• Safir
    Äldre 31 Mar 13:46
    8487 visningar
    6 svar
    6
    8487

    Kläder som gäst på USA-bröllop?

    Jag och min blivande är bjudna på bröllop i New York den 3 juli. Vi har än så länge bara fått ett Save the Date-kort. Jag har frågat om klädsel men inte fått något svar. Säkert kan klädsel variera precis som i Sverige. Det enda jag vet som berättar något om stieln på bröllopet är att brudparets familjer ska åka limousine til bröllopet (ca 45 minuter). Vad tror ni det är för stil på kläder? Är det typ långklänning i stil balklänning eller går vanlig sommarklänning/kjol bra? Vill gärna veta i tid ifall man ska beställa, men vill inte tjata på bruden.

  • Svar på tråden Kläder som gäst på USA-bröllop?
  • Nikkis
    Äldre 31 Mar 13:49
    #0

    Tycker det låter som ett "balklännings"bröllop! Du känner ingen av de andra gästerna du kan fråga om vad dom ska ha på sig?

  • josefi­neelin
    Äldre 31 Mar 13:52
    #0

    Haka inte upp dig på att familjen ska åka limousine. Alla åker limo titt som tätt i USA, då det är MYCKET billigare än i Sverige.

    Jag har varit på flera bröllop i USA och hade då på mig en svart/blommig klänning och vid det andra tillfället en glittrig kort kjol med en svart stilig blus till.

    Jag skulle dock kolla ordentligt först vad som gäller, eftersom det skulle vara obekvämt att komma FÖR uppklädd eller nerklädd.

    Lycka till!

  • Kåär
    Äldre 31 Mar 13:54
    #0

    Jag har precis samma problem som du. Vi är bjudna på ett bröllop i NY den 18de juni och har ingen aning om vad jag ska ha på mig.
    Jag känner inte dem som ska gifta sig utan det är en kollega till min m2b som jag aldrig har träffat. Jag har försökt pressa min sambo till att fråga vilken klädkod de ska ha men han säger bara "det blir väl bra med ngn klänning". Det hjälper ju inte så himla mycket.
    Jag har en klänning som jag gärna skulle vilja ha som är knälång svart och med blommor på, men jag har även bälklänningar/tärnklänningar men jag tycker att det känns så konstigt att klä upp sig så mycket.
    Något jag vet dock är att svarta kläder funkar bra på amerikanska bröllop och även hattar.

  • Beachy
    Äldre 31 Mar 15:46
    #0

    Ni som fått inbjudan (eller även Save-the-Date-kort) ser vad det är för stil på inbjudan. Är den mycket högtidlig eller lite enklare? Är det kyrkligt bröllop eller borgerligt (tex utomhus) och var hålls "reception"?

    Antingen är det ett "vanligt" bröllop och då blir det bra med en fin klänning, eller så är det ett riktigt strikt högtidligt bröllop (inte så vanligt faktiskt) där man bör ha långklänning. Vi i Sverige är mer uppklädda än amerikanarna, även om det är skillnad på i vilken stat o stad det är.

    Ha det så trevligt!

  • Beachy
    Äldre 31 Mar 15:47
    #0

    Skulle bara säga att i stort sett ALLA åker limousine till sitt bröllop (+ närmaste familjen), så det anger INTE nivån.

  • ika (fd höst05­)
    Äldre 31 Mar 16:28
    #0

    Tror inte att balklänning är det vanliga på amerikanska bröllop, snarare kanske mörk kostym-nivån. Frack (och därmed hellånga balklänningar) är MYCKET ovanligt på amerikanska fester överhuvudtaget, så du kan nog ha kortare klänning och piffiga detaljer utan att känna dig obekväm. Eller en ngt enklare lång klänning och lika piffiga detaljer. Men det bästa är såklart att fråga, som någon annan också skrev. Tycker inte man behöver skämmas för att fråga, kulturella skillnader kan vara knepiga!
    Hoppas ni får kul

Svar på tråden Kläder som gäst på USA-bröllop?