• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • Lapinette

Vi slipper klädproblem åt andra då vi kommer att gå in bara vi två i kyrkan med två små näbbar. Visst deras kläder ska sys men det fixar mamma. Det blir i rosa för att matcha buketten.

Som sagt min blivande hyr frockcoat. Han är jättefin i kostym men som sagt något han använder (liksom jag själv) i arbetet ganska ofta. Frack vill jag absolut inte se honom i då jag har dansat med en "pingvin" i så mååånga år. Så för mig är det träning, slit och tävlingsdans, inte bröllop.

Nu är jag åter i Stockholm igen (landade i natt) och ska under dessa dagar diskutera med min frisör, beställa papper till inbjudningskorten, köpa rosa stämpelfärg etc. Samt jobba, träna och träffa kompisar i MASSOR!

• msbine

En fråga ang klänning... Hur "fin" klänning kan man ha när killen "bara" ska ha kostym? Man vill ju inte komma overdressed till sitt eget bröllop...

• mia_maj2006

Jag tycker nog att man kan ha en nästan hur fin klänning som helst utan att vara overdressed. Kanske inte prinsessbröllopssläpet på 10 meter men i övrigt tycker jag nog att bruden får vara hur fin som helst. Jag ska ha en axelbandslös klänning utan släp men med en sjal som är broderad med samma pärlor som klänningen. Den främsta orsaken till att jag valt att inte ha släp är att vi gifter oss utomhus och ska gå runt på Skansen för att ta kort innan vigseln och jag vill inte att klänningen ska vara jättesmutsig redan innan vigseln. Så det är av rent praktiska skäl och inte beroende på vad min m2b ska ha på sig.

• Lapinette

Absolut, msbine ha vad du känner för!!! Själv skulle jag som sagt ha haft en liknande klänning till vad jag valt idag men utan släp om jag gifte mig borgligt. Varför släp i kyrkan, kan man ju undra? Jo, för att det är en otroligt pampig och lång trapp upp till vår kyrkoport och jag vill att klänningen ska "passa in" i den miljön m a o inte vara allt för liten och enkel (även fast jag tycker om det). Därför släp!

Har varit och ätit lunch med vår toastmaster och bror. Jättehärligt! Ville inte alls gå tillbaka till jobbet.

• m_ia

Min sambo ska antagligen ha komstym och jag vill ha en klänning, tubtop modell gärna någon drapering vid midjan och pälor vid bysten. Där nere vill jag att den ska var som en sjöjungrumodell men den får inte gå in för mycket.. Svårt att förklara. Jag tycker absolut att man kan ha vilken klänning som helst även om kille har kostym. Har ni föresen sett någon klänning som liknar den jag beskrev så får ni gärna tipsa mig.

• m_ia

oj, vad slarvigt jag skrev...

• mia_maj2006

m_ia: hoppas att du hittar den klänning som du vill ha. Det kan nog vara både en för och nackdel att veta exakt vad man vill ha. Det gör det mycket lättare att leta men samtidigt vad gör man om man inte hittar någon sådan klänning. Men jag hoppas verkligen att du hittar den!

• Lapinette

m_ia - har nog sett en del som liknar den modell du beskriver men måste säga att det är endast på olika websidor för jag har själv inte varit ute och tittat på så mycket klänningar. Om du exakt vet vad du vill ha varför går du inte till en sömmerska och syr upp klänningen istället?

Själv så blir det att börja med själva stommen till klänningen ganska snart. Vi ska nog iväg och köpa tyg i nästa vecka (min mamma är sömmerska och ska sy...för er som inte har läst hela tråden).

Pratade en hel del bröllop igår. Först med min bror (toastmaster) och sedan med min mamma på kvällen. Känns jättehärligt! Min brors söner ska ha smoking dagen till ära. Inte illa! Och den äldsta vill vara med när jag och min blivande ska ha danskurs. Trodde inte punkare (vilket han tror att han är) dansade "ballroomdancing".

En gillestuga är nu rest på landet (för 4 extra bäddar) och mamma har planerat en lunch dagen efter för alla som stannar kvar. Det blir ett helsvenskt smörgåsbord så fransmännen får prova sill, köttbullar etc. Ska skaffa tält och ställa på gräsmattan men oj vad jag håller tummarna för vackert väder.

• msbine

Lapinette: Vem hoppas inte på fint väder?! Men sen å andra sidan så säger de ju att lite regn i slöjan betyder tur ;)

• mia_maj2006

Lapinette: Det är stort att bygga nytt hus för att få plats med bröllopsgästerna...
    Roligt med smörgåsbord också, det är så väldigt svenskt och man får pröva mycket nytt på en gång. Sedan finns det ju troligtvis alltid något man gillar. Mina indiska vänner hade svårt för sill En av dem sa att "I don't eat fish if it's not deep fried!" och även för fransmän är sill väldigt exotiskt.
    Vi ska ha kaffe, kakor och det som blir över av bröllopstårtan dagen efter på vår paketöppning. Jag hoppas (och tror) att inte alla 70 gäster vill komma på paketöppningen för då blir det väldigt trångt i mina föräldrars villa.

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd