• Lion
    Äldre 30 Jun 20:02
    25437 visningar
    23 svar
    23
    25437

    Naglar som skivar sig, vad göra??

    Är SÅ trött på att mina naglar skivar sig hela tiden så att jag måste klippa/fila ner dom igen! Har kört med Depend's nagelstärkare ett tag och det hjälper väl okej. Använder även ofta färgat lack ovanpå. Har nyligen köpt, efter rekommendation, en fil av glas på Body Shop som ska förhindra att naglarna skivar sig och som ska vara skonsammare mot naglarna än vanliga av sandpapper.
    O jag tycker den känns bättre. Men jag bara undrar vad ni har för tips om hur jag annars ska hålla naglarna starka?
    Är det verkligen så himla viktigt som de säger att absolut inte fila dom fram och tillbaka? eller vad är grejen?? :)

  • Svar på tråden Naglar som skivar sig, vad göra??
  • brudim­aj
    Äldre 1 Jul 15:04
    #0

    Jag har alltid haft dåliga naglar! För ett år sedan ung handlade jag nagelstärkare på apoteket och ett halvår senare köpte jag deras nagelbandskräm. Jättebra, naglarna blev långa och dom skivade sej inte längre!
    Så fort jag haft nagelack och tagit bort det är naglarna dåliga igen, så det använder jag väldigt sällan!
    Till bröllopet gjorde jag förlängning på naglarna vilket jag ångrar, hade haft bättre nagelkvalite idag om jag fixat mina naglar själv!
    Hon filade kanterna på naglarna fram och tillbaka vilket jag trodde va det värsta man kunde göra för en nagel.
    Jag har klippt ner naglarna så långt det går nu för dom bara skivar sej hela tiden, är tunna och mjuka uppepå ytan.

  • pärlso­cka
    Äldre 8 Jul 13:49
    #0

    Naglar som skivar sig beror ofta på att de är torra och/eller inte har fått tillräckligt med vitaminer och mineraler. Testa att smörja in naglarna med sesamolja, som är bättre för skivade naglar än myrraolja. Myrraoljan är bättre om du har tunna och mjuka naglar.

    Du ska inte behöva fila naglarna mer än en gång i månaden, filar du för ofta är det större risk att du förstör nagelns egna ytskikt vilket kan vara en anledning till att dina naglar skivar sig.

    Om du ofta har händerna i vatten eller håller på med rengöringsmedel av olka slag, gör det nageln uttorkad och torr och den går lättare av. Använda gummihandskar när du håller på med disk och tunna plasthandskar (finns på apoteket) när du exempelvis tvättar håret eller joxar i trädgården.

    Gemensamt för alla s.k. nageloljor är att de har tillräckligt små fettmolekyler som kan tränga ner i nagelns skikt och behandla den innifrån.

    Ha alltid ofärgat nagellack på dina naglar, då det ger dem en skyddande hinna mot diverse slitage. Och använd inte dina naglar som verktyg för att exempelvis öppna läskburkar eller skrapa lotter. Och att byta nycklar i nyckelknippan får du överlåta till pojkvännen! ;)

    Lycka till med dina naglar!
    Kramar

  • Zyrzan
    Äldre 8 Jul 14:21
    #0

    Trind nailrepair ät den bästa nagelstärkare jag använt någonsin och ger mig långa starka naglar alltid, kombinera gärna med en speciel nagelbandsolja!!!

  • Dubbel­bröllo­p
    Äldre 8 Jul 14:48
    #0

    Om du tänker på att naglarna ska vara fina på "den stora dagen" så skulle jag rekomendera att förlänga naglarna, det blir jättesnyggt + att dom är mycket mer hållabara eftersom det är ett annat material.

  • Bride2­B..
    Äldre 8 Jul 21:25
    #0

    Jag har samma problem som du. Jag gick till "Kicks",en kosmetika affär, och fråga efter den bästa nagelförstärkaren. Jag har köpt 2st nagellack och mina naglar växer jättefint. Lite dyr bara,140kr. Lycka till /Julia

  • Magnus flikka
    Äldre 9 Jul 11:12
    #0

    Ät grönsaker och drick mjölk!

    Mina naglar är ganska starka och växer som "ogräs" när jag äter rätt, men jag har _också_ sneda naglar på pekfingrarna (mest på höger??)! Så om det är någon som får veta vad det beror på får denne gärna upplysa oss andra. ;) Jag trodde att det bara var så, jag menar håret viker sig ju också lite som det vill.

  • Divina
    Äldre 10 Jul 19:10
    #0

    Jag säger bara olivolja.Ägna tid varje dag att smörja in olivolja på naglarna och låt det vara till det torkat in.Gör så i 2 veckor och jag lovar att era naglar inte kommer skiva sig. Diska aldrig utan handskar.Det är det värsta för naglarna.Men sedan ska man även tänka på att använda handlotion varje dag.Lycka till

  • Ejla
    Äldre 10 Jul 19:38
    #0

    Jag tror att lämpligast metod är mycket indivduellt beroende på anledningen till att naglarna skivar sig. Vissa har tunna naglar som slits fort av yttre påverkan, och då är det säkert bra med nagelförstärkare. Andra har, som jag, naglar som blir fulla med luftbubblor och skivar sig därför att de växer för fort. Då får man försöka hjälpa till "inifrån". Jag har fått tipset att äta extra B6-vitamin, det lär vara bra även för håret. Har dock inte börjat med det än så jag kan inte avlägga vittnesbörd ännu

    Målar jag något på naglarna, det må vara förstärkare eller lack, så skivar de sig tre gånger så mycket. Det är precis som att de inte kan andas. Så tills vidare får jag avstå från snygga naglar - tråkigt nog

  • Karin.
    Äldre 11 Jul 01:41
    #0

    Äta nyttigt , men funkar det inte så funkar tillskott (tabletter) med kisel väldigt bra!

  • Cheri
    Äldre 11 Jul 03:16
    #0

    Drick mjölk!

    Kalcium stärker naglarna (och håret).
    När jag bode i England slutade jag dricka O'boy på morgonen och tyckte att mina naglar blev så sköra...
    När jag flyttade hem till Sverige igen så tog det ett tag innan jag började dricka mjölk igen men när jag gjorde det så blev mina naglar toppen igen!!!

  • Karin.
    Äldre 11 Jul 03:34
    #0

    OFF TOPIC...
    men komjölk kan faktiskt vara dåligt, inte för naglarna men för skelettet i längden, just för det höga innehållet av kalcium. På lång sikt. Den forskning som gjorts har bara visat det kortsiktiga resultatet, inte vad som händer i längden. Det har visat sig att i de länder där vi tricker mest komjölk (Finland, Sverige & Schweiz) har vi klart mest problem med benskörhet och tvärtom. Rätt intressant men som sagt lite off topic. www.4.waisays.com/

  • Karin.
    Äldre 11 Jul 03:35
    #0

    Kisel funkar alltid! :)

  • Cheri
    Äldre 11 Jul 05:32
    #0

    Drick apelsinjuice med tillsatt kalcium då om du är rädd för kossorna. :D

    Jag kommer inte ihåg namnet på den men det finns en i svart högsmal tetra med en apelsin på... God är den också!

    Kalcium är bra för naglarna oavsätt i villken form den kommer ;)

Svar på tråden Naglar som skivar sig, vad göra??