• ProudW­oman
    Äldre 10 Jun 15:01
    8374 visningar
    20 svar
    20
    8374

    flyttbidrag?

    vi flyttar den 2 augusti (25 mil norrut), och imorgon ska sambon iväg dit på 3 arbetsintervjuer. Om han nu får ett jobb (vilket jag tror, de är superpositiva), hur gör man då för att få flyttbidrag?? Skulle vara så skönt att kunna hyra en flyttfirma som ordnar packande och sånt, så att man bara behöver ta städningen själv

  • Svar på tråden flyttbidrag?
  • EmmaPe­mma
    Äldre 10 Jun 15:03
    #0

    fråga föräldrarna kanske eller tömma sina egna sparkonton .

    Kan man verkligen få flyttbidrag från staten???

  • MayaPi­raya
    Äldre 10 Jun 15:11
    #0

    Från arbetsförmedlingen kunde man få det för några år sedan, samt ett startbidrag. ett av mina ex fick det när han hade gått arbetslös i ett år och sedan fick jobb 60 mil bort.
    Hur det är med det idag vet jag dock inte, jag tror inte att dom har det kvar, men det är ju värt att kolla!
    Dock tror jag bara att man kan få det om man är litegrann av ett "hopplöst fall" hos arbetsfödmedlingen... :\

  • ProudW­oman
    Äldre 10 Jun 15:12
    #0

    jo, jag vet att man kan få flyttbidrag pga arbete från arbetsförmedlingen. När mina föräldrar flyttade från bohuslän till Lappland så stog arbetsförmedlingen för alla kostander vid flytten

  • ProudW­oman
    Äldre 10 Jun 15:16
    #0

    MayaPiraya: sambon har inte fått ett jobb på 3 år, så om han nu får ett jobb borde man väl kunna få

  • Texas
    Äldre 10 Jun 15:21
    #0

    Låt din sambo höra med nya arbetsgivaren då han förhandlar om lön om de kan tänkas att ge ett flyttbidrag. Min man har fått flytten betald av 2 olika arbetsgivare det kostar ju rätt mycket annars.

  • Darlin­g1
    Äldre 10 Jun 15:34
    #0

    Min mamma flyttade från småland till skåne och dom fick flytten betald av arbetsförmedlingen och även ett starta bidrag... men det är ju ett par år sedan! Vet att det fanns kvar för ca 2 år sedan då jag funderade på flytt för jobbs skull... så kolla på arbetsförmedlingen eller se om du hittar något på amv.se
    Lycka till!

  • ProudW­oman
    Äldre 10 Jun 15:48
    #0

    Darling1: Har letat på arbetsförmedlingings hemsida, men den är ju hopplös att hitta saker på. Skulle vara så skönt att slippa lägga flera tusen som man inte har på flytten, om man kan få den betald

  • Paulin­a
    Äldre 10 Jun 15:56
    #0

    En kollega till mig flyttade på grund av jobb för en månad sedan och fick just flyttbidrag med flytthjälp och allt, så visst finns det. Kontakta arbetsförmedlingen!

  • EmmaPe­mma
    Äldre 10 Jun 16:02
    #0

    vad konstigt att man får pengar att finansiera packningen av sina saker. Om man är arbetslös så har man väl tid/ork att packa själv - eller?
    I övrigt tycker jag man skall få ekonomisk hjälp till själva transporten, annars kanske man inte kan flytta till orten där nya jobbet ligger.
    Men jag kanske missuppfattade det hela??

  • la fille
    Äldre 10 Jun 16:12
    #0

    Man kan få startbidrag i vissa fall, info finns på ams hemsida
    www.ams.se/RDFS.asp
    (se under övriga stöd)

    En utredning föreslog i våras tror jag att bidragen ska tas bort så jag vet inte riktigt hur det funkar idag. Kolla med arbetsförmedlingen är väl det bästa förslaget!

  • Paulin­a
    Äldre 10 Jun 16:13
    #0

    Nej Emmapemma, du har inte missuppfattat. Man får bidrag i form av flytthjälp och där ingår packning och flytt. Visste inte det själv heller innan alldeles nyligen. Varför, det vet jag inte.

    Jag vet att det finns flyttfirmor som INTE TILLÅTER kunden att packa något själv för att företaget sedan skall kunna ta ansvaret om något går sönder, men det borde väl finnas flyttfirmor som bara transporterar lådorna? Är det någon som vet?

  • Texas
    Äldre 10 Jun 18:27
    #0

    Man kan välja om man vill packa själv eller inte i många fall men då tar inte flyttfirman ansvar för om något skulle ha gått sönder då du packar upp. Om man packar själv får man kolla att det ingår flyttkartonger dessa kostar ju annars 20-30 kr styck. Man får ringa runt till olika flyttfirmor och ta offerter och kolla vad som ingår. Vi lät dem packa allt för då ingick kartonger och det var superskönt.

  • EmmaPe­mma
    Äldre 10 Jun 20:08
    #0

    Vi anlitade flyttfirma när vi flyttade. De gav oss flyttkartonger, men vi packade själva (jag vill inte att främlingar rotar runt bland mina grejer).
    De tog inte ansvar för sakerna som var i lådan, så ömtåliga saker som vi var rädda om körde vi själva (var inte så mkt).

  • Mrs Corbal­ly
    Äldre 10 Jun 20:32
    #0

    Ni får både flyttbidrag och så får ni resan betald för arbetsintervjuer..På vissa stöällen betaklar de även för boendet!!!

  • Tessla­n28
    Äldre 10 Jun 21:09
    #0

    Vi flyttade för två månader sedan för sambon fick nytt jobb 50 mil bort. Det ekonomiska stöd vi fick var:
    Från AF - flyttbidrag, klumpsumma 11000 kr

  • Tessla­n28
    Äldre 10 Jun 21:12
    #0

    Vart lite fel...
    Från AF:
    Flyttbidrag 11.000 kr
    Betald flytt - flyttfirma som packar, flyttar och packar upp.

    Från Trygghetsrådet som hans arbetsplats var ansluten till:
    Ersättning för dubbelt boende i tre månader. De betalar tillbaka billigaste hyran.
    Ersättning för pendling hem t o r på helgerna.

    En stooor hjälp vill jag lova.

  • ProudW­oman
    Äldre 11 Jun 07:52
    #0

    Tesslan28: Precis det jag är ute efter, betald flytt, plus det där flytt/start-bidraget på 11.000. Vi lever fortfarande med samma gamla lånade möbler som vi hade när vi flyttade in här, skulle behöva några EGNA möbler, som är VÅRA. Dessutom får vi dubbla hyror 2 månader.

    Sambon är iväg på intervjuer idag, hållaer tummarna att det går bra, ser honom först igen imorgon bitti

  • Devote­d
    Äldre 11 Jun 09:54
    #0

    Jag flyttade från studier i Skåne till jobb i Stockholm. Resor till intervjuer och senare flytten bekostades helt av arbetsförmedlingen. En massa flyttgubbar kom och plockade ned allt i gamla lägenheten och upp allt i den nya. Mycket tjusigt. Tror jag fick ett bidrag med men är inte säker, det var 5-6 år sedan. Men flytten får man ännu i vart fall.

  • mrs.
    Äldre 11 Jun 10:11
    #0

    Ni får flyttstöd från Arbetsförmedlingen om ni frågar innan han tackar ja till jobbet!

    Kom ihåg det.
    Väljer ni att flytta själv får ni behålla pengarna i plånboken.

  • Grönku­lla
    Äldre 11 Jun 17:41
    #0

    Jag fick flytthjälp när jag lämnade högskolan och fick mitt första jobb. Däremot fick jag inte flytthjälp när det var dags att flytta nästa gång, men det berodde på att det fanns ledig jobb inom mitt yrke i min kommunen. Dvs jag gjorde enligt arbetförmedlingen ett val att söka jobb utanför kommunen när det fanns jobb i kommunen.
    (Ursäkta det blev visst lite upprepnigar).

Svar på tråden flyttbidrag?