• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • mia_maj2006

Nu har jag tagit det första steget mot att baka min egen bröllopstårta. Jag har beställt lite dekorationshjälpmedel så att jag ska kunna göra snygga rosor och dekorer. Får väl se hur det går men som tur var är det långt kvar tills vi gifter oss. Man får väl göra födelsedagstårtor till alla som fyller år för att öva

• Lapinette

En till maj-brud! 20 maj av den enkla anledning att han friade den 20 maj (vi firar min födelsedag och vår årsdag den 19 maj).

Hoppas på en vacker vår 2006!!!

• msbine

Kul att det är så många som ska gifta sig i maj ;)
    mia_maj2006: Lite impad att du ger dig på tårtbakandet själv, så duktig är definitivt inte jag ;) Men finns väl fördelar med att göra den själv så man kan själv bestämma vad man vill ha i den.

• micropop

mia_maj2006
    Jag ska inte gifta mig i maj, men väl juli nästa år, och tänkte stjäla tråden lite för att fråga om lusthuset ni ska ha vigseln i. Vilket hus är det och hur bokade ni det? Kostar det något och hur många får plats därinne?
    Vi vill helst vigas utomhus, men det är kanske smartare att ha en inomhusplan!
    Är det en borgerlig vigsel ni ska ha? Vilken vigselförrättare (om ni har bokat)? Hoppas du har lust att hjälpa mig! (och förlåt till er andra att jag ockuperar er maj-tråd ;))

• mia_maj2006

micropop: Vi ska gifta oss i det som heter Lusthuset från Djurgården och där får det plats kanske 6 personer inomhus så därför måste vi ha gästerna utomhus. Att gifta sig borgerligt på Skansen kostar 2000 kr oavsett vilken lokal man väljer. Då är det gratis inträde på Skansen för samtliga bröllopsgäster.

Klipper in det svar jag fick om borgerliga vigslar på Skansen "Det går bra att gifta sig borgerligt på Skansen. Antingen i Ekshäradsgården (där det får plats ca 35 personer), Jakobsberg (plats för 30 personer), Folkets Hus (plats för 50 personer) eller i något av våra lusthus (plats för ca 5-6 personer)."

Jag bokade genom att maila Skansens bokning. Kolla deras hemsida så hittar du det. Bokningen blir definitiv 3 veckor innan vigseln så fram tills dess går det att avboka.

Vi har inte bokat vigselförrättare ännu utan hoppas på att en vän till familjen ska viga oss. Men nummer till Skansens vigselförrättare kan du få från Skansens bokning.

Om du har några mer frågor är det bara att skrika till!

• micropop

mia_maj2006:
    Tack för din hjälp! Synd att de inte har någon lokal som tar lite mer folk... Jag får leta vidare! :)

• Lapinette

Såååå maj-brudar. Hur går det i planeringen? Själv så är jag BT-beroende och ska försöka ta lite semester härifrån (om det går). Känns som de första två månaderna har det endast varit bröllop, bröllop i huvudet...men jag tror det har lugnat ned sig något (min omgivning kräks snart på mig! ).

Vi har bokat kyrka, restaurang och svit. Sitter och småknåpar på inbjudan, eget monogram, samlar idéer till festen, laddar ned musik, börjat titta på gåva till gäster i from av dragéer (min blivande är fransman). Har endast provat 3 klänningar men troligen sett allt man kan se på nätet och troligen har jag hittat DEN! Ska dock prova lite mer när jag är åter i Stockholm. Försöker skynda långsamt...det är ju fortfarande 9 månader kvar.

• msbine

Lapinette: Skönt att veta att det är fler än jag dom e bt beroende ;)
    Jag har bokat kyrka, präst (är min konfirmationspräst som viger oss), solist till kyrkan (blir min kusin), frisör och festlokal och håller just nu på att försöka knåpa ihop en bra tre rätters meny samt lyssna på en massa demos från band...
    Har inte vågat börja leta och prova klänning än på allvar, dels gårr jag på viktväktarna och hoppas tappa nåt kilo till, dels så vill jag vänt aamed klänning tills de nya kollektionerna kommer ut i jan-feb...
    Är bara nio månader kvar, så det är mycket att stå i tills dess....
    Hur har ni andra gjort när det gäller att välja toastmaster? Min m2b och jag är lite oense, jag vill att en av våra vänner ska vara det och han vill att hans far ska vara det, men jag är rädd för att det kan bli lite stelt då....
    Kramizar på er alla!

• Lapinette

msbine - Jag röstar på er vän! Pappan ska väl hålla tal men sedan njuta av middagen. Själv ska jag ha min bror då han är super på att tala inför folk. Vårt problem är att vi även måste ha en fransk toastmaster och där blir det svårare.

Här (i Frankrike) så säger alla brudaffärer att jag ska vänta med att prova tills i oktober för då kommer den nya kollektionen. Är de tidigare här än i Sverige? Eller kommer den nya kollektionen även där i oktober? Vill prova lite även om jag tror att jag har hittat min klänning.

• mia_maj2006

Vi ska fråga två kompisar om de vill vara toastmasters, de är sambos och jag tror att killen kan känna sig ganska bekväm med att prata engelska vilket vi kommer att behöva lite grann. Båda två är gamla studentkårsrävar och har ordnat massa fester så det är skönt att ha dem som stöd i planeringen.

Lapinette: En liten fråga, vad heter toastmaster på franska? Trots ett år i Frankrike så var det inte ett ord som jag fick lära mig... Vi kommer att ha franska gäster och det vore roligt att veta vad det heter. Var på ett italiensk-svenskt bröllop där de kallade honom för "maestro de chin-chin" undrar om det är ett vedertaget begrepp i Italien.

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd