Cilest 28???
Kan man hoppa över och ta de pillerna på kartan man ska ta när man ska ha mens?
Är det bara vanliga sockerpiller?
Kan man hoppa över och ta de pillerna på kartan man ska ta när man ska ha mens?
Är det bara vanliga sockerpiller?
Så här står det i FASS
Förskjutning av menstruationen.
När de blå tabletterna från en tablettkarta är slut tas, istället för gröna tabletter, blå tabletter från en ny tablettkarta, under så många dagar som behövs. Därefter tas gröna tabletter i 7 dagar för att sedan påbörja en ny tablettkarta med 28 tabletter och ny startdag.
Du ska alltså hoppa över de gröna på den kartan du är och äta blå så länge som du behöver skjuta på mensen och så ta de 7 gröna då du vill ha mens och sedan börja på en ny karta.
jo men det var inte skjuta upp mensen jag menade....
De tabletterna man tar under mensen kan man i vissa fall strunta i och ha ett typ tablett uppehåll, efter 7 dagar igen kan man börja med hormontabletterna igen...
Vissa sorter har typ bara sockerpiller så att man ska ta som vana att ta en tablett varje dag, då har de lagt upp tabletter som egentligen inte innehåller någonting under mensen så att vanan fortfarande finns kvar när man ska börja ta hormontabletterna igen.
Hur är det i cilest fall? Kan man strunta i "mens" pillren och efter 1 vecka börja äta de vanliga igen?
Ja, du kan hoppa dom. Det är bara socker. Jag åt Cilest 28 i ca ett år och brydde mig aldrig om att äta upp "menspillrena".
Man kan skaffa Cilest 21 istället också, där finns inte sockerpillrena med
AnnaZ:
Men det är typ samma sort bara dt att en rad (menspillren) saknas?
Pia:
Ja, visst är det larvigt! :) Jag bad att få 28 för jag trodde att jag inte skulle komma ihåg annars. Men det är precis samma saker man får i sig oavsett om man äter 21 eller 28.
jag har också cilest 21, man kommer ihåg när det är dags, jag har aldrig missat att komma igång igen. har några vänner som bara trycker ut sockerpillan i toaletten istället för att ta den, på så sätt så kommer man ihåg när det är dags att börja på ny karta.
Sorry!
Missuppfattade dig! Ja det är sockerpiller i de 7 sista.
Vänersborgs Pia:
Ja det är samma, fast en rad saknas. Barnmorskan frågar mig om jag vill ha 21 eller 28 (vissa har svårt att komma ihåg att börja igen om de inte äter sockerpillrena under mensen)