• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • Lapinette

msbine - det låter ju toppen! Önskar att det fanns något liknande ställe där vi gifter oss.

Vi gifter oss utanför Stockholm - Mariefred och på de restauranger som finns där så får man inte ta med sig dricka.´Det hade vi verkligen önskat då vi bor i Frankrike och ofta köper vin direkt från importören.

Sen har vi inte valt den billigaste restaurangen, snarare tvärtom, men den som kändes bäst för oss. De andra var inte lika fina, tillmötesgående etc.

Vi ska dit och proväta (dock inte vår meny då det inte gick att ordna) och jag håller tummarna att de håller en hög standard och god service. För det pengarna vi ska betala så måste det vara riktigt bra...annars måste vi komma på ett nytt ställe...och det orkar jag inte ens tänka på!

• msbine

Usch nej, hoppas att allt blir bra med stället, inte kul att behöva leta nytt.
    En vän (han är en av de bästa kockarna i stan) till oss kommer att sätta ihop menyn och övvervaka kockarna när de tillagar maten och lägger upp den, så jag vet att allt blir bra ;) Enda nackdelen är väl att man kommer att äta för mycket, sen orkar man inte göra mer ;)
    LYcka till med provätningen!

• Lapinette

Jag önskar vi också kunde komma ned i pris gällande maten men det är så att vi är rätt kräsna. Han jag varit yngre så hade jag absolut proriterat annorlunda men nu vill jag inte äta sämre än vad vi normalt gör när vi går ut. Det ska vara äkta champagne, kvalitet och gott vin.

Restaurangen som vi har bokat har svenska kocklandslaget där och tränar i deras kök. Maten bör ju inte var fy skäms...men först måste de övertyga min kräsna pojkvän.

Ni får väl inte göra för "tung" meny så alla orkar dansa efteråt! Vi kommer att ha förrätt, varmrätt men skippar efterrätten för tårtan (schwartzwald...lätt va?! ). Sen blir det nattamat innan alla ska "bussas" hem.

Nej, nu ska vi lägga oss. Imorgon är det min pojkväns födelsedag och jag har bokat 3 nätter på ett slott utanför Avignon. Har även bokat restaurangen på stället imorgon kväll. Deras kock ska vara mycket bra! Sen drar vi vidare till Toulouse för franskt bröllop, gåslever och en massa vin!!!

Sen åker jag tillbaka till Stockholm igen efter 6 veckor på Rivieran (jobbat 3, varit ledig 3). Vi hörs senare på BT och lycka till med planeringen så länge!

• mialid

Hej alla majbrudar!
    Jag ska oxå gifta mig i maj, närmare bestämde den 27 maj - om nu min sambo orkar med mig tills dess; jag har som en del av er andra blivit helt beroende av planeringen. Jag har köpt klänning (närmare bestämt två, så nu har jag en extra). Kyrka, präst och lokal är klart - men maten... Är det någon som har några tips. Jag ska gifta mig på en liten ort och hittar ingen cateringfirma...

• msbine

Lapinette; Tror ju inte att ni kommer att få nåt problem med maten när det e svenska kocklandslaget som har restaurangen :) Låter som om det kommer att bli jättebra!

mialid; Kul att du åxå gifter dig den 27:e! Vart gifter du dig? Jag gifter mig i Helsingborg i lilla skåne.
    Vad det gäller cateringfirma, så kan du inte höra om det finns någon restaurang i er stad som även kör catering?

• Lapinette

mialid - lägg in en fråga här om catering! Det finns säkert massor som kan tipsa dig. Två klänningar! Ska du ha en i kyrkan och en på festen.

Själv försöker jag lugna ned mig lite med planerandet. Har varit helt bröllopstokig nu i dryga 2 månader och känner att allt inte kan göras nu.

- Klänningsbeslut tas under hösten så min mor kan börja sy efter nyår.
    - Kort (om jag gör dem själv) börjar jag med i oktober.
    - Pyssla med inbjudningstext, festprogram etc. görs lite då när man känner och har tid (har redan börjat).

Nej flickor, nu tar vi bilen och drar västerut! Ha det så bra så länge och planera väl!

• Mayfly

Jag ska också gifta mig 27 maj, i Umeå, så jag hänger på den här tråden nu!

Vi har kommit ganska långt, vi har bokat kyrka och festlokal, fixat toastmaster och dragit upp en hel del riktlinjer. Jag har dock lite ångest för jag har köpt en klänning som jag börjar ångra mig på... gaah! Vet inte vad jag ska göra.

Men på det stora hela känns det otroligt kul att börja planera! Är det många här som gifter sig den 27/5?

• mia_maj2006

Jag tror nog att vi är många som gifter oss den 27 maj. Jag är en av oss, närmare bestämt på Skansen i Stockholm.

• mialid

Jag ska gifta mig i Läckö slottskyrka i Lidköping.

Lapinette - jag köpt först en klänning, men bestämde mig för att jag ville ha släp (det är väl enda gången jag kan ha släp) så jag köpte en klänning med släp. Nu ska jag sälja klänning nr 1. Så Mayfly du kan nog byta klänning på något sätt.

Just nu sitter jag och funderar över texten till inbjudningarna - trodde inte att det skulle vara så svårt att formulera sig.

Har ni berättat för era vänner att ni ska gifta er. Vi har hittils bara berättat för våra respektive familjer. Men jag vill så gärna diskutera allt med mina komipsar, samtidigt som jag vill att det ska vara hemligt. Hur gör ni?

• msbine

Mayfly: Tror att det e många som gifter sig den 27:e i och med att det e långhelg. Välkommen hit ;)

mialid: Vi har planerat bröllopet i ca tre månader, men hållt det hemligt tills i onsdags förra veckan då sambon friade så nu är det officiellt Då berättade vi för alla amtidigt, både vänner och familj.

Är imponerad av er som vågar köpa klänning redan, jag vågar inte ens kolla ordentligt än eftersom de nya kollektionerna inte har kommit än, vet att om jag skulle köpa en nu så skulle drömklänningen komma nästa år, murphys lag ni vet ;) Förlorar man inte en del pengar på att köpa ocj sen sälja igen eller?
    Ha det bra flickor!

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd