• Lisa1
    Äldre 27 Jun 23:53
    5916 visningar
    25 svar
    25
    5916

    Laser hårborttagning

    Själv har jag gjort hela benen + bikini med IPL på Ellips Kliniken här i Göteborg - efter de 4 behandlingar jag nu gjort (+ en extrabehandling på enstaka "fläckar") är jag i princip färdig! Så himla underbart !!!! Första sommaren någonsinn som jag kan låta bli att raka benen på typ 2 veckor och sedan upptäcka att oj, där var det några himla långa strån som tittade fram. Även om man är "färdig" så finns det alltid enstaka strån som blir kvar, men de kan man ju i princip plocka bort med pincett, så lite är det kvar !!

    Visst har det kostat en del men känns verkligen att det är värt det!!! Kan verkligen rekommendera det!

    Lojna, låter lite konstigt att de kallat dig till återbesök efter bara en månad?? Sjuksköterskan på Ellips säger att det skall ha gått ca 12 veckor eftersom cyklerna ofta är såpass långa. Efter en månad kan det fortfarande finnas hår som ännu inte lossnat och man behandlar då på redan behandlade strån = pengar i sjön.

    Sepi, IPL finns på en rad olika salonger som utför mer avancerade hudbehandlingar (oftast de som gör Restylane, Botox m.m.). Finns även hos en del plastikkliniker och liknande. Se till att behandlingarna utförs av en person som är hudterapeut, sjuksköterska, läkare e.d. Vad du än gör, gå inte till Expilo i Göteborg!! Kände att det inte fanns tillräcklig kompetens där, gjorde 2 mindre behandlingar där som resulterade i brännskador som givit upphov till ärr pga att man behandlat på alldeles för hög temperatur. Efter min första behandling var huden fortfarande stekhet och rödbränd en timme efter avslutad behandling. Fick vara kvar på "observation" med kylande salvor. Hade helst velat ställa mig i en iskall dusch, kände att jag var rejält BRÄNNSKADAD. Var på vippen att ringa min mor, be henne gå ifrån jobbet ett kvarter bort och köpa is i massor. Har nu fått reda på att jag fått en total felbehandling. Man är ju endast ute efter att uppnå en "prickig" effekt, dvs. är hårsäckarna rodnade och huden relativt oförändrad är det optimal temperatur. Är hårsäckar OCH hud väldigt röd är det för varmt.

    Visst känns behandlingen, vore lögn att säga något annat. De första gångerna känns mest, sedan ju glesare håret blir desto mindre känns det. Behandlar man på för hög temperatur (olika för olika personer) kan behandlingen kännas outhärdlig - då snackar vi ju "riktiga" brännskador. Så understryker än en gång - se till att personen vet vad den gör!!

  • Lisa1
    Äldre 28 Jun 00:02
    #0

    Ärr från brännskador bleks ngt med tiden, men de går aldrig bort helt. Arbetar man med laser så värms ju både hud OCH hårsäckar upp vilket kan resultera i ärr. Det är det som är fördelen med IPL, att man inte arbetar med lika varmt ljus, utan att det "bara" är ca 80 grader - vilket iof är varmt det också. Vad som händer är att hårsäckarna, och det koncentrerade pigmentet i dessa absorberar värmen medan huden inte gör det i samma utsträckning. Resultatet blir att det hår som är i växtfas bränns bort medan huden klarar sig undan finfint. Rubinlaser skall tydl. kräva något färre behandlingar än IPL men å andra sidan så är de ngt dyrare. Och så finns ju risken med ärr då man jobbar med laser...

  • Lisa1
    Äldre 29 Jun 09:24
    #0

    Ja precis, hårets cykler beror som sagt på var på kroppen det är. Har själv tagit tagit bort lite fjun i ansiktet och märkte där att håret lossnade samt kom upp mycket snabbare igen. Gjorde då behandlingen med ca 1,5 månads mellanrum.
    Poängen med att behandla med ett längre mellanrum är att allt hår i växtfas skall ha lossnat samt att så mycket hår (som inte varit i växtfas) skall ha kommit upp igen. Lena, min sjuksköterska på Ellips säger att hon ibland får kunder som blivit rekommenderade tätare återbesök från salonger de tidigare gått på, och att det är lite som att blåsa kunden på pengar... Sitter hårsäckarna långt ner kan det ju ta upp till en månad för stråna att ramla av! När allt ramlat av är man ju totalt hårfri en tid och sedan börjar det växa upp enstaka strån igen. Det växter upp allt mer och mer och när man märker att det inte blir tätare, utan håller sig på en konstant nivå (dvs. då allt obehandlat hår växt upp igen ) DÅ är det dags för ny behandling! Vitsen är ju att man vill att så mycket hår som möjligt skall stryka med vid varje behandling... Visst kan man göra behanlingarna tätare men då får man oftast göra fler behandlingar, dvs. totalkostnaden blir högre. Att bara behandla för att "det börjar komma upp några strån igen" innebär ju att man bara behandlar en liten del av det som finns kvar.

    Visst är det underbart att få sig en hårfri sommar !

  • Lisa1
    Äldre 1 Jul 09:33
    #0

    Lycklig?, känner du att det fortfarande växer upp nya hår skall du avboka. Då har det inte kommit upp tillräckligt = det krävs då fler behandlingar. En annan sak som är jätteviktig att tänka på (även om jag tar det med aningens nypa salt ) är att man skall vara försiktig med solen veckorna efter behandling. På Expilo sa de att man skulle undvika solen 1-2 veckor, på Ellips fick jag rådet att ta det lugnt i upp till 4 veckor. Anledningen är att det finns risk för pigmentförändringar, dvs. mörka fläckar på de behandlade områdena om man utsätter huden för alltför mycket sol. Och nu är vi ju inne i den riktiga "solsäsongen" där man INTE vill ligga med shortsen på på stranden direkt . Dessutom skall ju huden vara så vit som möjligt för bästa resultat + minsta smärta, så har man redan jobbat upp en bränna alt. planerar göra det så är avbokning det enda tänkbara. Sedan bör man ju ha tappat brännan igen när man väl skall behandla, så därför kan det vara klokt att vänta en bit in i september om man gillar att pressa i solen.

  • Lisa1
    Äldre 2 Jul 00:07
    #0

    Swing, har förstått att Rubinlaser är billigare än IPL men SÅ fasligt dyrt behöver det inte bli på underbenen. Själv betalar jag på Ellips här i Göteborg 7200 för behandling av hela benen (inkl. bikini). De 3 första gångerna kostade det 5900. Efter 2 gånger märkte jag en MARKANT skillnad, och sedan har det mest kännts som att jag gått för att "tunna ur" 2 ggr efter det.
    Tidigare betalade jag 2000 för bikini på Expilo, så med de måtten mätt är Ellipspriserna rätt bra! (plus att de vet vad de gör...) Tror att Ellips finns i Stockholm också, men är iof medveten om att de ngt högre lokalhyrorna i Sthlm även kan dra upp priset en aning .

Svar på tråden Laser hårborttagning