• sandra­76
    Äldre 5 Jul 17:03
    50253 visningar
    10 svar
    10
    50253

    Någon som vet? Kliande tillfälliga utslag? Ser ut som myggbett?! :/

    Jag har i perioder, & senaste tiden väldigt ofta, små utlsag som kliar ,vita, & det är rött runt, jag tror att det kallas för nässelutslag? jag har försökt förstå vad det kan bero på men har kommit fram till att jag inte kan se ngt samband vad gäller föda etc..
    NÅGON som vet vad jag pratar om?
    Det kan komma på dekollaget, elr i ansiktet elr på armen... ibland tex 2 små prickar & ibland som en stor maffig en.. känns otäckt..

  • Svar på tråden Någon som vet? Kliande tillfälliga utslag? Ser ut som myggbett?! :/
  • blåsip­pa
    Äldre 5 Jul 17:57
    #0

    man kan få nässelutslag av solen eller nåt man ätit det är väl oftast de vanligaste orsakerna.

  • sandra­76
    Äldre 5 Jul 18:00
    #0

    mmm.. det konstiga är att det inte kommit då jag varit i solen elr när jag ätit ngt speciellt.. tex häromdagen fick jag det & då åt jag en smörgås senaste måltiden liksom.. & idag fick jag det & då har jag ätit ris & sås.. det finns inget samband :( i helgen fick jag det när jag var på middag & åt fetaost & drack vin mm.. alltså OM det har med maten & göra så finns det inget samband som sagt.. mkt märkligt, .

  • Kexet
    Äldre 5 Jul 18:15
    #0

    Det kanske är vägglöss? Det blir tydligen allt vanligare i Sverige igen, och lössen kommer fram på nätterna och suger blod vilket ger myggbettsliknande märken.

    Några länkar (*ryser*):

    www.anticimex.se/default.asp

    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=83693

  • sandra­76
    Äldre 5 Jul 19:03
    #0

    hm.. nej det är det inte.... tack iaf ;)

  • July
    Äldre 5 Jul 21:07
    #0

    Använder du någon särskilt parfym eller hudkräm eller kanske en tvål som ger dig allergiska besvär? Jag får tyvärr soleksem då och då just på bröst och armar och det blir små prickar som kliar hemskt mycket. Hoppas du kommer på vad som kan orsaka dina besvär.

  • Catty
    Äldre 6 Jul 04:46
    #0

    Utslag som du namner kan orsakas av perspiration (dvs svett) som uppstar i samband med tryck mot huden. Jag far det ibland da jag lever i varmt klimat och aven da jag anvander vatdrakt. Tycker det hjalper att ta antihistamamin tabletter i forebyggande syfte.

  • Catty
    Äldre 6 Jul 07:39
    #0

    Glomde namna att de forsvinner efter ett tag. Precis som nasselutslag alltsa.

  • nasa
    Äldre 6 Jul 23:18
    #0

    jag tycker att det verkar som du kanske skulle vara känslig mot mjölk, det finns ju i allt det som du beskrev att du ätit. bara en tanke, själv är jag köldallergisk, får nässelutslag av kyla! men gå och kolla.

  • marian
    Äldre 7 Jul 02:43
    #0

    Det låter onekligen som nässelutslag. Det är ett tillstånd som kallas urtikaria (det finns akut och kronisk sådan) och man kan sällan ta reda på vad det är som ligger bakom. Själv får jag alltid nässelutslag i ansiktet när jag har duschat, under en tvåmånadersperiod var mina ben alldeles vita av nässelutslag - då var det tryck som orsakade det.

    Det finns immunologisk urtikaria, där nässelutslagen orsakas av till exempel födoämnen (apelsiner, kiwi, nötter, skaldjur, choklad, apelsiner är vanliga orsaker) och läkemedel (penicillin, morfin, kodein. Acetylsalicylsyra försämrar ofta urtikaria). Det kan också bero på att du har en infektion i kroppen, till exempel en bakterieinfektion eller en svampinfektion. Det kan också vara en sorts kontaktallergi där huden reagerar på yttre påverkan - som värme, kyla, tryck eller vibrationer.

    Det finns egentligen ingenting att göra åt det. Det behandlas kontinuerligt med antihistamin, och kommer man på vad som orsakar det så får man ju undvika den orsaken. Jag håller tummarna för att det går över. :)

  • Jämtla­ndstau­s
    Äldre 7 Jul 20:08
    #0

    Det är inte samma sak, det vet jag, men jag får "borrelia-utslag" dvs stor röd fläck med stor röd ring runt, av vissa sorters crab-sticks. är allergisk mot färgämnet i dom. fick antibiotika, och åt en sån kur, när jag sen någon månad senare eller två fick "borrelia" igen, så fick jag genomgå ett antal tester, där det visade sig att jag faktiskt inte haft borrelia nånsin.

    det är sånt som man inte tänker på att man kan vara allergisk emot.

Svar på tråden Någon som vet? Kliande tillfälliga utslag? Ser ut som myggbett?! :/