• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • msbine

Skönt att höra att de e fler än jag som har lite för mycket kilon ;) Går dock på viktväktarna, trts slappande i sommar så har jag tappat 12kg, bara 5kg kvar till målvikten, men det ska man väl klara till maj 2006? Tränar dock inte nåt speciellt, cyklar bara till och från jobbet (ca1 mil om dagen, så man får lite motion i alla fall.

Lapinette: Kommer att göra festprogram, inbjudan, vigselprogam och placeringskort själv. Kommer även att göra en del av bordsdekorationerna själv. Vi ska ha havstema och åker till Norge i v 36, så då blir det till att plocka snäckor och musslor som fasiken, sen ska de kokas och målas ;)

• Lapinette

Hi, hi! Är själv lyckligt lottad (eller ska vi säga träningsnarkoman) så jag har aldrig haft problem med vikten (snarare tvärtom). Så när folk säger åt mig att jag ska vänta med klänning pga vikten förstår jag inte riktigt. Jag tänker inte gå ned inför bröllopet...kanske gör jag det automatiskt pga stress men det rör sig väl då bara om 2-3 kg. Blir det mer får väl mamma stå där med nål och tråd (det är hon som ska sy klänningen) på bröllopsdagen. Hon är van från när jag tävlingsdansade (hon sydde mina klänningar). Efter en hård träningsvecka...ooops nere under 50 kg och en klänning som fladdrade.

msbine - så klart du klarar din matchvikt till i maj!!! Inga problem! Det svåra är dock att hålla vikten.

Har börjat knåpa med inbjudan och program. Det jobbiga är dock att vi måste göra två versioner (som du nog redan vet), en på svenska och en på franska. Hur långt tror du ert festprogram kommer att bli? Har precis printat ut ett som jag hittat på nätet som var på 20 sidor!!! Känns lite väl ambitiöst?! Vi ska inte ha med några sånger, blir så trist för de som inte kan respektive språk.

Placeringskort funderar jag på att fästa på våra små tygpåsar med dragéer som varje gäst ska få. Känns som en enkel och smidig lösning. Så där blir det lite pyssel.

Bordsdekorationer hoppas jag att jag kan överlåta till restaurangen i samarbete med blomsteraffären som ligger bredvid. Dock så ska jag ge dem bilder på min brudbukett och namn på blommorna då jag vill ha samma sorts blommor, band och pärlor på borden.

Det roliga med att sitta och klura och planera är att man hela tiden kommer på nya idéer. Eller hur???!!!

Idag hittade jag en underbar dikt på franska som jag ska försöka få någon från min blivandes makes släkt att läsa i kyrkan.

• msbine

Jag hoppas att jag klarar vikten, de e väl bara att kämpa på :)

Lapinette; Vårt festprogram ligger just nu på 6 A4 sidor, det innehåller bordsplacering, presentation av gästerna, allsång, korsord, "jag älskar dig" på olika språk, lite historia om mig och min m2b. Tycker ite att ett festprogramm ska vara för långt, man ska orka läsa det med. Hade från början tänkt att ha med lite mer sånger (våra släkter/vänner älskar allsång), men kom sedan att tänka på att det kommer att bli en hel del tal under middagen, så det får räcka med en sång per rätt.

Vad det gäller bordsdekorationerna håller jag med dig att det e lite roligare om man har sama blommor i buketten som på borden ;) Eller i alla fall nåt liknande. Våra bordsdekorationer var det faktiskt min m2b som kom på (blev riktigt imponerad), kommer att ha trossar, snäckskal och sand på borden samt någon form av blomsterarrengemang (felstavat?) med vita rosor och förgät-mig-ej

• mia_maj2006

Vi ska ha rosa gerbera som "temablomma" så jag ska ha den blomman i min brudbukett och i mitten på varje blomsterdekoration ska det också sitta en rosa gerbera. Jag har köptglasskålar på IKEA runda ca 5 cm höga som jag ska ha oasis i. Runt oasisen ska det vara blå glasstenar och sedan ska jag göra blomsterarrangemanget i oasisen. Runt gerberan har jag tänkt mig vita blommor, kanske lite stjärngräs och någen typ av längre gräs som man kan sätta i en båge över alltihop. Jag har gjort ett par försök vid middagar hemma och det blir riktigt fint trots att jag inte är den estetiska typen i vanliga fall. Dessutom ska vi be alla gäster hjälpa till med blomsterdekorationerna genom att ta med sig varsin rosa gerbera till bröllopet. Jag kommer att köpa en massa vaser på IKEA som blommorna kan stå i. Vi tänkte att ska vi köpa 70 st gerbera så blir det jättedyrt men om alla tar med sig varsin blomma så blir det bara 15-20 kr per person.

• msbine

mia_maj: smart tänkt med blommorna! Det komemr nog att bli jättefint med alla blommorna ;)

• Lapinette

Vad alla är kreativa! Själv så tror jag ska överlåta blomsterdekorationen av borden till en blomsteraffär och dukningen till restaurangen. Sen är det bara att gå dit och "piffa" till lite med våra dragéer + namnskylt på varje tallrik och sedan kanske lite sidenband och pärlor på borden.

msbine - 6 sidors festprogram låter mer humant. Vi kommer nog att ha vikta A4-sidor så jag måste tänka på att det ska vara delbart med 4 så troligen 8 sidor för oss. Och havstemat låter jättevackert. Har gjort något liknande hemma och köpte då vita stenar på Lagerhause som jag la ut på en klarblå duk. Hade även snäckor och så stora ljus.

mia_maj2006 - väldigt smart det där med att alla tar med sig en gerbera. Ser ju även trevligt ut i kyrkan när alla sitter med en varsin blomma.

Själv var jag en sväng till Panduro igår för att leta små påsar att lägga dragéerna i. Hittade inga! Istället såg jag band i rätt färg och pärlor. Till dukningen. Köper inget just nu utan avvaktar...hinner kanske ändra sig?

Träffa även min mor och diskuterade samt visade henne klänningen som jag har bestämt mig för. Jätteskoj att sitta och prata om det går att göra så, kan man hänga upp släpet så, vill ha en annan skärning i ryggen går det etc.

Har ni något annat som är lite "speciellt" gör ert bröllop (förutom dukningen)? Någon speciell sång i kyrkan? Lek under middagen? Speciell maträtt? Klädsel etc? Alltid kul att höra och få nya idéer!

• msbine

Menade 8 när jag skrev 6... Vi kommer m att ha dem dubbelvikta.
    Vi ska fråga min kusin om han vill sjunga i kyrkan, vi vill att ahn ska sjunga "Heaven" av Bryan Adams, de e "vår" låt liksom. Annars vet jag inte riktigt vad vi ska ha för nåt speciellt än....

• Lapinette

Heaven ...den är fin. Vi har ingen speciell lugn låt som är "vår" så det är jättesvårt att komma på något.

Vad som är speciellt för oss är bröllopstårtan, schwartzwald, som är min blivandes favorittårta. Tror inte att den är vanlig som bröllopstårta.

Sen lite franska ingslag som:
    - auktionera ut mitt strumpeband
    - läsa en fransk dikt i kyrkan
    - dragéer till gästerna

Hur har det gått med klänning? Har ni/du hittat något än eller väntar ni/du på den nya kollektionen som kommer ut i november?

• mia_maj2006

Eftersom vi ska ha en borgerlig vigsel och den officiella delen bara är ca 5 min så kommer vi att satsa på mycket musik under ceremonin. Vi ska välja två låtar var och mina ska vara "Om igen" med Lena PH som hon sjöng i melodifestivalen för ett antal år sedan och "En helt ny värd" ur Alladin. Det känns helt rätt med en melodifestivallåt för mig för jag är en schlagerbrud som älskar melodifestivalen och dessutom är det en mycket vacker låt med fin text. Att ta en Disneylåt är också väldigt mycket jag, jag är lite barnslig och älskar tecknad film. Min sambo har inte valt sina låtar ännu men troligen bli en av dem "All you need is love" med Beatles som vi is så fall ska ha som intåg. Lusthuset där vi ska gifta oss ligger strax ovanför stora ingången till Skansen och ovanför den ligger en trappa som går upp till Solliden så vi kommer att komma ner för den trappan mellan träden som "intåg" jag tror att det kommer bli jättefint. Uttåg blir det inte utan mer att vi vänder oss mot gästerna och kliver ner från trappan som vi står på. Min pojkvän gillar hårdrock och irländsk folkmusik så det ska bli väldigt intressant och se vad han väljer för låtar. Jag måste dock godkänna dem...

Lapinette: En idé som jag sett här på BT angående påsar till dragéerna är att köpa tyll och klippa ut rundlar som man sedan knyter band till. Lite pyssel blir det förstås att klippa ut så många rundlar men du kanske kan få hjälp med klippande och så värst svårt känns det inte som det är.

• Lapinette

mia_maj2006 - tack för tipset.
    Har sett det och funderade igår (efter Pandurobesöket) på att fråga min mor om hjälp med denna idé. Bäst är ju att ta typ tyll eller något annat tyg som inte fransar. Band har jag hittat och sedan vore trevligt med lite pärlor som dekoration...men inte så att det ska bli jobbigt att göra 70 stycken!

Som sagt ska eventeullt även göra inbjudningskorten själv och har ett jobb som kräver mycket tid (säger jag som är inne på BT just nu!). Fast...det är ju därför man är ute i god tid. Då kan man ju fixa lite då och då.

Kul med egna låtval och en annorlunda cermoni! En fråga, vad gör ni om det regnar?

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd