• Dippan

Gynekolog undersökning..

Hej

Detta är ett lite personligt inlägg, men jag ville bara höra andras åsikter. Jag har precis kommit hem efter en gynekolog undersökning och det var otroligt "obekvämt". Jag gjorde undersökningen för att jag har märkt att jag ibland blöder lite (väldigt lite) efter sex, och det är ingen ytlig spricka eller sår. Okej, så jag hoppade upp i den där hemska "stolen" och försökte slappna av..(jag hatar dessa besök). Det gjorde riktigt ont! En konstig smärta inuti mig lixom, fick mig faktiskt att må lite illa. Jag vet inte om det var hon som var klumpig (hon sa att hon hade gjort detta i 7 år), eller jag som var överkänslig. Jag har inte ont när jag har sex, så detta kändes konstigt. Sedan när jag kom hem så upptäckte jag att jag blödde! Jag ringde barnmorskan som sa att det var normalt, men jag börjar undra.. Har någon haft liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Gynekolog undersökning..
  • Frances

Hmm nej, visst kan det bli liiite obehagligt nar de satter i den dar saken som liksom 'bander upp' en (usch det lat otrevligt :)) men det ska ju absolut inte gora jatteont. Speciellt som du sager att du inte har ont nar du har sex. Hon borde anvant mer glidmedel om du inte var sa avslappnad (jag antar att du var lite nervos, och man blir ju mer 'knipig' om det gor ont liksom).

Jag har aldrig haft jatteont, det har bara kants lite obehagligt som sagt, men det har gatt over ratt fort...

• Frances

Eller hon kanske kom at din livmodertapp pa ett valdigt okansligt satt? Det kan gora ont om man kommer at den, jag har ocksa hort att det finns nagon punkt dar som man borjar ma JATTEILLA av om man kommer at, det stimulerar tydligen sa att man ska borja ma illa och bli helt yr. Det fick jag veta nar jag skulle satta in min spiral. Som tur var gick det bra for just mig, men jag vet en del tjejer som nastan svimmat (inte pga smarta men som sagt, att de kommit at den punkt dar man blir yr och mar illa).

• Nyfiken gul , nu fru

att man blöder efter gynbesök tillhör snarare regel än undantag...

man ÄR känslig i underlivet o framför allt när det gäller metallspadar, skrapor, saxar o annat konstigt som inte ska vara där...

de retar ju slemhinnorna o livmodertappen med diverse saker så då kan man börja blöda... precis som när man sätter in spiral eller provar ut pessar..

att du fick ont beror nog på att hon var o petade på livmodertappen, eftersom du blöder lite lätt vid samlag så var hon nog tvungen att kolla den också för att utesluta infektioner o sår högre upp...

• Idesprutan

Hm, jag är 31 och har ALDRIG blött efter en gyn undersökning.

Enligt WebMD.com så säjs det följande:
    Vaginal bleeding after intercourse or douching (vaginal tvättspray) can have many causes, including:

Pelvic inflammatory disease (PID)(inflammation i bäckenbenet)
    Injury to the genital area.
    Cervicitis (inflamation i livmodersöppningen)
    Sexually transmitted diseases (STDs).
    Uterine fibroids (tumörer som växer i livmodern, EJ CANCER)
    Cervical polyps (polyper i livmodern).
    Cancer of the cervix or uterus (rare).

Jag tycker att du skall beställa tid hos en annan gynekolog omedelbart. Det är ganska så själklart att något inte står rätt till och om din gyn inte uppmärksammar detta så gå någon annastans.

• Nyfiken gul , nu fru

Idesprutan....

min barnmorska förklarar för mig så här..

har man sköra o ömtåliga slemhinnor kan man börja blöda lite lätt när man är där med metallspadar o även lite oförsiktigt med fingrar...

jag blöder alltid hos gyn... tyvärr!

men inget är fel hos mig för det!

• Dippan

Hej!

Å herregud så skönt att höra det, nyfiken gul! Jag håller på att oroa mig så jag får ont i magen! Fast jag har visserligen aldrig blött förut vid dessa undersökningar så jag är fortfarande orolig. Jag har en teori om att barnmorskan andvände en för stor "spade" eller vad det är. På andra undersökningar så har jag hört kommentarer som "oj, du är inte stor, bäst att ta en mindre storlek" men den här damen bara körde på. Och jag har väl aldrig varit så spänd i hela mitt liv, till slut halvskrek jag helt enkelt "ta ut den! Det gör för ont!" Men hon bara upprepade att det gjorde ont för att jag spände mig och om jag bara kunde slappna av så skulle det nästan inte kännas alls! Hon upprepade; slappna av, slappna av!! Ni har väl redan gissat att jag bara blev ännu spändare och lite irreterad om jag ska vara ärlig. Jag bad ju henne att ta ut "den"! Det är ju min kropp o jag känner väl när det inte är riktigt rätt! Jag har gått igenom gynekolog undersökningar förut som inte alls var så här obehagliga. Hon tog i varje fall ett prov från livmodertappen och ett urinprov (fast jag fick typ tjata mig till det) så jag borde få veta om det är något att oroa sig för snart....

• Ananas

Jag har i princip aldrig blödit vid gynundersökningar förutom de gånger de tagit cellprov från livmodertappen då de skrapar lite med en flaskborstliknande grej eller en liten träspatel och det är inget fel på mig heller. Men är man lite ovarsam så klart man kan blöda lite.

Du verkar ha råkat på en osympatisk gyn som inte var så lyhörd som hon/han borde vara. Jag tror inte att det är något fel på dig alls utom att du har lite känsliga slemhinnor. Om du har mer ont så kan du ju alltid ta två panodil eller alvedon. Ipren och liknande kan göra att man blöder lite mer då de påverkar blödningstiden, men det är väldigt lite.

• SYL

later som du traffat en riktig haxa. jag gar bara till manliga gynekologer numer eftersom jag haft en massa otrevliga upplevelser m kvinnliga gyn som sager saker i stil med, slappna av, varst va du ar kanslig, det har brukar inte alls gora ont (nar jag sager att det gor ont). De har minsann sjalva varit med om dessa undersokningar o "vet" hur det kanns, medan farbroderna har ingen aning och de ar sa snalla. inte nog med att de ar noga att man inte ska kanna sig uttittad o obekvam, de ar forsiktiga och varsamma nar de undersoker axa. sa jag slar ett slag for gyngubbarna!

• AnnaZ

Jag tycker också bättre om manliga gynekologer, tycker de är försiktigare! Inbillar mig också att det är för att de inte _vet_ hur det känns, medan kvinnliga gynekologer "inte tycker det är så farligt". Visserligen har jag varit hos kvinnliga som är bra också förstås.

• Vendela & Carolina

Jag var och tog cellprov häromdagen och fick blodtrycksfall och höll på att tuppa av efteråt. Jag tycker att det är så obehagligt och gör så ont med gynundersökningar.
    Men barnmorskan som tog provet var schysst och tog hand om mig efteråt. Hon sa dessutom att det inte "ska" göra ont utan att det i såfall var hennes fel.

Men jag tror ändå att det handlar om att jag är rädd och spänner mig som det gör extra ont.

Att du blöder vid sex kanske har att göra med att du har extra ytliga blodkärl i slidan/på livmodertappen? Min mamma hade det och de fick liksom bränna med laser där så att det skulle bli "tåligare".

Svar på tråden Gynekolog undersökning..