• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • Lapinette

mia_maj2006 - normalt så har de ingen toastmaster på sina bröllop här i Frankrike (tror att det är detsamma i Italien) men min blivande har gjort en egenhändig översättning i stil med "maître de cérémonie" annars blir det väl "maître de salut"...om man ska göra som dina italienska vänner.

Min bror som toastmaster blir toppen. Han är även super på engelska...dock är det franska problemet kvar. Har vänner som pratar franska men vi vill ha in även min blivande mans sida i själva bröllopet (inte bara min...det räcker ju med att vi valde Sverige före Frankrike för vigseln!).

Önskar vi kunde ha alla inbjudningar plus festen på engelska men det är för många i min blivandes familj som då inte kommer att förstå någonting. Det blir att översätta allt från svenska till engelska och vidare till franska. Kul va!!!

• mia_maj2006

Ja det är tur att alla mina utländska vänner pratar engelska. Mer än två språk gör det hela lite krångligt. Dessutom är mina gästers förstaspråk finska, franska och hindi vilket hade gjort att man skulle behövt riktigt språkkunniga människor för att klara det...

Sitter och kollar igenom min budget. Det är nog så att det kommer till en liten post med "övriga utgifter" på sådär en 5000 kr men sånt är livet. Mamma har lovat att jag ska få ett finansiellt bidrag till bröllopet så det går nog ihop sig ändå.

• msbine

Tack för tipsen om toastmaters, ska nu försöka övertyga sambon att det inte bör vara hans far som är toastmaster...
    Lapinette och mia_maj2006; Planerar ni båda bröllop på flera språk eller? Är det inte svårt, eller pratar ni alla språken själv?
    mia_maj2006; Tror att det alltid e en del utgifter som kommer till som man inte tänkt på, inte kul när det händer, men tyvärr kommer det nog.... Har själv inte gjort någon fast budget än, vågar nog inte det ;)

• mia_maj2006

Själva vigseln kommer vi att ha på svenska. De få som inte förstår får leva med det...vi kommer ha sånger på svenska och engelska. Vid festen så kommer toastmastrarna att prata både svenska och engelska men alla får hålla sina tal på vilka språk de vill. Eftersom jag och min m2b är svenska och de utländska gästerna inte tillhör den närmsta familjen så blir det inte riktigt ett tvåspråkigt bröllop utan ett svenskt bröllop med engelska inslag. De får t ex bröllopsprogram och meny på engelska.

• Lapinette

Alla trycksaker kommer att vara på två språk. Faktum är att min blivandes mamma, mostrar och mormor inte kan engelska, som är vårt gemensamma språk. Det blir att översätta allt från svenska till engelska till franska. Skoj va!

Sen blir vigseln på svenska, tal och annat självfallet på det språk som de önskar tala på. En svensk toastmaster och en fransk. Vi vill ju att hans närmaste ska kunna hänga med så mycket som möjligt.

msbine - ingen budget?! Själv är jag sådant ekonomiskt, planerings, kontrollfreak så det var bland det första jag satte upp. Det ändras ju lite utmed vägen...man kommer på nya saker att lägga till och förhoppningsvis även att dra av. Måste ju veta om vi har pengar för kalaset.

Annars flickor? Vad prioriterar ni? Själva lägger vi en stor summa på bra mat, vin och champagne då det är något som vi tycker om.

• mia_maj2006

Mat och vin är definitivt den allra största posten i vår budget. Jag lägger ganska mycket pengar på hår och make-up också eftersom jag tycker det är häftigt att vara prinsessa för en dag(dock inte som polskan i Bröllopsfeber det var lite väl mycket). Vi tar ganska billiga ringar och min klänning är inte jättedyr och vi kommer att ta bröllopsresan till Medelhavet. Fast billigast av allt är nog min tiara för 39:- som jag köpte på Livrustkammaren, men jag tycker jättemycket om den och känner mig fin i den så då gör det inget att den var billig.

• Lapinette

Själv har jag ingen önskan av att vara princessa då jag har varit det tillräckligt (har tävlingsdansat) så för mig är det ganska enkelt. En stilful men otroligt romantisk klänning. Ingen tiara, ingen slöja. En halvt uppsatt hår som inte är stram och så en vacker bukett, vacker dukning och supergod mat! Sedan hoppas jag på en fest som mina vänner kommer att minnas! Vill dansa, dansa...hela natten lång!

• msbine

Nja, en liten hint om vart det kommer att landa har vi väl ;) Satsar på att det kommer att landa på ca 60-70.000kr ex bröllopsresan. Största posten blir maten och min utsyrsel (kläder, smink och hår), spriten handalr vi i tyskland, så den blir inte så dyr. Kommer att ha både slöja och tiara, vill åxå precis som mia_maj2006 vara lite av en prinsessa för en dag ;)
    Kul att få ett bröllop på olika språk, imponerande att få det att funka.

• Lapinette

msbine - Hi, hi...vi vet ju inte än OM det kommer att funka! Vi har ännu ingen aning om vem vi ska välja som fransk toastmaster. Min bror är given som den svenska.

Gällande kostnaden så har vi bokat på restaurang och det kostar ju en hel del. Tyvärr kan vet jag inte någon lokal som man kan hyra i den lilla staden vi gifter oss i och partytält kräver ju även en stor gräsmatta...vilket vi inte har på vårt landställe. Så bara festen kommer att gå på 50-60 000 fast då är även sviten inkluderad.

• msbine

Vi kommer att vara på en restaurang/värdshus i HBG, men man får lov att ta med egen dricka dit eftersom man hyr hela värdshuset till en privat tillställning. Kommer att bli ca 70 pers och de tar 350kr/pp för en trerätters och då ingår allt med hyra av lokal, personal, städning, dukning osv. Bra pris, men fick leta länge ;)
    Vart i Sverige gifter ni er?

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd