• Carma

Hur säkert...

Har har slutat äta p-piller för ett tag sen & har några funderingar över andra preventivmedel.
    1. Hur säkert är det att använda kondom?
    2. Har någon av er blivit gravid trots att ni använt kondom?
    3. Vad var orsaken i så fall?

Tack för svar,

Carma

• Svar på tråden Hur säkert...
  • Amris

Kondom är väldigt säkert om det inte är så att den spricker. Men det märker man ju och kan då för säkerhets skull ta ett dagenefterpiller.

• NokGroda

Förutom att helt enkelt inte ha sex, är kondom det säkraste preventivmedlet. Om man är orolig för att den ska spricka ska man se till att ha ett glidmedel som inte förstör latexen i kondomen och att förvara kondomerna i t ex kylen och inte för länge. Dessutom kan man kombinera med p-skum så är man ännu lite säkrare ifall kondomen är/blir trasig.

Men är man så illande livrädd kanske man lika gärna kan låta bli? *skojar lite*

• Ellte

NokGroda: Förstår att det är ett skämt...men vill bara säga att så roligt är det inte att vara så livrädd ;)

//Linda - som är EXTREMT noggrann med kondom och ALLTID (på order av BM) har akutppiller hemma ifall ifall

• Carma

... Livrädd är nog inte jag iaf. Vill bara ha koll på läget.

NokGroda, vad är det för p-skum?? Hör första gången.

Carma

• NokGroda

Ellte: så klart det inte är kul. men det kan ju inte vara maximalt roligt att ha sex heller när man oroar sig så mycket? någon tredje lösning måste ju finnas, beroende på vad oron orsakas av. psykolog eller någon operation till exempel. jag vet inte..

Carma: vad jag vet ska det finnas p-skum som är ett spermiedödande skum som man kan spruta in i slidan innan man har sex för att minska risken för graviditet. det är inte nog skydd ensamt, men höjer säkerheten i kombination med andra medel, t ex kondom eller p-piller.. jag har inte provat det själv, men det ska finnas.

• NokGroda

Carma: "..ska finnas på t ex apoteket" skulle jag säga. =)

• Ellte

NokGroda: Näe det är inte alls maximalt roligt...:D Borde jag då låta bli öht? ;)

Min lösning är som sagt att alltid ha akutppiller hemma... Jag vet att det alltid finns en lösning även om kondomen skulle spricka.

Klart att en annan lösning skulle vara att låta bli sex...men det är ju verkligen ingen ultimat lösning tycker jag :?

Tja...psykolog...tror du det. Ska de övertala mig att vilja ha barn då? Eller försöka hjärntvätta mig och säga att man inte ALLS blir gravid av samlag :? ;)

• NokGroda

Ellte: nämen alltså.. jag menade inte alls att du ska låta bli. bara att det är ett hemskt problem att ha och att det vore bra att söka en lösning för att kunna slappna av och njuta.. psykolog nämnde jag eftersom jag kan tänka mig att man kan ha fobi för att bli gravid.. en ogrundad rädsla. för det är väldigt säkert med alla möjliga preventivmedel. det finns ingen orsak att vara så väldigt rädd för graviditet.

• NokGroda

Kanske kanske inte, men svar vill man ju ha ändå! bompibom.,.

• Ellte

*fniss* Förlåt att jag reagerade så... Som du förstår är det en jobbig grej för mig och det är lätt att övertolka saker när det handlar om nåt som "bränner"... Ber ödmjukast om ursäkt! :)

• NokGroda

Ellte: ja oh ja. och bara för att jag inser att det måste vara jobbigt kände jag att jag ville svara även om jag inte är så väldigt insatt. jag vet ju bara hur jag själv känt någon gång, speciellt när mensen varit försenad eller jag glömt ett piller eller så.. jag vet alltså i alla fall litegrann om hur det känns och jag skulle inte vilja leva med det jämt och ständigt. det är alltså av renaste välvilja jag hoppas det finns en lösning och så ..

lycka till!

• Elvira M

Jag undrar hur säker kondom är om man använder kondom genom hela samlaget, men ändå avbryter innan han får orgasm. Då borde väl risken för graviditet vara minimal? Jag förutsätter då att kondom är hel också.

• NokGroda

Elvira M: varför skulle man avbryta innan han kommer? det är väl inte schysst?

• Texas

Det där med avbrutet samlag gör nog varken till eller från säkerhetsmässigt. Teoretisk sett räcker det ju med en enda spermie för att befrukta ett ägg och några enstaka spermier har väldigt lätt att läcka ut innan själv satsen kommer. Så har man kondom och evnetullt spermiedödande medel och kondomen inte går sönder så ska det vara helt säkert.

Svar på tråden Hur säkert...