• Yvette
    Äldre 3 Feb 15:16
    26652 visningar
    28 svar
    28
    26652

    Blodgrupp ?

    Måste fråga om någon här vet hur mycket det kostar att få reda på vad man har för blodgrupp? Jag trodde först det skulle kosta som ett vanligt läkarbesök, men icke då! Det är tydligen ganska dyrt men jag vill veta exakt vad det kostar. På min vårdcentral visste dom ej...hmm trodde inte det skulle vara så komplicerat...

  • Svar på tråden Blodgrupp ?
  • Guldfi­sken
    Äldre 3 Feb 19:14
    #0

    Japp, Ananas, i ditt första inlägg hade du allt förenklat på tok för mycket att det blev helt fel.
    Men du har rätt i att man ärver från båda föräldrarna.
    Och med det sista inlägget blev det ju rätt! Det är ju dock inget jätteundantag att ett barn får blodgruppen 0. Precis som Lill Anna skriver är 0 tex vanligare än blodgruppen B.

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:16
    #0

    nano:
    Det var tv4as husdoktor Göran Sjönell som uttalade sig på deras hemsida för en tid sedan... Vilken tur du har! Du kan vara lugn du...:)

  • Quinna­h
    Äldre 3 Feb 19:18
    #0

    Tror faktiskt inte att alla med blodgrupp B är immuna mot vinterkräksjuka. Både mitt äldsta barn och hans pappa har blodgrupp B och är det några som blir sjuka av vinterkräksjuka så är det de! Sorry! Själv är jag 0 rh+ och har mig veterligt aldrig drabbats av någon vinterkräksjuka.

    Vet man säkert att alla barn får blodgrupp B om pappan har B och mamman 0? Jag vet nämligen inte vad mina yngre barn har för blodgrupper. Funderar också över rhesusfaktorn. Jag har alltså rh+ och barnens pappa rh-, men vårt äldsta barn har också rh-. Så det är väl inte säkert att alla barn får rh+ bara för att en förälder har det?

  • Guldfi­sken
    Äldre 3 Feb 19:27
    #0

    Quinnah: Om pappan har B och mamman har 0 kan barnet antingen få blodgrupp B eller 0.

    Du har ju 00 medan dina barns pappa antingen kan vara B0 eller BB.

    Är barnets pappa B0 kan barnet bli antingen B eller 0. Är pappan BB kan barnet endast bli B.

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 19:32
    #0

    Okej

    Jag gör ett nytt försök

    Om mamma är A0 och Pappa B0 finns det några möjliga barnkombinationer
    AB A0 B0 och 00 (A0 kallas vanligen A)

    Om mamma är AA och pappa AB kan det bli
    AA eller AB

    Om mamma är AA och pappa är 00 blir det
    A0

    Dvs för att bli 0 måste man ärva 0 från båda föräldrarna!

    Nu så, blev det nog rätt tror jag! :D
    Kika gärna in på geblod . nu

    fördelningen i Sverige ser ut så här (enligt blodcentralernas hemsida)

    A+ 37%
    0+ 32%
    B+ 10%
    A- 7%
    0- 6%
    AB+ 5%
    B- 2%
    AB- 1%

    Om man pratar bloddonationer ser det ut så här med givare/mottagare
    AB0-systemet
    Givare Mottagare
    A A och AB
    O Alla blodgrupper
    B B och AB
    AB AB

    Följande kombinationer gäller för Rh-systemet:
    Givare Mottagare
    Rh+ Rh+
    Rh- Rh+ och Rh-

    Således kan en 0- ge till alla! Det är därför de i alla akutmottagningsscener på TV skriker efter O neg då de inte har tid att testa vilken blodgrupp patienten har.

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 19:34
    #0

    Äsch
    Givare/mottagare blev kluddigt ovan. Så såg det inte ut när jag skrev in...

    Givare -->Mottagare
    A --> A och AB
    O --> Alla blodgrupper
    B -->B och AB
    AB --> AB

    Följande kombinationer gäller för Rh-systemet:
    Givare --> Mottagare
    Rh+ --> Rh+
    Rh- --> Rh+ och Rh-

    Nu blir det nog enklare att se vad jag menade.

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:40
    #0

    Dom personer som har blodgrupp B eller blodgrupp AB, alltså så kallad fenotyp B har många gånger medfödd immunitet mot vinterkräksjuka. Alla har det inte men det är vanligare hos de som har B i sin blodgrupp, så visst kan endel med B-blod också bli sjuka... Men jag tänker nog kolla upp vad jag har oavsett vad det kostar.. tänk om.. jag kan ju faktiskt vara B-blodad...:)

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 20:24
    #0

    Quinnah.

    Arvsgången med Rh-faktorn blir jag nu osäker på, dvs om + är dominant.

    Min tanke är som de andra fallen ovan att man har ju två gener och det borde ju även vara fallet för Rh-faktor!
    Vilket skulle betyda att en positiv person skulle kunna ha en negativ gen dvs +/-. Detta medför då att du som positiv mycket väl kan ha en negativ gen som du fört över till ditt barn.

    Jag är som sagt osäker på hur det funkar ärftligt, men vad jag har begripit så är + dominant över -.

    Har letat i mina läkarlexikon och andra fysiologiböcker men inte hittat arvsgången för Rh-faktorn där.

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 20:28
    #0

    Sökte lite på nätet och hittade fakta om rh-faktorn!

    Och det följer samma system vid arv som blodgrupp, man har två gener och + är dominant.
    dvs att en positiv person har antingen ++ eller +-
    En negativ person har alltid --
    Det betyder att två positiva föräldrar med genuppsättningen +- kan få negativa barn!

    Förlåt om jag krånglat till det för folk! :o

  • Anna-M­aja
    Äldre 3 Feb 22:19
    #0

    Jag har ARh+ men lyckats klara mig från kräksjuka ändå. Än så länge....

  • AnnLee
    Äldre 3 Feb 22:38
    #0

    Nano... det där om att de som har blodgrupp B mer sällan får vinterkräksjukan. Jag hörde att tv4:s nyhetsmorgon läkare (heter han Göran?) berättade om det här med blodgrupperna. De vet inte varför det är så....

  • ninoni­ca
    Äldre 4 Feb 09:45
    #0

    Yvette: Hur ska du kunna ha blodgrupp B om båda dina föräldrar har blodgrupp 0?

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 4 Feb 10:03
    #0

    det är genetiskt om man är immun mot calicivirus (vinterkräksjukan)
    Det har egentligen inget med blodgruppen att göra utom att koncentrationen av genen är större bland just dom

    kollar man på andra faktorer så kan man oxå analysera det efter blodgrupp men det görs sällan

    (som exempel kanske man rent hypotetiskt kan se att 0or har mer influensa eller Bn har mer näsblod men det är inget som man undersöker seriöst)

  • Yvette
    Äldre 4 Feb 12:11
    #0

    ninonica: Troligen har ju jag också grupp O, men det kan finnas en pytteliten chans att jag skulle kunna ha någonannan men risken att jag har det är väldigt minimal men jag kan inte utesluta det helt.

  • CyberP­et
    Äldre 4 Feb 15:40
    #0

    Vore faktiskt intressant att veta om man - med en viss blodgrupp - är mer känslig för vissa virus. Själv har jag aldrig haft vinterkräksjukan och har sällan influensa (har nog haft det en gång), vanliga förkylningar har jag kanske 1-2 om året max, ibland inte alls. Däremot har jag ett Humanpapillomvirus i kroppen som ställer till det. Jag är O+.

    Men jag gissar att det är mer än blodgruppen som avgör, utan även andra genetiska konstellationer då min sjukdom är väldigt ovanlig och det krävs att man har en viss typ av gen som gör en mottaglig och sen har oturen att också födas av föräldrar som bär en annan gen som bär viruset. För många bär på HPV men det bryter aldrig ut då de inte har "rätt" gentiska kod för att drabbas.

    Petra

  • Quinna­h
    Äldre 7 Feb 19:23
    #0

    Ananas: Då förstår jag faktiskt hur det kan komma sig att mitt barn är B Rh- trots att jag är 0 Rh+. Mina föräldrar är nämligen 0 Rh- samt 0 Rh+, varför jag torde vara 0 Rh+- och eftersom barnets pappa har B Rh- kan väl avsaknaden av Rhesusfaktor slå igenom. Tack för hjälpen, Ananas!

  • Ananas
    Äldre 7 Feb 20:52
    #0

    Quinnah,

    just det! :)

  • Feefif­iddily
    Äldre 8 Feb 11:21
    #0

    Har inte läst alla inlägg här så någon har kanske redan sagt detta...
    ...börja lämna blod så får du reda på din blodgrupp..då får du dessutom en liten betalning för besväret....och gör nytta samtidigt.

Svar på tråden Blodgrupp ?