• Beachy

Januari 2006-del 2

Varför har de stängt vårt forum???

Var är ni alla januaribrudar, på semester kanske?

Jag håller på för fullt o planerar och skall om 1½ v åka o hämta min klänning i USA. Det är så spännande.

• Svar på tråden Januari 2006-del 2
  • Meddelande borttaget
  • Lojna

Nu har vi äntligen fått iväg inbjudningskorten! Känns som en stor bit blev avklarat iom det! :)

• HHJ

Lojna, jag håller med, känns som att allt helt plötsligt blev mer verkligt då. Inte bara snack, utan faktiskt att nu är det på allvar.

Alla våra vänner har nu hört av sig och gratulerat och det känns jättebra. Jag var förmodligen lite väl snabb där innan, men det är väl för att vi själva hållit det hemligt så länge och bara väntade på att det skulle bli offentligt. Erkänner också att jag, liksom Beachy, känner av vissa Bridezillatendenser ibland. Det är tur att detta forumet finns så man kan prata av sig lite bröllop ibland.

Beachy, gud vad härligt med Borneo! Måste vara jätteskönt att ha fått lite färg också. Hur har det gått för din tärna, kan hon komma?

Oms, wow vilket bröllop! Måste vara hur roligt som helst. Hur länge kommer ni att vara där nere innan bröllopet?

Hur går det för er andra? Har ni beställt blommor och frisör ännu? Det är de saker vi har kvar, är lite osäker på vad jag vill ha. Vad får ni betala för frisören, per timma?

• ice13

Hallå!

Spännade för er som skickat korten. Vi har ju haft dem ute ett tag, har osa 1 november för att hinna fixa hotell och annat. Kommer nog få en hel del svar sista dagarna, hitills har drygt 70 av 130 svarat.

HHJ: Jag har bokat frisör, hon tar 675 per timme och då gör hon både hår och make för mig och tärnorna. Blommor vet jag inte, ska nog bara ha rosor så jag har inte bestämt florist ännu. Min bukett kommer nog ändå frysa till en kvast efter ett tag så jag har inte så hög prio på blommorna.

Mitt dilemma just nu är liveband, har inte hittat nåt alls... Funderar på trubadur istället men är rädd att det blir för mycket afterski-känsla då?

Kram på er

• Meddelande borttaget
  • Beachy

Oms
    Det låter häftigt med bröllop i Gambia. Du måste visa bilder efterråt. Skall ni göra ngt annorlunda, enl deras bröllopsseder, som man inte gör i Sverige? Kul när allt inte är precis "som vanligt".

HHJ
    Nej, men blivande svägerska som skulle vara tärna kommer inte till Aruba. Nu har jag istället frågat min brors fru om hon vill och det ville hon gärna. Ville att det skulle vara familjen som är bestman (min bror) och tärnor etc. Min m2b son är groomsman och min äldsta dotter är tärna och den yngsta är flowergirl.

Det stora problemet med ändring av tärna är klänningen. Den "förra" har storlek 14 (am. strlk) och det är klänningen beställd i. Den nuvarande tärnan är en 6 (am stlk)!!! Så i går lämnade jag in klänningen för omsömnad och det lär väl bli ett dyrt kalas, men, men... Att beställa en ny klänning hade tagit för ång tid så detta är det bästa alternativet. I och för sig är det tur att det inte var tvärtom!!!!!

Vi hade osa datum 1 oktober och det är en hel del som ännu inte skickat in sina svarskort. De var adresserade och frankerade så allt gästerna behövde göra var att kryssa i om de kommer eller inte. Ändå har de inte skickat dem! Det tycker jag är otroligt dålig stil.

Är det någon annan som har gått över sitt osa datum och ännu inte fått alla svar?

SG1
    Vad är det för fråga?

• Bröllopstokiig

Beachy - Har ni festen på Aruba oxå, jag tänkte på gästerna som inte har osat ännu, de borde väl veta nu om dem kommer kunna närvara där eller inte? tryck på tycker jag! vi har ingen osa alls utan det e mun till mum som gäller här, några får invitation men det e bara rent formellt för e man inte död så närvarar man (där har vi en kulturell skillnad)de som jag bjuder härifrån visst snabbt om de kunde åka eller inte.

och visst kommer mitt bröllop skilja sig lite ifrån det svenska (protestantiska) då vi som sagt gifter oss katolskt. ceremonin är längre och det e i öht mkt mer av allt så att säga, då ett katolskt giftermål är sakramentalt för en katolik och en one time happening så att säga.

sen var ju gambia en brittisk koloni t o m 1966 så den engelska påbrån genomsyrar den kristna delen av landet och i detta fall innebär det att m2b har frockcoat och damerna har långklänningar m tillhörande hattar. så det e väl det som skiljer, jo jag komemr även gå in själv i kyrkan och vi kommer att ha flera präster men i övrigt så e det som ett större svenskt bröllop m catering, fotograf + "filmare", levande musik samt dj....

• Beachy

Oms
    Låter jätteroligt!

Vi skickade ut "Save-the-Date-kort" i februari så att alla skulle kunna planera semester etc, så alla visste om bröllopet när inbjudan kom. Vi har nu bestämt att det gått så pass lång tid "över tiden" att de som hör av sig nu och vill komma (tror inte att det händer iof) får vi tyvärr meddela att allt redan är bokat. Vi kan ju inte sitta och vänta hur länge som helst bara för att vissa inte har hyfs nog att höra av sig i tid. Dessutom tycker jag inte att vi skall trycka på då de redan fått 2st meddelanden om bröllopet.

Kanske låter argt och otrevligt, men vi har massor av saker som skall bokas (aktiviteter, middag, cocktailparty, brunch) och det bör göras nu.

HHj
    Har du kollat överallt efter en pälscape/jacka? Om du skulle hitta en på nätet och du vill undvika tull så skall min mamma till USA i slutet av november. Du kan då låta paketet gå till min brorsa så tar mamma hem det. Blir lite billigare. Bara en tanke för att hjälpa dig lite. I så fall bör den beställas ganska snart.

• HHJ

Beachy, gud vad gullig du är! Jag har inte letat på nätet ännu, men det ska jag absolut göra nu. Jag återkommer om detta när jag har kikat lite mer.

Håller helt med dig om gästerna som inte hört av sig, det är så dålig stil så det är inte sant. Jag var ju själv irriterad på våra gäster som inte hörde av sig och gratulerade inom en vecka efter inbjudningarna kommit ut... Jag tycker inte heller att du ska stöta på mer nu, ni har ju som sagt skickat både inbjudningar och save-the-datekort. Men vad pinsamt för de som inte svarat och vad jobbigt det måste bli att träffa er nästa gång, vad ska de säga då? Fast det kanske är det som är problemet från början, att de inte har sånt hyfs att de ens tycker det är pinsamt att inte svara på en inbjudan.

Lojna, har ni fått några reaktioner på inbjudningarna ännu?

Vi har allt klart med tärna och marskalk, de har kläder sen innan båda två, känns väldigt bra. De kommer bli så fina!

Jag tycker det är så roligt med bröllopet nu, innan var det lite av en mellanperiod, men nu har det dragit igång på allvar. Känns jättekul och jag längtar verkligen såå mycket!

Jag har också bestämt mig när det gäller efternamnet, jag tar min blivande mans namn så heter vi samma i hela familjen (även om vi inte har några barn ännu så hoppas jag ju att vi kommer få det och då heter vi alla samma namn), så får det bli.

• Meddelande borttaget
  • ice13

Kom precis hem och hade fått en avi från posten att tärnklänningarna kommit från USA!! Lite stressad över att det är fel färg eller nåt... (konstiga tvångstankar?? ;) Får ta posten direkt imorgon.

• Beachy

ice13
    Lugn, bara lugn vi har alla sådana "tvångstankar" inför bröllopsfixeriet. Du är inte ensam...
    Hoppas att allt stämde i alla fall så du kan lägga ännu en sak till "klar"-högen.

• ice13

Har hämtat klännignarna nu! Sååå fina, jag hade inte sett färgen innan, bara modellen men dessa blir perfekta! Då är det bara att vänta en och en halv månad till på min klänning.... ;)

Trevlig helg tjejer!

• Lojna

HHJ
    Ja, vi har fått en hel del reaktioner faktiskt! Vi har fått mest reaktioner på att kortet var så fina och välgjorda, och det är ju så roligt att höra när man suttit x antal timmar och knåpat med dem! Tyvärr så var vi lite tråkiga, vi kunde inte hålla oss, så de flesta vi skickade kort till visste redan om bröllopet. Därför har vi inte direkt blivit nedringda med "ja-OSA"... :)

Vad kul det är med alla klänningar som börjar bli klara/komma. Själv har jag provat min två gånger nu, och den blir sååå snygg! Spännande att få den uppsydd, då märker man lite för varje provning liksom.

Har äntligen fått a*slet ur vagnen och ordnat både frisör och blommor (bestämde mig för en sådan där muff). Har även ordnat catering-provsmakning den 13 november, ska försöka klämma in en tårtsmakning snart oxå! :)

Har ni andra beställt hindersprövning ännu? Kom på att man ju faktiskt kan göra det nu! :)

Lycka till med all planering tjejer! Förresten, läste i expressen att det skulle bli den kallaste vintern i norra Europa på 10 år!! :( Får hoppas SMHI inte vet vad de pratar om!

Svar på tråden Januari 2006-del 2