• lokatt

Någon som ska gifta sig 2006 - del 2

ok tjejer, vår gamla tråd är avstängd för svar - vilka skurkar! så, en ny en. vi kan ju inte bara sitta tysta, vi har ju flera månader kvar att planera, dividera och bara ha utbyte av varandra.

alltså *trumvirvel* : låt mig presentera den nya 2006-tråden!

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2
  • lokatt

idag är det bara 240 dagar kvar till vårt bröllop! (och inte en bröllopsplanerande sak i sikte på hela dagen...)

emmael:
    nja, jo... på sätt & vis så... jag tycker det är jätteskönt att ha mycket klart, dels för att slippa stressa i höst, dels för att inte mötas av beskedet att stans studiofotograf är uppbokad vår dag osv.
    samtidigt känns det lite galet att sitta över sju månader innan och veta att resten fixar vi på om inte en fikarast så ett par - tre luncher iaf, typ. vi skulle alltså kunna tidigarelägga med 4 - 5 månader utan att stressa ihjäl mig...

Puh76:
    minns inte om jag skrivit det, men jag befinner mig i falun där vi gifter oss 11 februari.

• Meddelande borttaget
  • brud0606

Jaha då är det bara 352dagar kvar,tiden går så fort ibland att man inte hänger med nästan. Va och kollade på bröllopsskorna idag på wedins snygga faktiskt 199kr finns de kvar på torsdag så köper jag dom direkt. Fixat jättefina passpoaurat (väldigt stort stavfel där) till tackkorten oxå. Min brudtärna hade köpt dom åt mig.

• lokatt

idag är det bara 239 dagar kvar till vårt bröllop!

brud0606:
    ett tips bara. kolla sulan på skorna - många skor har rågummisula, dvs det ärnästan omöjligt att dansa i dem (man fastnar liksom i golvet). skorna jag spanat in gick bort pga det...

• lokatt

varning, långt och irriterat...

*jättemorr*
    vi har gjort upp om att köpa grannlägenheten, och fått muntligt av styrelseordförande att vi skulle kunna få hyra ut lägenheten fram tills dess att vi behöver bygga ihop den & våran nuvarande till en större - dvs ungefär runt jul nästa år. det skulle inte vara något problem, hette det, iom att det gällde en sådan begränsad period.
    nu kom vicevärden upp med kontrakten och hävdade att något sådant tillstånd skulle vi då inte alls få - min fästman gjorde misstaget att säga något till honom om det när de gjorde upp tid om papperen igår.
    i fall vi nu INTE får igenom en andrahandsuthyrning, trots att vi fått preliminärt besked från ordföranden om att det ska gå, och trots att iaf en annan styrelsemedlem tycker att det låter suveränt, så har vi tre alternativ: häva köpet på en gång; sälja vidare ganska snart och börja se oss om efter en större lgh i en förening som inte är så förb***** styvnackad eller stå och betala avgiften för yta vi i nuläget iofs kan ha nytta av men inte _behöver_.
    jag blir så arg! vår vicevärd är en av de envetnaste människor jag stött på, och när han satt i styrelsen så motarbetade han det mesta. nu när han inte sitter med längre, och den nästan lika styvnackade ordföranden sa att det skulle funka, då trodde jag ju att det skulle vara lugnt. pah!
    vill vi bo kvar här - och jag vill inte gärna flytta, området är perfekt & grannarna trevliga - så har vi inget annat alternativ. ja, om man inte räknar in att sitta & vänta på att någon som har en trea ska dö. vilket 1/ är obehagligt och 2/ inte kommer att funka i längden, ifall plutten skulle få ett syskon.

så just nu vet jag inte vad jag vill mest, slå sönder saker & skrika okvädningsord eller bara sätta mig ner & grina.
    kan inget bara få flyta på?

• emmael

Lugn och fin, Anna. 8)
    Om vicevärden nu inte sitter i styrelsen, har han då något att säga till om i frågan? Vissa människor är jobbiga att ha att göra med, men det gäller att spara energin tills den behövs... Om du har ordföranden och en av de andra i styrelsen med dig låter det ju som om det inte ska vara ett större problem.
    Och OM de fortsätter krångla, finns ju ytterligare en lösning än så länge - slå upp en dörr så länge (som sedan kan låsas)och ta en "inneboende". Det borde inte föreningen kunna säga något om.

• lokatt

emmael:
    grejen är att vår vicevärd då är en av de som bott här sedan husen byggdes. han känner m andra ord alla, och iom att han av & till under 10 - 15 år suttit i styrelsen så har han en del att säga till om fastän han inte ska ha det. övertalning kallas det...
    sedan så visst, ska gå på ordföranden igen - när jagh lugnat mig nog för att kunna ha ett sansat samtal. fråga om vi verkligen missförstått varandra så totalt. så får vi se. jag vet att föreningen har en väldigt restriktiv hållning vad gäller andrahandsuthyrning, men det var ju därför vi frågade INNAN. och fick höra att det skulle vara ok, med tanke på omständigheterna, och den begränsade tiden. grejen är ju bara att har vår vv lagt sig i ordentligt kan han nog få folk att rösta mot oss, vilket gör det hela... irriterande utav bara he, sas.

vi har iofs ett mkt enkelt alternativ, iom att min fasters exman bor i föreningen brevid & är intresserad av att byta sin trea mot vår tvåa. grejen är att jag hade ju verkligen sett fram emot att en dag ha denna ljuvliga lgh, som skulle kunna bli vardagsrum, 3 sovrum, kök, kontor/gästrum och TVÅ badrum. perfekt alltså, särskilt om vi får ett barn till.

och nu är jag så arg att jag vet inte vad jag ska ta mig till. visst, jag kan lirka & hota, men just nu har den där gubbstrutten! tagit bort all min glädje över det här. extra "kul" blir det iom att vi ifall vi behåller båda måste använda pengar som skulle ha gått till bröllopet till månadsavgiften... gör mig ännu mer förbannad. jag vill inte sitta & korta vår redan häcksaxade gästlista, eller snåla med fotografbilderna pga idioter!

kommer väl att lugna ner mig, till slut, men just nu vill jag bara spy galla över allt & alla och smyga upp fyra i natt och hälla hästskit i hans brevlåda.

(och tyvärr, inneboendegrejen funkar troligen inte heller då, det har skrivits in ngt nytt i stadgarna för att inte man ska kunna göra så)

• emmael

Hmm... Låter onekligen trist. Det verkar som om det skulle bli en fantastiskt trevlig lägenhet, om allt väl löser sig. Men allvarligt talat, kan man skriva vad som helst i stadgarna till en bostadsrättsförening? Finns det inte saker i bostadslagstiftningen som inte går att avtala bort? Att inte kunna ha inneboende låter faktiskt väldigt konstigt. Får man inte ha utbytesstudenter boende hos sig heller då, ha fosterbarn (som man ju får ersättning för hos myndigheterna) eller låta pojkvännen flytta in och betala sin del av avgiften i hyra? Var går gränsen?
    Dessutom borde ett muntligt löfte väga ganska tungt, tycker jag. Hoppas att det ordnar sig utan att ni behöver bråka om det.

• lokatt

idag är det bara 238 dagar kvar till vårt bröllop!

emmael:
    jag har lugnat ner mig lite sedan igår. tillräckligt för att börja försöka reda ut allt. fästmannen däremot gick nog igång rätt bra på att flytta iaf, dock, han anser att med en sådan inställning är han inte säker på att han vill bo kvar här... men vi får se hur det blir.

Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2