• Yvette
    Äldre 3 Feb 15:16
    26656 visningar
    28 svar
    28
    26656

    Blodgrupp ?

    Måste fråga om någon här vet hur mycket det kostar att få reda på vad man har för blodgrupp? Jag trodde först det skulle kosta som ett vanligt läkarbesök, men icke då! Det är tydligen ganska dyrt men jag vill veta exakt vad det kostar. På min vårdcentral visste dom ej...hmm trodde inte det skulle vara så komplicerat...

  • Svar på tråden Blodgrupp ?
  • Ananas
    Äldre 3 Feb 15:35
    #0

    Det borde väl finnas i dina journaler någonstans?

    Om du kan tänka dig att bli blodgivare så gör de bland annat blodgruppstest vid första tillfället (de tar några provrör för att kolla ev sjukdomar mm)
    SEdan om ens värden är bra kallas man till blodgivning.
    Kostar inget, tvärtom, man får några tior för det!

  • Bebbse­n05
    Äldre 3 Feb 15:44
    #0

    Bli gravid så får du veta ;)

    Nä, men när man är gravid så måste de kolla upp det och då kostar det inget!

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 16:47
    #0

    Det står ingenting om det i mina journaler. Jag får väl helt enkelt bli blodgivare eller se till att bli på smällen..:) Varför jag så gärna vill veta min blodgrupp är för jg har extrem skräck för vinterkräksjuka, läste på någon vetenskapssida på nätet att man kan vara immun mot sjukan om man har typ AB, eller B, men det är inte så vanligt att ha grupp B..suck... Men tänk om... Då behöver jag aldrig mer vara rädd och jag kan leva ett helt normalt liv utan att behöva oroa mig för att bli sjuk...

  • Lill Anna
    Äldre 3 Feb 17:10
    #0

    Det är ganska ovanligt med AB (6% av sveriges befolkningen) och B (12%).. Så chansen att du har AB eller B är ganska liten.

    Hör med din pappa och se vad han har för blodgrupp.. Blodgruppen ärvs ofta från fader till barn.

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 17:47
    #0

    LillAnna

    Vilken blodgrupp man har bestäms av båda föräldrarna då det är olika dominans mellan dem
    Är en förälder A och den andra B blir man AB
    Är en A och en 0 blir man A
    Är en B och en 0 blir man B
    Sedan blandas även Rh-faktorn in. Om en positiv (Rh+) får barn med en Rh- så blir barnet positivt. Två positiva blir positivt och negativ och negativ blir då negativt.

    Om man är kvinna och Rh-negativ och har en man som är positiv så är det risk att mamman kommer i kontakt med barnets blod vid förlossningen (barnet är positivt då) och kvinnan kan utveckla antikroppar mot Rh-faktorn (som hon själv saknar). Vid nästa graviditet finns då en risk att mammans kropp stöter bort barnet och hon får missfall.
    Detta förhindras genom att mamman får en spruta vid förlossningen med första barnet.

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 17:54
    #0

    Pappa har blodgrupp ORH-plus och mamma har ORH-negativ, då antar jag att jag också har ORH nånting... tillhör man A eller är man bara O helt enkelt? och är man då immun mot vinterkräksjukan?

  • Lill Anna
    Äldre 3 Feb 18:19
    #0

    Ananas

    Okej, då har mina biologiböcker fel..

  • nano
    Äldre 3 Feb 18:20
    #0

    Yvette:
    Om både din mamma och din pappa har blodgrupp 00 (dvs blodgrupp 0, vare sig den är rh positiv eller negativ), så är det också den du har (förutsatt att de är dina biologiska föräldrar), och tillhör alltså blodgrupp 0.
    För att vara A0 (dvs blodgrupp A) måste du ha en förälder som har den blodgruppen också.

    Får man fråga var du läste det där om vinterkräksjukan? Jag är nämligen blodgrupp B och har faktiskt aldrig haft den, så jag blev lite nyfiken på varför det är så.

  • Ananas
    Äldre 3 Feb 18:31
    #0

    LillAnna

    Vad säger de då? Att man ärver från fadern??? Min mamma är ARh-, pappa är 0rh- och jag är följaktligen Arh-

    Men ett undantag kom jag på! Om man är "en bokstan" A eller B kan man även bära på 0! Det betyder att en A0 och en B0 kan få 0-barn! (om jag inte är helt ute och cyklar!)
    A och B är alltså dominanta över 0, därför syns inte O!

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:10
    #0

    Nano

    Det finns alltså ca 20 % av svenska folket som är immuna mot vinterkräksjukan och de som är immuna är framför allt de personer som har B i sin blodgrupp, alltså de som har B-blod eller AB-blod. Själva immuniteten är genetisk mutation som gör att ett visst sockerämne inte finns på slemhinnan i magsäcken och det sockerämnet behövs för att viruset ska kunna invadera kroppen.

Svar på tråden Blodgrupp ?