• Katten
    Äldre 1 Jun 15:14
    71159 visningar
    4 svar
    4
    71159

    Hur rostar man hasselnötter?

    Hej! Ska få besök av min fästman om några dagar (vi bor i olika städer) och jag vill göra en liten annorlunda efterrätt som innehåller rostade hasselnötter bland annat.
    Jag vet att de ska ligga i en plåt i ugnen...men...hur länge? Var i ugnen? Mitten? Botten? Längst upp? Hur varm ska ugnen vara? Hur länge ska de vara inne? Och vad ska de ligga på? Ska man ha bakplåtspapper i plåten eller smörja den? Sist har jag förstått att man liksom ska gnugga av skalen... Är det någon som kan komma med lite detaljerade råd?
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur rostar man hasselnötter?
  • höst05
    Äldre 1 Jun 15:18
    #0

    Du kan rosta hasselnötter i en teflonpanna utan fett om du vill. Jag tycker det är enklare att hålla koll på dem i pannan än i ugnen (har en tendens att glömma saker jag inte ser...out of sight, out of mind...) men om du vill göra det i ugnen så skulle jag tippa på kanske 175-200 grader i 5-10 minuter? Man ser när de är färdiga och det luktar underbart! Det är bra med bakplåtspapper el dyl under, jag använder teflonbelagda återanvändningsbara papper, funkar till det mesta (detta från dagens husmorsskola )
    Gnuggat av skalen har jag aldrig gjort, låter som överkurs...
    Lycka till!

  • lij
    Äldre 1 Jun 15:26
    #0

    Du ska i alla fall inte ha något fett. Rostar gör man alltid utan fett.

    Har bara rostat kaffebönor själv och det gör man i ugnen på 250 grader ca 10 minuter, detta kan dock vara helt fel för hasselnötter. På kaffebönorna lossnar ett tunt skal av sig självt när man rostar dem, så det kanske det gör på hasselnötterna också..?

    Nar jag sett kockar rosta tex mandel och pinjenötter gör det alltid det i en torr stekpanna på spisen. Då kan de lätt se när de är lagom rostade.

  • lij
    Äldre 1 Jun 15:31
    #0

    Hittade detta också.

    Sätt ugnen på 175°.
    1. Rosta hasselnötter i en liten långpanna i ugnen 10-15 minuter.
    2. Avlägsna så mycket skal som möjligt genom att gnida nötterna med en kökshandduk. Låt svalna och hacka dem sedan grovt.

  • Katten
    Äldre 1 Jun 16:11
    #0

    Tack så hemskt mycket! Nu får vi bara hoppas att det blir bra

Svar på tråden Hur rostar man hasselnötter?