• mia_maj2006

Maj 2006 - ny tråd

Hejsan,
    de tog bort vår tråd så jag tänkte att startar den igen.

Nu är det officiellt att vi ska gifta oss. Alla blev jätteglada. Jag har inte talat om det för alla kompisar ännu men ska tala om det för mina närmsta tjejkompisar ikväll när vi ska på Allsång på Skansen. Eftersom vi ska gifta oss på Skansen kan jag visa dem lusthuset där vi ska gifta oss.

• Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd
  • mia_maj2006

Det har blivit bra mycket lugnare på planeringsfronten nu när jag börjat jobba och måste lägga ner min tid på det men lite hinner man ju med. Jag har nu uppdaterat mina närmaste tjejkompisar med min bröllopsplanering så nu kommer jag att kunna he dem som bollplank i fortsättningen. Det är kul att de bryr sig och kommer med förslag och kommentarer trots att de är så lång tid kvar.

• Lapinette

Önskar jag kunde ha mina väninnor som bollplank! De som har gift sig hinner aldrig träffas (har även barn) och de som är ogifta har ingen större erfarenhet.

Men då nästan alla mina "gamla" vänner har gift sig så har jag ju själv varit på en hel del bröllop vilket innebär MASSOR med åsikter om vad som var bra och dåligt. Det var bland det första jag gjorde efter det att min pojkvän friade - satte mig med fotoalbumet med bröllopskort och skrev upp vad jag minns var bra och mindre bra. Fast å andra sidan...då var jag gäst och det man minns mest är festen!

Samtidigt så vill man ju göra bröllopet på sitt sätt och inte få kommentarer om allt. Eller? Bollar lite med min mor (som är en mycket starkt och bestämd kvinna!) men vill inte dra in henne för mycket. Hon har dock positivt överraskat med mycket bra idéer och kommer förmodligen att vara till mycket stor hjälp.

Imorgon natt kommer min pojkvän upp från Cannes. Ska då visa honom mitt förslag på inbjudningskort. På fredag ska vi gå och prova lite kläder och sedan äta middag på restaurangen som vi har bokat till bröllopet. Ska bli intressant!

• mia_maj2006

Jag är först av alla i mitt kompisgäng att gifta mig och var först av alla med att få barn. Men nu är nästa lilla bebis på gång och förhoppningsvis är det fler bröllop på gång också. Kanske inte nästa är men året efter. Hoppas kan man ju och de kanske blir inspirerade av mina bröllopsplaner. Ett av paren hade pratat om att gifta sig när han fyllde 30 men det gjorde han i måndags och en så länge har jag inte hört något om några bröllopsplaner. Fast å andra sidan har de också pratat om att gifta sig i Las Vegas så då kanske man inte blir bjuden

• Lapinette

Själv är jag rätt "gammal" så nästan alla mina skolkamrater gifte sig för en så där 5-6 år sedan och sedan har barnen kommit ett efter ett. Var bjuden på 5 bröllop ett år (när det var som värst).

Det som är skoj att gifta sig lite "off" är att alla borde vara otroligt partysugna samt att alla vet vad som gäller på ett bröllop, tal, olika hyss etc.

Och kul för er som är först ut. Min väninna som gifte sig först i kompisgänget hennes bröllop var ett lågbudget bröllop och ett av de absolut roligaste av de jag har varit på. Sånt ös!!

Själv har man ju som sagt blivit lite äldre (hon gifte sig för 9 år sedan) och därmed har man ju andra prefenser gällande mat, dryck och annat (dyrare vanor).

• mia_maj2006

Ja Frankrike hjälper ju inte till i sammanhanget, när man bor där blir man liksom van vid god mat och gott vin. Om man tänker normalt vill säga, en av mina svenska kollegor i Nice vägrade köpa vin för mer än 2 euro för det var slöseri med pengar...
    Själv är jag Chablis älskare och det är ju inte det billigaste, fast på bröllopet så blir det bra mycket billigare viner än så.
    På min glamourfest torsdagen innan bröllopet så ska vi börja med äkta champagne och sedan gå över på vanligt bubbel eller kanske vin när smaklökarna redan är lite bedövade och inte känner skillnad

• msbine

Jag är först med att planera ett riktigt bröllop hemma i vänskapskretsen. Ett annat par ska iofs gifta sig i thailand i dec med de e inte riktigt samma sak.
    Jag änvänder mina vänner som bollplank, men jag tror det blir rätt trötta på en emellanåt :) Sen vi bestämde oss för att gifta oss så har fler och fler börjat prata om att gifta sig (två st par har tom bestämt datum), men jag e den enda hitills som vill ha ett riktigt princessbröllop verkar det som. De andra e mer intresserade av festen.

• mia_maj2006

Jag vill ha bägge delarna en fin vigsel, och en underbar fest. Fast riktigt prinsessbröllop blir det ju inte när man viger sig borgerligt och utomhus. Men jag ska göra mitt bästa för att se ut som en prinsessa och tiara ska jag definitivt ha för det lär det väl inte komma så många tillfällen framöver för tiara.

• Lapinette

msbine - jag försöker undvika att bara prata bröllop (även om det är svårt) med mina vänner. De första två månaderna kunde jag inte det men nu klarar jag av att tänka och prata om annat. Sen vill jag gärna överraska på själva bröllopet, att inte mina vänner/gäster ska veta allt som händer.

mia_maj2006 - nej, man blir himla kräsen av att bo i Frankrike samt vara tillsammans med en livsnjutande fransman. Vi äter ofta ute och gärna på rätt fina restauranger. Älskar också Chablis och äkta champagne...vilket det självfallet blir på bröllopet. Min mor förstår sig inte alls på detta men för oss är kvalitet viktigt och då får vi ju även betala för det!

Imorgon ska vi iväg och proväta på restaurangen samt kolla in lite kläder (har tagit ledigt) så jag passar på att önska er en trevlig helg!

• mia_maj2006

Nu har jag sett till att min bokning av lokalen snart blir permanent. Nästa vecka får jag en faktura på "handpenningen" på lokalen och sedan kan ingen sno den från mig
    Ringarna kommer också i nästa vecka, vi har köpt dem på Hellkes och var lite oroliga eftersom leveranstiden på deras hemsida var 3-7 dagar och det nästan gått en månad. Men deras juvelsfattare hade varit sjuk så det var bara därför. Min sambo säger att han ska fria igen på riktigt när ringarna har kommit så vi får väl se vad som händer. Men han är inte direkt världsbäst på romantik så jag förväntar mig inga stordåd.

• msbine

Är kul att få ringarna, man känner sig mer förlovad på riktigt då ;)

Hur ska ni göra med bröllopsresa? Vi vet inte riktigt vart vi ska, vi brukar alltid åka till sydostasien(thailand och malaysia), men de e ju regnperiod där i juni. Har ni nåt bra tips på vart man kan åka? Vi har börjat fundera på västindien, til acb öarna...

Svar på tråden Maj 2006 - ny tråd