• pooh

Mjölk- och glutenfri paj?!

Halloj!
    Vi ska baka pajer till vår buffé men en av gästerna är mjölkallergiker (inte laktos) och en är glutenintolerant. Till dem gör vi en gemensam paj och funderar på att använda tex tomat, lök och broccoli som fyllning. MEN, vad kan vi göra själva äggstanningen av?
    Vi kan ju inte använda havremjölk eller liknande heller..!
    Hjälp hjälp- tack!

• Svar på tråden Mjölk- och glutenfri paj?!
  • melie

Sojamjölk, rismjölk eller ärtmjölk...

• Johanna = en lat kock

sojagrädde och sojamjölk funkar utmärkt till äggstanningar

det gör förresten havremjölk och rismjölk oxå

• Hjortrongull

Valio (tror jag det är) har ju laktosfri mjölk som går utmärkt att göra äggstanningar av.

• Johanna = en lat kock

läs igen hjortrongull

gästen har mjölkproteinallergi
    det är inte alls samma sak som laktosintollerans

Vid mjölkallergi har man en allergi som ger allergiska symptom om man intar något som innehåller mjölk öht. (om man har otur kan det ge anafylaktisk chock som kan leda till döden)

Vid laktosintollerans har man för lite eller saknar ett enzym som bryter ner mjölksocker=laktos och det ger aldrig farligare symptom än magknip, diarré och uppblåsthet (det finns fler symptom - men inga farliga)

så det är alltså jätteviktigt att hålla isär de två

• Stjärna

Hej!

Har haft exakt samma problem som du! Min sambo tål varken gluten eller laktos och annan släkt är diabetiker och mjölkprotein. För att toppa allt tål inte sambon soja-ersättningarna heller, så ingen soja mjölk för honom.

Jag gör som så. Jag gör pajskal på mjölmix(glutenfri finns i mataffären) och använder carlshamn margarin (naturligt mjölkfritt).

Det bästa hittills har varit att fylla den med citronkräm och maräng, kolla i vårkokbok så hittar du receptet. Du kan servera lite grädde till (till de gäster som tål) men jag gillar den även utan!

Lycka till!

• Johanna = en lat kock

eftersom det var matpaj du var ute efter så har jag en lite annorlunda paj som skulle funka

man gör helt enkelt en "stanning" av
    2dl majonäs(mjölkfri - den vanliga brukar vara OK men läs på förpackningarna det skiljer mellan olika märken)
    blandat med 2 ägg och
    1dl mjölkersättning - typ havremjölk
    och salt och peppar förståss

och som fyllning i pajen har man ordentligt urkramade hackade tomater (utan innanmätet - och lägg i dubbelt hushållspapper och krama som en snöboll) och fint fint hackad lök eller purjo

det ska vara tomathack så skalet är drygt halvfyllt

• Hjortrongull

Johanna: *rodnar* Ahh... pinsamt! Läste alldeles för snabbt ju! Sorry! Kan ju skillnaden mellan laktos/mjölkallergi (är sjuksyrra och dessutom har laktosintoleranta i släkten)... Men så kan det gå när man läser för snabbt och är för slö i tanken.

• pooh

Stort tack till er alla som kommer med tips och idéer!

• Johanna = en lat kock

hjortrongull

hahaha och jag tänder på alla cylindrar efter flera samtal med förskolefröknar som inte har ngn som helst aning om skillnaden

de beställer laktosreducerad mat till mjölkallergiska barn (trots att jag två tre gånger de senaste två månaderna skickat ut information om skillnaderna)

och sen skäller de på oss i köket när ungarna blir jättesjuka

grrrr

Svar på tråden Mjölk- och glutenfri paj?!