• Julius
    Äldre 14 Apr 22:31
    8797 visningar
    13 svar
    13
    8797

    Att plugga vidare efter 30...och två barn.?

    Hej funderar verkligen på att börja studera till sjuksköterska men mitt dilemma är om någon/några här har erfarenheter av att plugga när men har barn,ingen studieteknink(känns det som)och lite för lite mod att tro på mig själv att det finns hopp om att få ihop det....jag hade ganska enkelt för mig på gymasiet,men det var ju några år sen..Hjälp mig nå`n men var ärliga fixar man det med mina förutsättningar eller borde jag vänta tills barnen blivit större?

  • Svar på tråden Att plugga vidare efter 30...och två barn.?
  • Cyberm­amman
    Äldre 14 Apr 22:35
    #0

    Det går alldeles utmärkt bra... men man får ha en vilja av stål och strunta i om fönstren är oputsade .

  • Kåär
    Äldre 14 Apr 22:35
    #0

    Det finns en tråd om det i familjeliv. Gå in på allmänna diskussioner.
    Jag pluggar på distans samtidigt som jag jobbar några timmar per dag, med barn. Men eftersom jag bara hämtar dem från skolan och umgås ett par timmar med dem om dagen så kvalificerar jag nog inte in i din målgrupp.
    Är barnen stora så att de är borta på dagarna så funkar det säkert jättebra. Kan du dessutom få en eftermiddag på helgen så har du ju tid att göra mycket då också.

  • mli_b
    Äldre 14 Apr 22:42
    #0

    Min pappa pluggade när min bror och när jag föddes. Han var klar när jag var knappt ett år och min bror var nästan två.

    Mamma fick sin sjuksköterskeexamen ca två veckor innan min storebror föddes (snacka om timing). Hon läste vidare till distiktssköterska för ett par år sen då var hon ungefär 45, hade 5 barn (när hon bröjade bodde alla hemma), jobbade 75% och läste 50%. Det var jobbigt, men det gick.

  • halsta­blette­n
    Äldre 14 Apr 23:06
    #0

    Jag har flera, flera klasskompisar som är över 30 och ett antal har barn och pendlar dessutom (!) men det verkar gå bra för dem, de sa att bara man kom in i rutinerna så gick det bra.

    Sedan tänkte jag rekommendera www.netuniversity.se där du kan hitta flera kurser som du kan läsa hemifrån, på distans. Jättelätt! :)

  • SYL
    Äldre 15 Apr 01:12
    #0

    Ja, plugga, du kommer inte angra dig! Det finns massor av mammor som klarar det utmarkt. Kop en bok i studieteknik som du laser innan, da vet du hur du ska lagga upp dina studier, det tar namligen ett tag (fort for vissa, langre for andra) innan man faller in i rytmen och marker hur mkt tid man behover lagga ner. Jattebra initiativ att berika ditt liv, lycka till!!

  • Maxie
    Äldre 15 Apr 10:02
    #0

    Börja plugga!

    Jag läser till sjuksköterska på distans, och det är många i min klass som har både barn och jobb och allt möjligt. Själv har jag inga barn än, men hinner förhoppningsvis få innan skolan är över.
    Det jag har märkt på mammorna i min klass är att de oftast är mer motiverade och strukturerade än oss andra.

    Min högst personliga åsikt är att det faktiskt är lättare att läsa på högskola än på gymnasiet, eftersom vi bara läser en sak i taget. Inget hoppande mellan massa olika ämnen alltså, utan när vi läser anatomi, så läser vi bara det.

    Att plugga på distans kräver ganska mycket disciplin, men om jag klarar det så fixar nog vem som helst det!
    Man är indelad i basgrupper, som man har mycket stöd av, och det är skönt att ha. Jag tittar på föreläsningarna hemma på datorn, och det går bra (förutom att man ibland hamnar på BT eller FL istället), men på seminarier osv så åker vi till skolan eller till ett lärcentrum.

    Jag kan verkligen rekommendera ssk på distans. Vart har du tänkt läsa förresten?

    Lycka till!

  • dala82
    Äldre 15 Apr 10:38
    #0

    Julius
    Det kommer att gå utmärkt! Bara man vill så! Min kursare är fembarnsmamma och är 42 år....

    Lycka till!

  • Blink
    Äldre 15 Apr 12:58
    #0

    Hej, ingen personlig erfarenhet MEN...när jag pluggade grundutbildningen på universitetet så var de flera som hade barn. De använde sina lediga dagar att plugga så att kvällarna var fria istället som oss andra som tog den lediga dagen ledig och fick istället sitta på helger och kvällar. De lade 100% på universitetet och hade därmed tid till barnen på kvällar och helger, på dagarna är ju barnen på skola/dagis osv.
    Tycker absolut man ska och kan plugga över 30 och MED barn. Jag funderar själv att sätta mig i den sisten eftersom jag gör mina forskarstudier nu och orkar inte vänta, till jag blir klar, med det mest fantastiksa av allt....att få BARN! :)
    Lycka till!

  • Jonnes brud
    Äldre 16 Apr 09:17
    #0

    Jag har ingen erfarenhet av att plugga och ha SMÅ barn, men hade många kurskompisar från högskolan som hade familjer. Det är nog bara så att man får göra en omprioritering de här åren och strunta i att städa varje fredag, vårstäda, höststäda, vädra garderober etc ( )om det har varit viktigt tidigare. Förhoppningsvis så har du en man som stöttar dig och som också kan göra en del grejer där hemma. Det ligger väl inte bara på kvinnan att laga mat, städa och tvätta osv? Dessutom tror jag att det är bra när man ska plugga med den erfarenhet man har från tidigare arbete, ja, från live i stort.

  • Genus
    Äldre 16 Apr 11:09
    #0

    Det kan ju bero lite på hur gamla barn du har, olika åldrar kräver ju olika lösningar, men självklart ska du satsa! Jag har läst med ett otal mammor med barn, både ensamstående och andra under min studietid (lärare) och maken till plugghästar och disciplinerade tjejer har jag sällan sett! Med ett inrutat liv följer rutiner och om man följer dem med ett bestämt mål i sikte som du har så går det, jag lovar. Du kommer kanske att tycka att det är jobbigt i början angående studieteknik, mycket att läsa, tidsbrist och alla nya kontakter men det är bara så ett tag innan man "kört in sig". Säkert är ni flera som känner likadant så ta hjälp av varandra med studiegrupper, samköp studielitteratur, diskutera och utbyt tips och råd. Man kan få vänner för livet! Tänk på att du har många erfarenheter som de som är tio år yngre saknar; du är mamma, har levt ett tag, har ett annat livsperspektiv, osv. Det är oerhört positivt att vara lite äldre när man studerar, det har jag sett på nära håll! Se till att du får stöd med barnen och det praktiska så löser du det. Lycka till med studierna, det kommer att gå bra! //G

  • Keri
    Äldre 16 Apr 22:35
    #0

    Hej hopp!

    Jag har inga barn i och för sig, men min situation är ändå liknande. Jag är 28 år, och har en universitetsutbildning sen tidigare. Jag har fått lite andra perspektiv på livet och har börjat förverkliga en dröm, att läsa till läkare. Läser just nu upp min behörighet (natur) och skriver högskoleprov varje termin för att kunna komma in. Kanske behöver jag även jobba några år, för att få arbetslivserfarenhet.

    När jag talar om detta tycker många att jag är tokig som ger mig på en så lång och svår utbildning. Men det är min stora dröm och jag vill ge det en chans.

    Mina tankar går också kring barn, jag vill ju gärna ha barn om några år och går det då att kombinera med läkarstudier? Ekonomiskt är det ju också lite problematiskt eftersom jag redan använt en stor del av "CSN-bufferten".

    Nåja, problem är till för att lösas och jag tar dem steg för steg. Jag vill vara lastgammal och se tillbaka på mitt händelsrika liv, klappa mig på axeln för att jag levde ut min dröm istället för att låta den sväva omkring i tanken :)

  • Jurca
    Äldre 21 Apr 23:43
    #0

    Jag började läsa när min dotter var knappt två år + att jag har två bonusbarn som då var sju och nio år. Jag trodde själv inte att det skulle gå så bra som det har gjort, men det har funkat kanon!!! Samtidigt ska man komma ihåg att man offrar något annat - mitt sociala liv har inte varit på topp under studietiden om man säger så! Viktigt är också att ha diskuterat igenom saken med sin man/sambo så att även han är införstådd med vad pluggandet kan innebära. Min sambo har ställt upp till 100% vilket har varit en förutsättning för att jag skulle fixa detta. När jag har "gått in i dimman" två veckor innan tenta, har han skött allt hemma, jag har inte gjort något mer än att pluggat, pluggat och åter pluggat!! Men idag snart 5 år efter det att jag började är jag mycket nöjd och stolt över mitt val att börja läsa och över vad jag åstadkommit - har nu fått min jur kand! Jag tror att det är bättre att pröva och se hur det går än att vänta. Risken är stor att det aldrig blir av. Det är sällan som allt är rätt för att börja... Jag såg också en massa hinder innan; småbarn, pendling till Göteborg, dålig studieteknik (som man förresten lär sig ganska fort! Lyssna på kursare som gått ett tag och kan ge tips!)osv.osv. Det var en lång utläggning, men mitt tips är GO FOR IT!!!

  • Labuli­na
    Äldre 22 Apr 08:31
    #0

    När jag läste till ssk så var det en hel drös med tjejer/kvinnor i alla åldrar som hade barn. Till och med en del som fick barn under studietiden (och hade med sig på föreläsningarna sen....)

    Precis som det redan skrivits ovan så verkade de ha en helt annan disciplin, många tod dessutom studierna på större allvar. Själv måste jag erkänna att jag glidit rätt mycket.

    Apropå yrkesvalet: you go girl! Helt rätt, helt fantastiskt rätt

Svar på tråden Att plugga vidare efter 30...och två barn.?