• Dippan

Gynekolog undersökning..

Hej

Detta är ett lite personligt inlägg, men jag ville bara höra andras åsikter. Jag har precis kommit hem efter en gynekolog undersökning och det var otroligt "obekvämt". Jag gjorde undersökningen för att jag har märkt att jag ibland blöder lite (väldigt lite) efter sex, och det är ingen ytlig spricka eller sår. Okej, så jag hoppade upp i den där hemska "stolen" och försökte slappna av..(jag hatar dessa besök). Det gjorde riktigt ont! En konstig smärta inuti mig lixom, fick mig faktiskt att må lite illa. Jag vet inte om det var hon som var klumpig (hon sa att hon hade gjort detta i 7 år), eller jag som var överkänslig. Jag har inte ont när jag har sex, så detta kändes konstigt. Sedan när jag kom hem så upptäckte jag att jag blödde! Jag ringde barnmorskan som sa att det var normalt, men jag börjar undra.. Har någon haft liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Gynekolog undersökning..
  • Juni-flickan

Nästa gång du går till gynekologen, säg då till innan att du har dåliga erfarenheter från gynbesök tidigare. Är du spänd och orolig så berätta det också. Förhoppningsvis är gynekologen försiktigare då. Kanske att hon/han också berättar hela tiden vad som händer och ger tips på hur man ska göra för att bäst kunna slappna av.

• Plastgroda

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig. Du har ju gjort en undersökning nu, så är det en infektion eller några polyper får du snart veta det så att du kan göra nåt åt det.

Sådana blödningar kan lika gärna orsakas av torra och/eller sköra slemhinnor, och de i sin tur kan bero på många olika saker, t ex stress, hormonsvängningar, preventivmedel och annat.

Däremot låter det som att du behöver en annan gynekolog... Jag håller med om farbrorsteorin, men huvudsaken är att det är någon du känner dig avslappnad med.

• DixieChick

hur går man tillväga om man vill testa sig?

• ChristiansBrud

jag har nog aldrig heller blödit, men jag ska dit idag, suck, så vi får väl se efter detta.

• Ananas

Dixiechick

Testa sig för vadå? Cellprov? Jag tror att alla landsting kallar kvinnor över en viss ålder (20-25) var tredje år ungefär för cellprovskontroll. Vill du gå dessemellan så är det bara att kontakta gynekolog eller barnmorska men då brukar det bli dyrare.

• lij

Efter mitt hittils enda cellprov blödde jag lite och det kändes väldigt obehagligt. Det var mer en obehagskänsla än smärta som höll i sig resten av dagen. Sedan dess är jag rädd när jag ska gå till gynekologen. Vill inte få den känslan igen.

Dessutom verkar du ha råkat ut för en otrevlig gynekolog. Att det blöder och gör ont kanske inte går att göra så mycket åt, men en bättre gynekolog borde du skaffa dig.

• Plastgroda

Dixiechick:
    Om du menar sexuellt överförbara sjukdomar beror det på var du bor och hur gammal du är. Unga personer kan oftast gå till en ungdomsmottagning, medan äldre får hålla till godo med vanlig vård. I större städer finns ofta en venerologmottagning för just sådana ändamål. Slå på blå sidorna i telefonkatalogen så dyker det nog upp något.

• SYL

mitt tips ar att ga till gynekolog ist for barnmorska. jag vet inte om jag har haft mest otur i varlden men alla barnmorskor jag varit hos har varit smasura och hardhanta.. overlag verkar de vardcentraler jag besokt ha satsat pa att anstalla otrevligaste personalen i Sverige typ..

• Brucean

Citymottagningen i Sthlm har helt underbara barnmorskor/gynekologer!

Plötsligt 2 sek illamående händer ibland när de kommer åt tappen, men jag har endast råkat ut för det i samband med cellprovstagning och då hos landstinget, dvs inte på Citymottagningen.

Så om ni bor i Sthlm beställ tid hos dem (ligger på Olof Palmes gata) jag har haft underlivsbesvär tidigare och gått till så många mottagningar men ingen har tagit mig på allvar förren jag kom till Citymottagningen. De är omtänksamma och tar hand om en, otroligt proffsiga och kunniga.

Lycka till Sthlmare...

• Idesprutan

Wow, jag måste vara lyckligt lottad eller så. Jag har tagit flera stamcellsprov eller pap test utan att blöda och aldrig har jag haft besvär hos gynekologen. Visst känns det lite obehagligt med metallspateln men aldrig att det gjort ont.

Jag hoppas att ni alla hittar en gyn som tar väl hand om er, det är ju en mycket viktig kroppsdel som vi skriver om här...

• IronGirl

Usch låter otrevligt det där, usch!!

Svar på tråden Gynekolog undersökning..