• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • msbine

Pusselina: Tack! Och skönt att ni fick ett datum i närheten av det ni ville i alla fall ;)

Pumbaalina; Tror åxå att det beror på vart man bor och vad för sorts lokal man vill ha...

• mia_maj2006

De sista dagarna på föräldraledigheten har jag fixat lite småsaker till bröllopet. Mina dekorationsverktyg till tårtan kom i onsdags och jag var bara tvungen att göra ett första försök att göra snygga rosor och med tanke på att första försöket blev helt OK så tror jag nog att min tårta kommer att bli bra.
    Igår köpte jag ett fint vitt paraply, vi ska ju ha vigseln utomhus och jag tänkte att det bästa sättet att få det att inte regna är att vara förberedd på regn. Dessutom köpte jag lite oasis till mina bordsdekorationer. Igår kväll satt jag och fixade lite med menyerna på datorn. På måndag börjar jag jobba igen och då lär bröllopsplaneringen tappa fart betänkligt. De stora grejerna är ju klara så det gör inget att det blir lite paus.

• msbine

mia_maj2006; Oj vad duktig du e som gör så mycket själv ;) Ska inte göra något själ valls, inte för att jag inte vill, mest för att jag inte kan *S*
    Måste vara roligt att kunna göra sådana saker.

• Lapinette

Hej majtjejer!

Nu är jag tillbaka efter 30 timmar i bil på en vecka. Har åkt runt i Provence och sedan upp mot Tolouse och Bordeaux. Där deltog vi på ett franskt bröllop. Ett annorlunda lantbröllop med mycket dans och spex under middagen. Tänk er att vi var uppe och dansade till bandet som spelade mellan rätterna! Har jag inte varit med om tidigare! Här hade man önskat sig pengar till en bröllopsresa (ett hett ämne här på BT) och många av vännerna hade hjälpt till och arrangerat (inte betalat) själva festen.

Har faktiskt inte tänkte ett dugg på vårt kommande bröllop. De första 2 månaderna var det lite "hysteriskt". Känns riktigt skönt men nu är man som sagt åter på BT...men ska ta det coolare nu när jag börjar jobba igen.

Pusselina - det är väl inget fel med den 20:e maj!!!

• msbine

Jobbigt att sitta i bilen så länge... Men måste vara kul att få se bröllop utomlands, det är säkert mycket annorlunda mot här hemma.

• Lapinette

Det här bröllopet var nog generellt annorlunda då de ville ha ett enkelt bröllop i hennes hemby...som inte ens är en by utan några få hus på landsbygden.

Först går man till borgmästaren och sedan till kyrkan i Frankrike. Här var det bokat hos borgmästaren kl 14.00 och då vi alla stod där så sa dem att borgmästaren var försenad. Hennes mor började då med ett litet tal och det hela slutade i att det var hon som vigde dem (en överraskning)!

Sen var det kyrkan kl 15.00 och de höll vigseln utomhus. Bruden bytte om mellan bormästaren och "kyrkan". Samtidigt döptes deras dotter. Själva vigseln var ganska trist (dels förstod jag inte allt) och det var lite sång och mycket prat.

Från kyrkan åker alla i karavan och tutar på brudparet som åker först. Man dekorerar bilen med rosetter.

Efter dettta så skulle vi inte träffas förrän 18:30 hos hennes föräldrar för drink och tilltugg. Vi passade på att åka tillbaka till vårt hotell och en timma vid poolen. Kändes lite udda men samtidigt skönt.

Tilltugg och bål 18:30...det hela blev till mycket tilltugg och bål då vi inte åkte till festlokalen förrän 20.30. Sen blev det 5-rätters middag med dans mellan rätterna till ett glatt band som spelade rock. Mitt i middagen skulle vi allihopa även byta bord. Ta bestick, glas och hitta en ny plats. Rörigt men trevligt!

Sen var det dans och fest hela natten.

Som sagt ett annorlunda och mer avslappnat bröllop. Vi var tillsagda att inte klä upp oss för mycket så killar kom i sandaler och kortärmade skjortor, tjejer i linneklänningar etc. Jag var en av de mest välklädda och ändå skippade jag skorna med klack utan tog ett par sandaler till finklänningen.

Så har det gått framåt i planeringen? Själv har jag kastat ut lite förfrågningar till fotografer samt SecretBox. Ska försöka boka nu i augusti. Gällande foto så skiljer sig priserna enormt ...och har då bara tillfrågat sådana som fått bra kritik här på BT och vars bilder jag tycker om (från deras hemsidor). En tar 5 000 och andra 9 000 plus 2 000 extra för resa för samma antal timmars fotografering.

När jag kommer hem (imorgon tyvärr ) så har jag några veckor på mig att gå och titta lite på papper till inbjudan samt börja diskutera klänningen med min mor (som ska sy). Det enda som gör det roligt att åka hem igen..för jag lämnar min kära här i Cannes! Snyft!

• msbine

Hejsan!
    Planeringen går framåt här, har bokat in samtal om bröllopet med sambon på torsdag då vi ska bestämma bla vem som ska vara toastmaster (han tycker att hans pappa ska vara det och jag tycker någon av våra vänner), samt vem vi vill ha som tärnor (jag vet redan vilka tärnorna ska vara) och marshalker samt bestämma om vi ska ha ett värdpar eller inte... Känns som om det kommer att bli en lååång diskussion, vi har båda väldigt starka viljor...

Lapinette; Låter som ett spännande bröllop du var på. Det där med att byta bord lät roligt, kanske ska man norpa den idén på sitt eget bröllop :)
    Hade med velat göra en secret box, men jag e lite för blyg för det...

Ha det bra tjejer!

• Lapinette

Ett tips - att byta bord helt blev väldigt rörigt. Har man runda bord så kan man be herrarna att resa sig upp efter halva middagen och sedan flytta 2 steg åt vänster. Då blir det byta av bordsherre men inte så rörigt. Detta hoppas jag själv att vi ska kunna genomföra på vårt bröllop.

Lycka till med ert bröllopsmöte och stå på dig angående toastmaster. Så klart hans pappa ska njuta av middagen istället!

Själv har vi ännu ej kommit på vem som ska vara den franska toastmastern. Ska fråga min bror men han är lite förvarnad och sedan fråga en tärna till (mitt gudbarn) sen har vi den delen fixad.

Secret Box - säkert att du inte "vågar". Tror att fotograferna är så proffsiga och lugna att det istället för nervöst kommer att vara riktigt roligt. Själv är jag inte blyg och min pojkvän råkade se detta om Secret Box i en svensk bröllopstidning jag hade med mig. Även bra att han har något att titta på medans vi fortfarande bor på distans!

• mia_maj2006

Jag har börjat jobba och trodde att jag skulle få lägga BT på hyllan ett tag men jag har inget att göra på jobbet ännu så jag ägnar mig åt att titta på alla fina bilder från folks bröllop för att få idéer, främst till fotograferingen eftersom vi inte har tänkt att ha en proffsfotograf utan duktiga fotografer från släkt och vänner istället. Sedan har jag börjat hårdträningen för att gå ner de där sista graviditetskilona. Det är lika bra att sätta igång i god tid. Jag är rätt diciplinerad när det gäller träning och tränar gärna 4-5 ggr i veckan men jag är mindre diciplinerad när det gäller kakor och godis så all träning behövs. Min stackars sambo får äta viktväktarmat hela tiden. Nu är han dock pappaledig och lagar sina egna luncher utan att jag är där och lägger mig i maten så nu får han äta sina lite fetare maträtter.

• Lapinette

Är också träningsfreak men har faktiskt tillåtit mig själv en lugnare period under sommaren. Vilket innebär 2 träningar i veckan plus promenader. Normalt tränar jag 4 ggr/veckan. Trots detta så gick jag ned i vikt och det berodde nog främst på att jag jobbade på distans (från Frankrike) och då lagade alla luncher själv, åt mindre men oftare och inga fikaraster med bullar. Så ändrad kost gör susen! Dessutom när jag tränar hårt så blir jag ooootroligt hungrig och bara måste äta MASSOR!

Har fått in en massa prisuppgifter från fotografer och oj, vilka prisskillnader. Då har jag ändå inte frågat det allra dyraste fotograferna utan ligger någonstans i medelklass.

Ska försöka ta mig en tur till Ljungrens (pappershandel i Gamla Stan) i veckan för att kolla papper. Har inte bestämt mig om det blir "hemmagjord" inbjudan eller köpt. Skönt att slippa stämpla men samtidigt har jag inte hittat någon färdig inbjudan som känns helt rätt.

Samma gäller dragéer (mandelgodis) som vi ska ge till gästerna (tradition i Frankrike). Köper man färdigt (otroligt vackra) påsar kostar det en förmögenhet. Det går att köpa dragéerna per kilo och sedan göra egna påsar (alt köpa på Panduro) och smycka dem hur man vill. Åter igen...det blir mer och mer pyssel och jobb...vilket jag försöker undvika.

Det är därför vi har bokat på restaurang ... för att få ett helt paket. Inte behöva tänka på catering, personal etc. I slutänden sitter jag nog ändå där och stämplar, fyller påsar med dragéer, drar kronblad av rosor och knåpar vigsel- och festprogram, dukning etc.

Hur mycket ska ni själva fixa inför bröllopet?

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd