• ensamma mamman

era åsikter!

Hej. Jag skulle vilja ha flera utomståendes åsikter om detta:

Jag och min sambo hade en ny bil som vi försökte sälja. Samtidigt som bilen såldes tog jag körkort. Vi fick en billigare bil och pengar för bilen. För pengarna köpte min sambo en billig bil som han ville ha och jag körde den bil som vi fick genom bilaffären. Jag har börjat plugga och har inte råd att ha en bil så vi sålde "min" bil. Min sambo som hela tiden har betalat på billånet tog alla pengar från "min" bilaffär och betalade in på billånet. Helt rätt enligt min mening än så länge.

Nu hör det bara till saken att hans bil är HANS, och jag får inte låna den för att åka till jobbet som ligger på andra sidan stan, bara om han inte behöver den. Han har 10 min promenad till jobbet men bedömde det i alla fall som att han behövde bilen denna dag då jag skulle åka till jobbet, vilket tar över en timme kommunalt.

Så nu har han en EGEN bil och 35 tusen på fickan som han delvis ska betala in på lånet och delvis ska lägga ner på meckande på bilen. Detta har jag räknat ut kommer innebära att han kommer vara borta mycket också. Han säger att om jag vill ha pengar så kan väl jag också gå till banken och låna...

Jag är en väldigt ödmjuk och generös person som oftast sätter andra före mig själv. Jag skiter i pengar eller bil, jag känner mig sviken av att han inte ägnar en tanke på att jag inte har råd att ha en egen bil och hela tiden sätter sig själv i första facket.

Om du orkade läsa igenom allt detta så vill jag tacka dig! Om du till och med vill hjälpa mig med in åsikt blir jag väldigt glad!

• Svar på tråden era åsikter!
  • SYL

Vilken snal fjant! Det enda du kan gora ar val att satta dig ner och prata med honom och forsok fa honom att forsta hur larvigt det later. Eller gift dig med honom, da blir allt hans ditt och vice versa hehe!

• LisaML

SYL,

smart råd det där att gifta sig med honom, då får han allt lov att dela med sig. Problemet är bara att lagen reglerar inte hur tillgångarna skall fördelas inom äktenskapet. Man har försörjningsplikt för varandra, men det är inte förrän en skilsmässa är ett faktum som man faktiskt måste dela allt lika. Så troligtvis hjälper det inte ensamma mamman att gifta sig med snåljåpen.

Jag skulle råda den ensamma mamman att föklara på ett sansat och VÄL förberett sätt varför det inte funkar att resonera i termer om mitt och ditt när men lever och, framför allt, har barn ihop. När min sambo och jag flyttade ihop jobbade han och jag pluggade. Han fick ut ca dubbelt så mycket som mig efter skatt varje månad. Alltså fick han stå för 2/3 och jag för 1/3 av våra utgifter. Det funkade bra tyckte vi då. Resonemenget gick ut på att om vi delar helt lika och "rättvist" kommer det att resultera i att jag aldrig har några pengar över och han gnäller över att jag aldrig vill hitta på något. Nu, många år senare, tjänar han många gånger mer än jag och han betalar således nästan allt. Han bryr sig inte. Han inser att trots att han betalar så gott som allt har han ändå mer pengar över än jag. Vi kan båda leva ett liv som passar oss båda bra. Den dag jag tjänar mer kommer jag också att betala mer, men huvudsaken är, i vårt förhållande, att man inte tänker på mitt och ditt. Det blir lätt omoget och barnsligt. Säg åt din kille att växa upp! Trots att du älskar honom och han är underbar så behöver de praktiska frågorna i livet fungera smidigt, annars förpestar de ett, i övrigt, fint förhållande.

• snuttepuffan

Jag förstår inte överhuvudtaget hur man kan leva ihop och ha olika levnadsstandard. I såna fall kanske det inte är någon större idé att leva ihop med någon alls utan man kan vara särbos?

• ensamma mamman

Hmm... väldigt vettiga och bra åsikter, jag har verkligen tagit åt mig. Min sambo har ju ändå trots allt förstått att jag är sårad och han vill prata om det ikväll. Jag ska nog förbereda mig ordentligt

Han vill inte gifta sig... nu förstår jag nog varför!

Tack alla ni är underbara som ägnar er dyrbara tid på mina skitproblem

• LisaML

Det är inte ett skitproblem, det är därför vi bryr oss! Det är viktiga grejer och de flesta av oss tycker nog att du verkar leva i ett orättvist förhållande. Kul att du gillar våra råd, skriv om du behöver fler argument!

• ensamma mamman

Jag återkommer nog efter disskusionen ikäll kan jag tänka..

• ztar

För det första, enligt sambolagen så äger båda det som införskaffats efter man blivit sambos, altså om ni tex skulle flytta isär så har du rätt till halva värdet på bilen, oavsett hur mycket du betalt för den eftersom ni införskaffat den tillsammans.

För det andra, håller med de andra, jag undrar hur man kan vara så självisk om man bor tillsammans med någon? Är han väldigt ego i andra grejer också eller gäller det "bara" bilen? Om han är det skulle jag ta en funderare på om jag verkligen vill leva med en sådan person...

kolla här så vet du vad som gäller!

www.notisum.se/index2.asp&iMenuID=331&iMiddleID=285&iParentMenuID=236&iLanguageID=1

• ztar

just det ja, gå in under S för sambolagen!

• ensamma mamman

Hej igen!

Jag håller som bäst på å förbereder min stora utläggning ikväll...

Argument att dela allt (bil, pengar, mat mm):

1.Vi båda får en mer dräglig levnadsstandard

2. Mindre tjafs om pengar, man har det man har och hjälps åt.

3. Vi samarbetar och det känns bra...

Har ni lust att fylla på med argument som vore jag lycklig!

• LisaML

Ni kommer båda att bli på bättre humör och slippa sura på varandra för att det känns som att den ene alltid har mer pengar.

Ni kommer att föregå med gott exempel för era barn då detta kan komma att leda till färre gräl om pengar. Ni kommer kanske även att bli bättre föräldrar då ni slipper gräla och sitället kan vara sams.

Ni kommer kanske att känna ett större gemensamt ansvar inför er ekonomiska situation, tex anstränga er mer för att hitta jobb, byta till bättre jobb et c.

Hmm, ser nu att det är i princip vad du redan skrivit, bara annan formulering. jag återkommer om jag kommer på något mer, men detta är väl det viktigaste. Lyckatill, och du, se till att ni håller en lugn och sansad diskussion och inte blir arga, då kommer ni ingenvart.

• SYL

jag haller med lisa ovan. laste ngn stans att de vanligaste orsakerna till gral (o darmed aven skilsmassa) ar 1. Pengar 2. Barnuppfostran.
    Mina foraldrar har varit gifta valdigt lange och de har axa poangterat hur viktigt det ar att gora upp ngn form av budget samt att dela pa pengarna aven om den ena tjanar mer. De har iaf aldrig behovt braka om pengar (daremot sakert om tusen andra grejer).

• ztar

Tyckar att det är en bra grej att betala procentuellt av vad man tjänar tex har du bara 30% så mycket pengar över som han har feter allt är betalt så delar man det så att han betalar 70% av räkningarna och du 30%.

Jag pluggar också och försöker dra ner på studieskulderna så jag "lever" lite på min sambo men planerar att jag ska betala lite mer sedan när jag får ett jobb (eftersom jag troligtvis tjänar mer än han då) Han är helt ok med det och tycker ändå att jag inte borde ta några lån alls eftersom han tycker att han kan betala men lite vill man ju bidra med :)

Så himla onödigt att tjafsa om pengar, det måste ta en massa energi, både från dig och från honom! Hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och ser att ni båda vinner på detta. Om man lever tillsammans så delar man ju allt, annars kunde man julika gärna bara vara rumskmpisar!

• mli_b

En bil räknas inte som bostad eller bohag och räknas inte i bodelningen när sambos separerar. Det gör inte heller båt, sommarstuga, husvagn mm..

Dessutom gäller det bara om bostaden och det bohag som är införskaffat tillsammans.

Om jag och min man hade separerat innan vi gifte oss så skulle jag ha fått halva sängen och det som var mitt när vi flyttade ihop, han skulle ha fått behålla lägenheten med alla möbler som fanns där när jag flyttade in. Pengar på banken räknas inte heller.

Det ger ett otroligt bättre skydd om man är gifta. Då delas allt som inte är enskild egendom (vilket de flesta inte har).

• Jonnes brud

Ja, en del tycks tro att världen snurrar runt omkring dem och att de ska ha alla fördelar här i världen. Jag tycker du ska be din sambo att han tar ett lån och köper en bil åt dig. Om du pluggar på heltid och inte har någon annan inkomst än studielånet, så lär du inte få låna några pengar till en bil.

• ztar

mli_b
    Men om bilen köptes efter man blivit tillsammans och den var avsedd för att användas av båda ska den väl ingå? Eller sov jag på juridikkursen? Allt som avses för att användas gemensamt har jag för mig att det vra...

Meningen med sambolagen var ju att det inte skulle bli så att killen köper en massa prylar och tjeje betalar mat och kläder och när det sen tar slut så står hon där med ingenting?

• mli_b

Sambors egendom

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Nej, bilen räknas inte dit (om inte jag sov på min juridikkurs :D ) . Visst är det det som är meningen med lagstiftningen, men det fungerar inte helt. Det är viktigt vem som står som ägare av vissa saker.

• mli_b

Bil måste nog räknas mer som fritidsändamål än bostad :D

• ensamma mamman

Hi hi kul att denna tråd blev inressant för så många. Här kan man ju lära sig en massa också

Vi har rett ut saker och ting till min (eller vår i längden...) fördel. Vissa av hans åsikter var inte mer än "skitförbannad-kommentarer". Det har varit en tuff period för oss båda sen jag började plugga och vi har inte suttit ner tillräckligt ordentligt och disskuterat hur detta kommer att påverka vår ekonomi.

Han har i alla fall dåligt samvete och är ledsen för att jag blivit sårad. Nu mer är bilen VÅR och HAN ska minsann åka till Kosum och storhandla denna månad, själv skja jag unna mig en dag på spa i helgen

• ztar

mli_b
    Du har nog rätt, det var nog jag som sov :D

ensama mamman
    Bra att det löste sig! Det är aldrig kul att tjafsa om pengar!

Svar på tråden era åsikter!