• studen­tan
    Äldre 23 Apr 12:56
    11288 visningar
    20 svar
    20
    11288

    sushi + matförgiftning

    Måste bara få avreagera mig lite:

    Fy katten! Har spytt som ett himla vattenfall och haft 39 graders feber efter att ha ätit sushi!!! Min älsklingsmat Kommer aldrig mer kunna äta det nu!

    Resturanger borde ha bättre kontroll på vad de serverar!

  • Svar på tråden sushi + matförgiftning
  • spetse­n
    Äldre 23 Apr 13:00
    #0

    Stackare... :(

  • Ei saa peitää
    Äldre 23 Apr 13:10
    #0

    Usch då. Du får göra egen sushi i fortsättningen då så du har koll på ingredienserna. Jag gör jämt på crab sticks och gurka och det blir kanongott.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 23 Apr 13:27
    #0

    Hemgjord sushi är lika gott och MYCKET billigare .

    Även om det känns som man alrig kommer vilja äta en vissa maträtt något mer så går det nästan alltid över!

  • Still_­A_Miss
    Äldre 23 Apr 14:12
    #0

    Studentan:
    Jag har precis som du, fast det var nästan ett halvår sedan, blivit matsjuk av sushi. Fy katten va äcklad man blev ett bra tag efter, då man kände lukten av sushi.

    Jag har också älskat sushi - men ska jag vara ärlig, har jag faktiskt inte ätit det igen efter detta.

    Tidigare har jag alltid gjort min egen sushi. Problemet är att det tar sån tid - men man får börja med det igen. Om suget kommer tillbaka .

  • Ei saa peitää
    Äldre 23 Apr 15:30
    #0

    Fast det tar ju ingen längre tid att göra sushi mot att göra vanlig mat.

  • Still_­A_Miss
    Äldre 23 Apr 23:25
    #0

    Ei saa peitää: det beror väl på vad du ska laga?

    Det tar ca 1 timme att förbereda allt inför sushi - sen tar det tiden att göra rullarna också. So jo, jag skulle nog vilja säga att det tar lite längre tid att göra sushi, om man nu jämför med många andra maträtter.

  • Ei saa peitää
    Äldre 24 Apr 00:59
    #0

    Tja, riset tar ju sin tid att koka men det gör det ju om man ska ha ris till annan mat med. Grönsaker och fisk fixar jag under tiden riset kokas. Fast räknar man in tiden att kyla ner rullarna så tar det ju lite längre tid än vanlig mat.

  • Still_­A_Miss
    Äldre 24 Apr 01:08
    #0

    Jag brukar ha en hel del saker i rullarna - det tar tid. Du kanske inte brukar ha så mkt i dom, så att det går fortare. Strunt samma eg. - jag tycker att det tar lite för lång tid iallafall

  • deselb­y
    Äldre 24 Apr 02:10
    #0

    Synd att det ofta blir så att man inte kan äta sin älsklingsmat efter det att man mått dåligt av den - men det är naturligt kanske... Hörde en hemsk historia om en tjej som fått någon slags mask i magen och ingen doktor här i Sverige hittade vad som var fel på henne. När hon åkte till USA gick hon till en doktor som upptäckte masken och trodde att den kom från dålig sushi. Oj, nu spär jag väl på rädslan, det var inte meningen, själv har jag dock inte slutat äta sushi ändå...

  • tbmh
    Äldre 24 Apr 07:21
    #0

    på tal om restauranger och snusk...

    jag jobbar på en resaturang där vi sätter hygien och renlighet i första hand och härom veckan hade vi miljö och hälsa hos oss föer en kontroll. Tanten säger då att vi blir underkända för att vi inte har noterat när tex skärbrädor diskats och bänkar torkats... AH MEH.... jag trodde det var självklart för ALLA människor att man gör rent efter sig och diskar saker man använt. Men tydligen måste man skriva upp de 10-15ggr man använder och diskar skärbrädorna VARJE DAG.....

    Det är ju faktiskt skrämmande att de måste sätta upp såna regler på Miljö och Hälsa... Är människor så jäkla äckliga att de inte diskar redskapen efter användning...?!

    Jag är såååå glad att jag jobbar på en sån bra restaurang.

  • Ei saa peitää
    Äldre 24 Apr 08:46
    #0

    deselby: Antagligen hade hon ätit fisk som inte varit fryst innan. Fryser man den i minst två dygn så dör parasiter och liknande. Annars kan man ju alltid äta sushi utan rå fisk.

  • sjd
    Äldre 24 Apr 09:10
    #0

    Ei saa päitää:
    "Fast räknar man in tiden att kyla ner rullarna så tar det ju lite längre tid än vanlig mat."

    Enligt en japansk kock (från Hasseludden Yasuragi) gör man "fel" om man kyler ner rullarna. Enligt honom ska sushin serveras lite ljummen... Det är dessutom mycket godare för smakerna kommer fram mer då, tyckte han.
    Man får naturligtvis göra som man känner men jag tycker också det är mycket godare när sushin iaf. är rumstempererad.

  • Keri
    Äldre 24 Apr 09:54
    #0

    Vi hade en tråd tidigare angående detta, en person som ätit sushi hade blivit rejält magsjuk. En tjej som jobbar som kock sa att det högst troligt var riset som gett matförgiftning. Om inte riset kyls ner tillräckligt snabbt så bildas det en bakterie som ger en kraftig matförgiftning. Kanske någon annan vet vad bakterien heter?

  • Devote­d
    Äldre 24 Apr 17:41
    #0

    Det var jag som skrev om hur sjuk jag blivit (och Johanna - en lat kock som svarade). Jag förstår hur sjuk du har varit, själv ville jag till sjukhus men kunde inte ta mig dit så dålig jag var. Trodde jag skulle dö. 40 graders feber i 2 dagar! Jag har glömt vad den farliga bakterien heter.
    Det tog några år innan jag åt sushi igen...

  • Still_­A_Miss
    Äldre 24 Apr 18:55
    #0

    heter inte den bakterien Colibaktera eller nåt?

  • gladha­nnapan­na
    Äldre 24 Apr 19:01
    #0

    När jag jobbade i storkök på ett servicehus lärde jag mig att just ris är lurigt att spara. Det verkar inte som om många känner till det. Själv fryser jag ner det i portionsförpackningar direkt om det blir ngt över, ALDRIG att jag skulle spara i kylen. Kom visst från ämnet sushi, äter inte sushi...

  • deselb­y
    Äldre 24 Apr 20:50
    #0

    Still_a_miss: du tänker nog på e-colibakterien,men den sprids när man inte tvättar händerna efter toalettbesök och liknande. Tror inte det är specifikt för just ris. Jag visste inte heller om att ris var så känsligt, det kan vi nu tacka gladhannapanna för... Däremot vet jag att man ska frysa fisken, det trodde man också att professionella sushikockar visste. Hon som var sjuk var ju gift med en asiat så man förmodar att de gick till de bättre ställena...

  • kareni­na72
    Äldre 24 Apr 20:54
    #0

    Jag vet en gång när jag åt sushi på ett ställe här i Stockholm. En av laxbitarna på den ena sushin var gul och luktade illa. Trots att jag påpekade det fick jag varken avdrag på notan eller en ny sushibit i utbyte. Dåligt! Kan bara föreställa mig hur jag hade mått om jag hade ätit den. Går aldrig mer tillbaka till den restaurangen...

  • studen­tan
    Äldre 9 May 21:13
    #0

    Hej igen!

    Ville bara säga att jag överlevde men resturangägaren fick allt veta att han levde!

    Känns lite skönt nu att mitt misöde kanske inte drabbar andra...

    Tack för alla svar föresten

  • Still_­A_Miss
    Äldre 9 May 22:07
    #0

    Studentan: vad menar du - berätta gärna allt!

Svar på tråden sushi + matförgiftning