• Föttra
    Äldre 12 May 20:18
    1642 visningar
    13 svar
    13
    1642

    Presentation av gästerna

    Vi är i startgroparna för att börja göra i ordning sånghäfte där vi har tänkt att inkludera bordsplacering och någon typ av presentation av gästerna. Vi har inte något riktigt bra idé så jag undrar om någon av Er har ett eller flera bra förslag?

  • Svar på tråden Presentation av gästerna
  • sommar 04
    Äldre 12 May 20:43
    #0

    Om du är riktigt ambisiös (stavas det så) kan du skriva en vers om alla gäster, annars är det trevligt med en rad om hur gästen känner brudparet och vad den gör till vardags samt nån liten kuriosa.

    /I

  • Jenny2­8
    Äldre 12 May 20:45
    #0

    vi har försökt skoja till yrkena lite grann ex narkossköterska mia - drogar folk med vilja..
    eller nåt pinsamt.. erik - har gjort bort sig rejält i lustiga huset på grönan..
    eller sportiga leif som alltid svettas leif - gillar shorts..
    o min syrra som hata spindlar nina - gillar spindlar..

    kanske fick nån idé..

  • Znitan
    Äldre 12 May 22:29
    #0

    Vi har gjort tre kolumner. I den första står namnet. I den andra relationen till oss (brudparet) och i den tredje skriver vi utmärkande drag: ex dataintresserad trädgårdsmästare. I relationskolumnen försöker vi även få med ev relation till annan gäst. Ex brudens barndomsvän, Petters sambo.

  • MalinM­askros
    Äldre 12 May 22:48
    #0

    Här är några exempel. Siffrorna refererar till en bordskarta som avbildas innan;
    "96.Anders Stålhammar
    Vill du ha en trevlig kväll, häng då på denna partygasell. Vill du något av intresse veta, han är duktig på att kunskap leta.
    Sambo med nr89."
    Eller
    "65.Jenny Eriksson
    Ung och glad dam, som jobbar med reklam. Med personlig stil och cool jargong, stämmer hon ibland upp till sång.
    Förlovad med nr64."

    Exempelvis...

  • Mirand­a
    Äldre 13 May 13:23
    #0

    Efter namnet och relation till brudparet skriver du: "fråga mig om...." och räkna upp tre, fyra saker som personen gillar/har gjort etc. (ex. flugsvampar, innebandy, fallskärmshoppning och chile) gärna något ovanligt förstås. Hjälper även samtalsämnena på traven!

  • Föttra
    Äldre 23 May 22:05
    #0

    Förslagen är många och bra men jag tycker att det kanske är lite vanligt=tråkigt. Skulle vilja göra nåt orginellt men kan inte riktigt komma på vad...

    Kanske leka med namnen och få till det med anspelning på efternamn eller få in för och efternamn i texten som även ger en hint om personen ifråga. Fast det kändes helt plötsligt jättesvårt!!! Försöker komma på syftet med presentationen, varför vill vi ha en???

  • Autumn­Bride
    Äldre 23 May 22:11
    #0

    Ni kanske borde tänka på varför era gäster vill ha den? Syftet är väl en kort presentation för de som inte känner varandra innan?
    Själv tycker jag också att det visar att man lagt ner tid på att tänka ut något trevligt/kul/styggt om respektive gäst. Som gäst blir jag lite glad i alla fall.

  • lij
    Äldre 24 May 13:50
    #0

    Det är ju en bra pratstartare för gästerna. Ofta känner inte alla varandra och då kan det bli tyst. Dessutom har gästerna något att läsa om det ändå skulle bli tyst.

  • Ellte
    Äldre 24 May 14:07
    #0

    Måste bara säga att jag tycker det är hemskt med sådana presentationer *rodnar lite*
    Det är alltid jätteskojjiga presentationer om dem som känner brudparet väl och små korta urtrista fakta om de stackars respektive som släpats med pga. etikettsregler...
    "Linda - gift med #54" Weeee...vilken intressaaaaaant persooon den där Linda verkar vara ;)

    Vi hoppade över alla sådana saker i vårt program och koncentrerade oss på att göra en bra placering istället så att vi trodde folk kunde prata med varann ändå

  • kitkat
    Äldre 24 May 14:43
    #0

    Jag tycker liksom Ellte att det är tråkigt om de brudparet känner sämre inte får någon presentation. Ta reda på lite om de personerna också. Man kan ju alltid fråga pojkvännen/flickvännen.

  • juni
    Äldre 24 May 16:19
    #0

    Vi har gjort presentation av gästerna och visst har det varit betydligt svårare med respektive, speciellt de som vi knappt eller aldrig träffat.

    Dock har vi kommit på minst EN sak om varje person, även om dessa okända respektive har vi lyckats luska ut nåt fakta.

    T.ex. att de tränar en viss sport eller pluggar nåt på högskolan. Då blev det ungefär: NN, fotbollskunnig logistikstudent, flickvän till NN.

    Jag hade aldrig gått med på att hoppat över några personer i presentationen. Däremot så måste man nog inse att det inte går att begära att kommentarerna ska bli lika bra som på nära vänner och släktningar.

    Som "okänd" gäst på ett bröllop hade jag blivit glad över att de hade ansträngt sig att hitta nåt om mig, fast jag inte kände dem speciellt bra. Jag tror inte att dessa personer blir ledsna över att de får mindre roliga kommenterar, de förstår ju varför!

  • mli_b
    Äldre 24 May 18:23
    #0

    Vi kommer att skriva så här (om min lillasyster som i ettårsåldern fick tag på ett smörpaket från frukostbordet)

    NN, syster som sitter i smöret.

    eller

    NN, vän som har två kök i köket och fyra i vardagsrummet (kompis som samlar på gamla fotogenkök)

    Vi kommer absolut inte att hoppa över någon. Någonting går alltid att skriva även om man inte känner personen speciellt bra.

  • Lillbl­omman
    Äldre 24 May 20:49
    #0

    Jag såg en rolig grej i ett festprogram jag fått lånat. De hade inte bara skrivit något skoj om respektive person utan också ritat små bilder på dem som var utplacerade där de skulle sitta vid borden. Om personen i fråga tex arbetar som sjuksköterska ritades en bild med en syster med en spruta, golfintresserad med golfklubba osv. Kräver mycket tid och energi men det såg oerhört trevligt och roligt ut! Krävs att man är duktig på att rita bara...

Svar på tråden Presentation av gästerna