• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • mia_maj2006

Vi har vår lilla dotter på 1 år som kommer att vara två år när vi gifter oss. Därför ville vi inte åka iväg så långt men vill ändå ha en liten bröllopsresa för oss själva. Lösningen blev att vi åker på 1 veckas kryssning från Mallorca bara vi två och att vår dotter sluter upp för en andra vecka på Mallorca med både mina föräldrar och mina svärföräldrar och kanske även våra syskon. Så det blir bröllopsresa först och familjesemester sen.

• mia_maj2006

Lapinette: Hur gick provätningen? Är ni nöjda?

• Lapinette

Hej maj-brudar!

Nu är jag åter efter en lång helg och provätning på restaurangen. Hade lite krångel när vi bokade bord i förra veckan och var lite besviken men jag måste säga att maten var fantastisk. Vi tog en 3-rätters meny (dock inte den vi ska ha på bröllopet för den kan de endast göra för fler gäster) och sedan vinmeny till det. Provade även champagnen som de har och som vi inte finns på Systembolaget och vi inte hittar i Frankrike. Den var jättegod! Dock är det ju väldigt fina portioner, ni vet liten pilgrimsmussla i ena hörnet, sås som ser ut som ett mönster på tallriken, så lite tonfisk i den andra hörnan etc. så vi är oroliga att folk inte kommer att bli mätta på förrätt, varmträtt och tårta (hade tänkt att hoppa efterrätten). Ska dock ha vickning på natten men nu vill min blivande även lägga till oss....helt ok men det blir ytterligare 7 000 kronor på notan!!! Hiskeliga pengar för ost!

Jaaah, bröllopsresan!??? Konstigt nog så var det just resan som var det allra viktigaste för mig förut (när jag tänkte på bröllop) men nu känns det helt betydelselös. Vi ska dock åka iväg någonstans efter bröllopet för det tror jag att man behöver (efter allt planerande) men jag vet inte riktigt vart. I slutet på maj så är det ju inte riktigt toppväder på många tropiska ställen. Förmodligen tar vi en vecka på Korsika (har hittat dunderfina hotell där och jag har alltid velat åka dit) och sedan önskar vi oss en bröllopsresa av min far som vi tar i höst istället. Jag hoppas på att få lite bidrag till att åka och hälsa på honom i Tokyo!

msbine - vi var i Guadeloupe i april. Norr om ABC-öarna. Jättefint men jag tycker nog att Thailand är vackrare och absolut billigare!

mia_maj2006 - lycka till med nyförlovningen! Själv så har jag redan vigselringen på mitt finger. I Frankrike så är ju förlovningsringen med diamanter medan vigselringen är slät. Så jag har valt att ha denna (förlovningsringen) som både förlovnings- och vigselring. Det kommer inte att passa med en annan ring vid sidan om. Dock får min blivande en ring på bröllopet och vi kommer att gravera in datumet i båda våra. Och jag tar självfallet av denna så han får trä på den i kyrkan.

Så här ser ringen ut (så förstår ni att det är svårt att kombinera med något annat)
    http://www.jmgarel.com/#
    Gå in på Collections och Triology. Det är ringen i vanligt guld och med tre diamanter (tredje ringen). Fördelen med denna är att det är en hel serie, finns även armband, halsband, örhängen ...Perfekt för morgongåva och framtida födelsedagar!

• mia_maj2006

Igår kom ringarna och min m2b hade gömt den under min kudde och när jag hittade den så frågade han igen om jag ville gifta mig med honom. Jag sa ja förstås och nu ligger ringarna där och väntar på den stora dagen, de var jättefina. Förlovningsring har jag sedan millenieskiftet så det blev ingen ring att trä på fingret nu. Min ring är precis som jag ville att den skulle se ut (vi köpte på nätet så man vet ju aldrig) och min sambos är jättefin, stor och tung, påminner lite om Maktens ring i Sagan om ringen filmerna.
    Frieriet blev inte riktigt lika romantiskt som min sambo hoppades på eftersom vår lilla dotter vägrade somna...

• msbine

Lapinette: Thailand är jättefint, men vi har redan varit där 4 ggr och kommer att åka dit och jobba där nästa vinter med, så vi ville åka någon annanstan. Sen e de väl regnsäsong där i juni, eller?

mia_maj2006: Kul att ha fått ringarna och underbart att de blev som ni ville ha dem

• Lapinette

Ringar fixade för mia_maj2006 och bröllopsresefunderingar för msbine ...kommer inte ihåg men har ni bestämt (köpt) brudklänning?

Jag var en tur och tittade (provade endast en) i fredags och det är himla urplockat (här i Sthlm) just nu. Finns inte mycket kvar. Såg dock den nya Maggie Sotero katalogen och det var mycket roliga klänningar i färg eller färgade broderier som kommer till nästa år.

Annars så har jag bokat fotograf idag. Det kändes som en hel djungel att kolla igenom olika alternativ så det är sååå skönt att det också är fixat. En post till på att göra listan som kan bockas av!

• mia_maj2006

Min klänning hänger i garderoben! Det är denna modell:

www.bridewire.com/productview.php

Jag valde en klänning utan släp eftersom vi ska gifta oss utomhus och gå runt på Skansen för att ta kort innan vigseln. Ett släp skulle bli jättesmutsigt av den behandlingen.

• msbine

Lapinette: Har sett ringen nu, den är jättefin ;)

mia_maj2006: Underbar klänning! Nåt liknande jag vil ha själv...

Jag har inte köpt eller börjat titta på klänning än, jag tänkte vänta med det till i januari/februari...

Skönt att få bokat fotograf. Vi kommer att ha två av våra vänner som komemr att fotografera oss (en som e "proffs" och en jätteduktig amatörfotograf, så får man lite olika sorters bilder :) De ville båda två fotografera oss, och vi får bröllopsbilderna i bröllopspresent av dem.

• mia_maj2006

msbine: Lyckliga er som har vänner som är fotografer! I sådana här lägen så har man fel bekantskapskrets, den borde bestå av: en fotograf, en frisör, en florist, en kock, lite servitriser, en vigselförrättare(det känner jag faktiskt en, ska fråga om han vill viga oss), en konditor, en sömmerska och varför inte en juvelerare.

En professionell fotograf ryms inte i vår budget utan vi ska ha 4 vänner som tar kort, två med digitalkamera och två med vanlig systemkamera. Jag tror att är de så många så kommer det är bli bra bilder ändå och med digitalkameran kan man ju gå igenom dem och se att några är snygga. Det går förstås inte att göra om vigseln men allt annat kan man ju köra "omtagning" av. Sedan hoppas jag att gästerna knäpper en massa kort, särskilt under festen. Vi kommer ha en lap-top med oss till festlokalen så att digitala kort kan laddas ner direkt och gästerna inte behöver skicka dem till oss senare. Jag hoppas att vi blir dränkta i kort så att vi kan ta ut godbitarna.

• msbine

mia_maj2006: Vi har både fotografer, en frisör (som ska göra mitt hår), kockar (som sätter ihop vår meny), körledare (som sjunger solo på vigseln), trubadur (som kommer att spela på festen), präst (som ska viga oss), en konditor (som gör tårtan), folk inom krogbranchen (som fixar serveringspersonal) och en juvelerare som hjälpte oss att designa våra egna ringar i vår vänskapskrets De enda man fattas e en sömmerska (e bara jag i vänskapskretsen som syr massor, men det betyder ju otur att sy sin egen klänning, så det blir inget med det), en florist och en som kan sminka en ;) Resten e klart.

Tror att det e roligare att ha flera olika personer som fotograferar en, alla människor tänker ju olika, så då får man ju en massa olika sorters foton

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd