• Ella

Räcker inte till....

Hej!

Skulle bli jätteglad att få några reflektioner från er, och kanske även höra era erfarenheter om ni varit i en liknande situation....

Jag känner att jag snart håller på att gå under av alla krav.... Jag och min pojkvän bor tillsammans i praktiken, men än inte formellt. Det här innebär att vi i veckorna bor hos honom, och oftast på helgerna hos mig, dock inte alltid. Jag har den senaste månaden legat i feber 2 tillfällen och är helt utpumpad även fysiskt, och har inte återhämtat mig ännu. Min pojkvän mår inte heller kanon även om han inte varit sjuk i feber.

Jag jobbar, han är arbetslös, men ändå är det jag som får dra i det mesta i bådas hem, och ta ansvar för hans och min hälsa dvs planera in träning, mat, städning mm. Jag fixar och donar och gör hela tiden allt för att han ska må bra.... och är så slut att mensen inte fungerar som den ska.

Under förra veckan var vi hos honom hela veckan som vanligt, och i helgen hann vi bara med 1 dag hos mig, så jag var väldigt angelägen om att hinna med att fixa så mycket som möjligt i min lägenhet i helgen, med månadsskifte, och deklarationstider i antågande.... Helt enkelt "måsten" med kort tidsfrist.
    Resultatet var att jag inte orkade mysa (...) med honom igår, och det gjorde att han i morse var så sur över det att han hotade med förhållandet över det om det fortsatte så här. För att ge en bild av situationen kan jag säga att vi dagen innan dess hade myst 2 ggr, och att det aldrig går mer än max 1 dag emellan normalt sett. JAG förstår inte hur han kan göra en så stor sak av detta, för vi har det väldigt bra tillsammans normalt, även på det sättet, och jag känner mig totalt osedd. Tycker han kräver saker av mig som jag inte orkar med rent fysiskt just nu, och han förstår inte. Han har ju helt andra förutsättningar som arbetslös att sova ut på morgnarna vilket han också gör....

Jag ber om ursäkt för ett rörigt meddelande, men hoppas att ni kanske kan se något jag inte kan se, och kanske kan ge mig några tankar på hur jag ska komma vidare ur den här situationen, och framför allt får honom att förstå. Det handlar ju ur min synvinkel inte om viljan, utan om orken, vilket jag också sagt till honom otaliga gånger. Dessutom, har jag endast 1 dag hemma hos mig själv på 2 arbetsveckor blir det ju ofrånkomligt så att det finns en del att fixa, som räkningar, deklaration, ta hand om blommor mm, och då kan jag ju inte bara släppa allt, utan hänga på, tycker jag. Eller kanske handlar hans reaktion om något helt annat?? Kan han tolka det som ovilja från min sida trots att jag även igår gav honom så mycket kärlek och kyssar på andra sätt, och trots att jag ville 2 ggr dagen före??

Hälsningar från en mycket förvirrad Ella

• Svar på tråden Räcker inte till....
  • StinaS

För min del tycker jag att du skall göra slut med killen. Han verkar ha skaffat sig en slav och du verkar ställa upp på det.

Varför städar du m.m. i hans lägenhet? Det får han väl klara själv. Det är inte ditt ansvar. Men sedan förstår jag honom, om du fixar allting som han inte gör själv så är det väl klart att han låter bli.

Mina råd är.
    1. gör slut med killen
    2. om du inte gör slut med honom, sluta upp med att dalta med honom. Fixar han inte det är han definitivt inget att ha.

• Ella

Hej Stina S,

Anledningen till att jag gör det är att han tycker att jag OCKSÅ bor där, vilket jag ju gör i veckorna. Han tycker att han hjälper till om han tar disken 1 g/vecka trots att han är hemma hela dagarna, medans jag tycker att inget händer om inte jag tar tag i det och är drivande. Han har nu lovat, efter samtal i helgen, att ta tag i mer hemma hos sig själv regelbundet. Min personliga uppfattning är att jag tycker han borde fixa i stort sett allt eftersom han är arbetslös....det hade jag gjort i motsvarande situation.

Tror du har rätt i att jag "skämt bort" honom, men undrar över hur 17 jag hamnade där.... *tänker* Han har inte mått så fysiskt bra under vintern och det är förmodligen min empati som omfattat honom, men tyvärr inte mig själv. Jag är van vid att bita i hop och kämpa vidare, medans han mer lägger sig ner när det tar emot....

Får tänka ut en fungerande strategi för att bryta vanan hos både honom och mig...

Hälsn. Ella

• Kåär

Jag förstår inte varför du måste sova hos honom varje kväll om ni inte vill bo ihop. Kan du då inte istället spendera ett par-tre dagar i veckan hemma hos dig själv och göra vad du vill. På så sätt kanske han åtminstone slutar ta dig förgivet och inser vilken stor del av arbetet du faktiskt gör.

• Ella

Hej Kåär,

Vi vill bo tillsammans, och det är därför vi är så mycket tillsammans, men har för tillfället inte råd att köpa en lägenhet eller få en ny hyreslägenhet. Vi hoppas dock kunna göra det kanske oktober/november realistiskt sett.

Tycker du hade en bra tanke i ditt tips, och jag ska göra så! Ser det som en investering inför framtiden också, och i min hälsa just nu. Så enkelt egentligen, men det är så lätt att bli "hemmablind" i sina vanor....

/Hälsn. Ella

• ztar

Tycker at Kåär har en vettig ide, han verkar helt och hållet ha tagit dig för given att du ska fixa och dona, stanna hemma några dagar och säg till honom att du inte orkar hålla ordning i två lägenheter och att han faktiskt får ta ansvar för sin egen! Det borde han väl ändå orka om han ändå är arbteslös?

• SYL

jag har inget jobb just nu och tycker att det ar sjalvklart att jag drar det storre lasset hemma. klart att pojkvannen far plocka undan efter sig, men jag skoter markservicen sa att saga. det tar liksom inte hela dagarna for mig att soka jobb o ga pa intervjuer.

jag tycker definitivt att du ska stalla krav pa killen, han bor, enl mig, skota det mesta hemma sa lange han inte har ngt jobb.

• Cecilia J

Håller med om att den som är hemma mest får dra ett lite tyngre lass med hushållsarbetet. Min sambo har fått sommarjobb som redan börjat så han pluggar på dagarna och jobbar 15-22 varje kväll. Självklart måste han inte dessutom sköta hälften här hemma.

Din sambo tar för givet att du gör jobbet och det är absolut inte okej. Dela upp sysslorna om det inte fungerar spontant tycker jag. Någon förändring måste ju ske, såhär kan du ju inte ha det... Och att bli sur över utebliven sex, men väx upp!!!

Jag brukar säga att jag blir mycket mera myssugen då disken är diskad och det är rent överallt...

• halstabletten

Jag tycker inte att den som är hemma ska dra ett tyngre lass, det skulle jag dela på hälften. Är man arbetslös är väl tanken att man ska söka jobb på den tid man "är hemma" om dagarna!

• K.C

hej!
    två saker:
    1. inte alls rättvist att du drar hela lasset - han borde ha tid och ork att passa upp på dig.

2. det värsta enligt mig - en kväll utan 6??? HALLÅ??? Det ska väl kunna gå riktigt lång tid utan att man ska behöva se det som ett problem och hota med det ena och det andra!!

killen verkar som någon skrev ha fixat sig en toppensits - inga krav, massor av service och gratis 6. tycker du ska sätta hårt mot hårt!

• Cecilia J

halstabletten, även i mitt fall då sambon pluggar dagtid och jobbar 15-22? Hur då om jag får fråga? Värdesätter den lilla tid med honom så då vill jag inte att han ska och diska...

Svar på tråden Räcker inte till....