i o f i stort sett klara med allt, men det är ju en del småsaker kvar. Ett stort dilemma är bordsdekorationerna, hur skall det se ut??

Vet (nog) att jag vill ha stormlyktor med stora blockljus och sand m snäckor. Därutöver vill jag ha rosa blommor och snäckor och mer ljus eftersom det är mörkt ute när vi skall äta. Känns som om det blir lite kaka på kaka med stormlyktor och sedan vaser med blommor. Skulle vilja ha ngt tufft, romatiskt och lite annorlunda. Placeringskorten är i alla fall stora snäckor med namnen på. Får fundera vidare...

• Beachy

HHJ
    Jättefin klänning, enkel och klassisk där bruden inte försvinner i en massa krusidull.

• HHJ

Hej igen Beachy!

Vi ska börja med huset i höst, hoppas jag, det är vår ambition i alla fall. Vi räknar med att det tar ett år att bygga, så vi hoppas på att få grilla hemma nästa (sen)sommar, bor i lägenhet utan balkong nu...

Din bordsdukning låter kanonfin! Passar definitivt in i miljön. Bra idé med snäckorna! Ska du ha något i bordsdekorationen som går i guld?

Vad roligt att du tyckte om klänningen! Din beskrivning är precis så som jag vill ha det, enkelt och klassiskt, så det var roligt att höra.

Mitt färgtema ja... Från början tänkte jag ha rött och grönt, men tyckte att det blev för juligt. Så nu är det rött som basfärg och rosa som accentfärg som gäller. Mitt dilemma är dock i vilken nyans den rosa färgen skall vara, babyrosa eller cerise/pink-rosa? Jag vill att det ska vara lite tufft, men ändå inte för mycket. Brudbuketten, inbjudningskorten och dukningen (ja allt egentligen) ska gå i dessa färger. Min tärna ska ha en röd klänning med en rosa sjal över. Låter det som konstiga färgval? De är ju det klassiska mismatch-färgerna, helt klart, men jag tror det kan bli läckert.

Jag är också intresserad av bordsdekorationer, hur har ni andra tänkt göra?

• Trollvinter

Hmm, bordsdekorationer... Dilemma!! Jag har funderat länge på att ha pärlyacinter i min brudbukett och följa upp det med samma blommor på borden. Nu har jag dock fått reda på att pärlhyacinter inte kommer förrän ca två - tre veckor senare än bröllopet Det går att få krukor med korta pärlhyacinter till borden, men förmodligen inte (billigt i alla fall) långa som kan användas till brudbuketten! Så, då vet jag inte om jag ska ha pärlhyacinter på borden, eftersom de inte finns i buketten - vad tycker ni?! Jag ska ändå ha en blå bukett, men vet inte riktigt vad det kan bli för blommor i den. Några tips?

Annars så har vi tänkt att ha mindre speglar på borden och på dem ställa blockljus i olika storlekar och färger (blått och vitt men olik anyanser om vi hittar) och kanske lite kristaller. Sedan ha murgröna eller hjärtan på tråd som slingrar sig fram i mitten. Vita servetter med blå servettringar/bordsplaceringslappar (vet inte hur, men tänkte att det går att lösa på något snyggt sätt)... Många idéer men har inte kollat så mycket att det funkar.

Beachy: Stormlyktor tycker jag låter fint och det passar ju till temat! Man kanske kan variera storleken på vaserna med blommor - eller i alla fall så att stormlycktor och vaser inte är lika stora utan olika formen, för att få det att bryta av lite?

HHJ: Oj, då kommer ni att ha fullt upp med både hus och bröllop i januari... Mycket pyssel med både det ena och det andra!! Hoppas att ni kommer igång snart, det måste vara jättekul att ha det framför sig!

Jag tycker att det är snyggt med en gammelrosa färg tillsammans med rött. Babyrosa kan bli för gulligt och cerise kan bli för starkt, med det sistnämnda blir i och för sig tufft! Svårt val!

Mycket att fundera på just nu.... Vad ska ni andra ha för brudbuketter?!

Svar på tråden Januari 2006-del 2