• wera
    Äldre 14 Mar 14:44
    34171 visningar
    27 svar
    27
    34171

    tips på bra preventivmedel utan hormoner

    Behöver tips på bra preventivmedel som ej innehåller hormoner, östrogen eller andra konstigheter. Kondom kör vi nu med och det funkar bra. Men ibland vill man ju köra utan och det vet vi ju alla att det är riskabelt om man inte vill bli fler i familjen.

    Nu vill jag testa annat preventivmedel men det måste vara utan östrogen och helst utan andra ämnen. Någon som vet bra alternativ.

  • Svar på tråden tips på bra preventivmedel utan hormoner
  • crud
    Äldre 15 Mar 15:30
    #0

    Jag tycker att pessar fungerar alldeles utmärkt för mig och min partner.

  • Ellebe­lle
    Äldre 15 Mar 17:11
    #0
  • wera
    Äldre 15 Mar 19:59
    #0

    JAA Måste erkänna att jag kanske i framtiden vill ha ett barn till, inget nu men man vet ju inte om man ändrar sig. Jag vågar inte sterilisera mig åtminstone inte ännu på många år. Tack i alla fall för tipset.

    Kopparspiral låter fortfarande intressant. Dock har jag fått problem med svamp(aldrig haft det förrän nu = hemskt) och vill absolut inte ha det. Skulle kopparspiralen öka risken för svamp måste jag nog tänka över beslutet om spiralen.

    Pessar verkar också bra. Ni som använder pessar är det krångligt att få pessaren på plats? Hur långt i förväg skall den sättas in?

  • crud
    Äldre 16 Mar 08:42
    #0

    Jag fick instruktioner om hur pessaret ska sättas in när jag var hos min gynekolog och provade ut rätt storlek. Efter några försöka går det rätt snabbt att få det på plats. Vi har ju olika storlekar där också och man ska ha ett som sitter tajt men naturligtvis inte gör ont. Man sätter in det innan samlag och så ska man smörja in det med spermiedödande salva. Efteråt ska man ha kvar det i sex timmar så att inga spermier slinker förbi. För mig funkar det bra och jag känner inget av det. Har tom varit på Friskis&Svettis-jympa med pessaret kvar. Det sitter stadigt fast men det är inga problem att ta ut det. jag tycker att slemhinnorna tar stryk av sex samlag med kondom, jag vill inte har hormoner och spiral verkar läkigt. Pessar är perfekt för mig. Statistiken säger att det inte är det säkraste preventivmedlet men min gynekolog hävdar att en del av det beror på att folk slarvar med det spermiedödande medlet.

  • johand­ra
    Äldre 17 Mar 11:51
    #0

    Jag fick mitt pessar i förrgår och efter testande så kan jag inte mer än rekomendera det. Hur enkelt som helst att sätta in, det halkar lixom på plats lite av sig själv nästan och känns inte alls, varken för mig eller killen.

    Säkerheten är trots allt ganska hög om man bara använder spermiesalvan ordentligt så jag tycker det är konstigt att dom inte erbjuder fler att prova på det. Själv har jag haft åtskilliga problem med piller under åren men aldrig blivit erbjuden detta alternativ. Jag slutade nyligen med piller totalt och mitt liv är så förändrat. När mensen sen kommit igång ordntligt tänkte jag komplettera mitt pessar med persona så man slipper använda det jämt. Kan ju bli lite trist om man vill morgonmysa i sommar och sen ska ut o bada, det ska ju trots allt sitta inne några timmar efter.

    Men som sagt, jag kan varmt rekomendera det:)

  • wera
    Äldre 17 Mar 12:42
    #0

    Nu har jag bestämmt mig för att testa pessar. Tack alla som har hjälpt mig med tips och fakta.

  • Gulla
    Äldre 17 Mar 16:51
    #0

    Johandra, jag fattar inte heller varför man inte blir erbjuden pessar som alternativ utan tvingas må dåligt av p-piller så länge innan det ens nämns som ett alternativ. Jag har haft mitt i 3år och är nöjd!

  • Jennie med ie
    Äldre 17 Mar 17:01
    #0

    Många som själv vill ha pessar får av BM höra att de är så gammaldags och av vissa t o m att det inte används längre vilket är rena bs:et. Många har inte orkat stå på sig mot en BM som bara käftat emot och därför avstått fast de egentligen vill ha pessar. Trist.

  • l i s a
    Äldre 22 Mar 09:41
    #0

    Jag vill också rekommendera kopparspiral! Jag har inte fött barn men har likaväl haft kopparspiral sedan jag var runt 20.

    Apropå detta med ökad risk för svamp har jag aldrig hört talas om det. Jag har sökt info om detta nu och finner inte någon stans sådan info? Vart kan jag läsa det? På FASS kan man dock läsa att risken för bland annat äggledarinflammation ökar.

    Jag hade MASSOR av svampinfektioner innan jag satte in kopparspiral. Jag tror att spiralen hjälpte till att göra detta bättre för mig genom att jag inte behövde hålla på och "pilla" med kondomer, pessarer, spermadödande glidmedel och sånt. Jag har inga hormoner i kroppen som påverkar slemhinnorna vilket kan leda till ökad känslighet och risk för svamp.

    Enda nackdelen med kopparspiral som jag ser det är att det gör förbannat ont i 1 minut vart 5e år då den ska bytas. Nu senast fick jag dock bedövning och det var guld värt! :) Och så mensen såklart... den blir nog i de flesta fall rikligare. För mig har det varit helt klart värda att ta för att slippa sköra slemhinnor, konstiga hormonsvängningar och trixande med piller.

    *propagerar ihärdigt för kopparspiral*

  • PollyJ­ean
    Äldre 16 Apr 00:03
    #0

    Dra på trissor - bör man inte använda tampong när man har koppar/hormonspiral?! Jag som tänkte diskutera spiral med min bm. Men att inte få använda tampong...

  • somnia
    Äldre 16 Apr 11:38
    #0

    Man kan visst använda tampong om man har kopparspiral. I min informationsbroschyr från Janssen-Cilag, framtagen i samarbete med kvinnoklinikerna på Karolinska och Akademiska sjukhuset i Stockholm respektive Uppsala, står det uttryckligen:

    "Kan man använda tampong?
    - Ja, tampong kan användas utan att spiralen påverkas eller hamnar fel."

    Däremot ska man undvika tampong 7-10 dagar efter insättningen p.g.a. infektionsrisken efter ingreppet. Det gäller även bad och samlag.

  • Nighti­ngale
    Äldre 16 Apr 11:53
    #0

    Visst kan man använda tampong när man har spiral. Men man bör vara medveten om att tampong alltid medför en större infektionsrisk oavsett om man har spiral eller inte. Med en spiral i kroppen blir miljön i underlivet annorlunda och infektionsrisen ökar ytterligare.

    Därmed inte sagt att det är en gigantisk infektionsrisk, bara en liiiiten större risk!

  • Nighti­ngale
    Äldre 16 Apr 11:56
    #0

    Jag fick ju cervicit när jag hade spiral och ingen vet vad det berodde på. Men det enda jag vet är att jag använde tampong väldigt mkt i somras och detta började i juli.
    Men jag ska sätta in en ny kopparspiral på onsdag, så jag får återkomma om resultatet...

  • wera
    Äldre 16 Apr 20:15
    #0

    Nightingale

    vad är cervicit?

  • Nighti­ngale
    Äldre 26 Apr 09:55
    #0

    wera:
    Cervicit är inflammation i livmoderhalsen!

  • Nighti­ngale
    Äldre 26 Apr 09:57
    #0

    Nu har jag satt in min andra spiral, jag fick inte blodtrycksfall som första gången, men det gjorde ont och livmoderhalsen krampade i två dagar efteråt, kan vara så för vissa. Men nu är den på plats och det känns bra hittils, ska på återbesök om tre månader. Blödningen har precis slutat nu sex dagar efteråt och jag har inte så mkt flytningar som jag hade sist, vi får se hur det går!

  • Äldre 30 Aug 09:23
    #27
    Hej alla!

    På min blogg skriver jag om mina erfarenheter av hormonella och hormonfria preventivmetoder. Totalt 5 hormonella och 3 hormonfria. Kolla in där om ni är intresserade av någon av dessa hormonella

    Neovletta (p-piller), Cerazette (mini-piller), Nuvaring (p-ring), Mirena (hormonspiral), Qlaira (p-piller) och slutligen Zoely (p-piller)

    www.pangsippan.se/preventivmetoder/alla-p-metoder-jag-testat-och-mina-erfarenheter-av-dom/

    eller dessa hormonfria 

    NaturalCycles, pessar och kondom

    www.pangsippan.se/naturalcycles/

    Det är bara att kommentera på bloggen om ni undrar något så svarar jag så fort jag kan ;)

    Kram /Pangsippan
Svar på tråden tips på bra preventivmedel utan hormoner